Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårstängsel!?!  (läst 4051 gånger)

Vilmagården

  • Gäst
Fårstängsel!?!
« skrivet: 07 jul-05 kl 18:44 »
Hej!

Någon som har tips på hur jag ska hålla mina tre får instängda i hagen?? dom har en stor hage med äng och skog, samt ett vindskydd med halmbädd.

men dom rymmer!!!!! mamma blir tokig när hennes rabatter blir förstörda, pappa blir väckt av tackans kobjällra mitt i natten och jag får gå och jaga dom hela tiden. jag har en tre-årig tacka, samt en ett-årig tacka med ett lamm som föddes i våras... jag har vanligt fårstängsel, och på den delen som vetter mot gräsmattan och lite på sidorna har jag satt el-fårstängsel en halv meter innanför det vanliga stängslet,. men det hjälper inte... >:(

Nån som har några idéer????

ratjacks

  • Inlägg: 73
    • Rat Jack's kennel
Re:Fårstängsel!?!
« Svar #1 skrivet: 08 jul-05 kl 08:03 »
Hur kommer dom ut ? kryper dom under eller hoppar dom över ?
jag har mina innom ett hägn uppdelat på tre hagar med 1.60m högt viltstängsel och det är inga problem. Tänk på att nätet måste va riktigt sträckt annar så är det lätt att krypa under, min bagge hoppar lätt över från rastgården när jag skall fånga honom för klippning o dyl.. och det staketet är cirka 1.10m el tråd brukar va bra men endast som komplement bor själv utmed E 22 i skåne och får eller andra djur som skulle rymma överlever inte många minuter .

MVH  Göran
Gutefår,ölandsgäss,linderödsgrisar  samt Nordsvensk och uppfödare av Parson Russell Terriers

Vilmagården

  • Gäst
Re:Fårstängsel!?!
« Svar #2 skrivet: 12 jul-05 kl 20:02 »
ja du, den yngsta tackan kryper under tror jag, min stora feta tacka vet jag inte hur hon tar sej ut. har som sagt dubbelt stängsel men ca 1-1.5m mellanrum......

Mirkku

  • Gäst
Re:Fårstängsel!?!
« Svar #3 skrivet: 23 jul-05 kl 12:22 »
Tänkte hur effektiv din elaggregat är? Jag har själv 50 får i "elhage" och INGEN har rymt. Om du har en stor hage, se till att aggregatet är på ca 10 Joule. Och att du måste ha 3 trådar. Då behöver du inte ens någon nätstängsle. Låt gänget vara i en liten hage först och "smaka på" elgetingar så lär dem sig, annars kommer du att ha en evighets elende..
Hälsningar fr Mirkku

Skogstorpskan

  • Gäst
Re:Fårstängsel!?!
« Svar #4 skrivet: 29 jul-05 kl 16:36 »
Vi har använt antenner på våra får, med gott resultat: Köpes hos LG-produkter för endast 69 kr. Bild mm här: http://lgprodukter.se/advanced_search_result.php?keywords=antenn
Får har ju kraftig päls som skyddar dom mot eltråden. Antennen hjälper till att leda in elen mot huden. Som sagt, vi har fått bra resultat med dom

Vårt fårstängsel har ca 15-20 cm mellan varje tråd, den nedersta sitter ca 10-15 cm över marken


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

573 gäster, 6 användare
xaelanar, Tur-Johan, sayerbýr, ärt, LMC400, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser