Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gödsel  (läst 1840 gånger)

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Gödsel
« skrivet: 01 maj-05 kl 12:36 »
Nu är det ju snart dags att mocka ur fårhuset. Jag har använt halm som ströbädd. En fundering jag nu har är hur man kan ta vara på gödseln. Jag hörde av en fårfarmare att detta var en bra hårdvara. Tyvärr kom jag mig inte för att fråga närmare vad hon menade. Är det någon som vet? Vad gör man med gödseln? Kan man bara strö den på landet eller rabatten direkt eller måste man "behandla" den först? Tacksam för tips!
/Lili

signe

  • Inlägg: 498
Re:Gödsel
« Svar #1 skrivet: 01 maj-05 kl 12:55 »
Ett bra sätt att använda ströbädden är att lägga den i ett rätt tjockt lager på ett område som man vill odla upp. Efter ett år kan man sätta t ex kålplantor ellr squash och efter ytterligare ett år kan man kratta undan resterna av bädden och odla vad man vill i den mullrika jorden. Då har grässvålen och alla fleråriga ogräs försvunnit.

Lili

  • Inlägg: 152
    • Åsenfår och ullhantverk
Re:Gödsel
« Svar #2 skrivet: 01 maj-05 kl 20:53 »
Intressant att den så småningom tar bort ogräs. Inkluderar det brännässlor? Jag har massor på ett ställe som jag gladeligen vill ha bort.
/Lili

signe

  • Inlägg: 498
Re:Gödsel
« Svar #3 skrivet: 02 maj-05 kl 13:51 »
Ogräset kvävs av att vara övertäckta i två år. Men om du har mycket brännässlor så är jorden tillräckligt kväverik redan. Då rekommenderar jag att du täcker över med något som inte gödslar jorden. Själv har jag en kraftig presenning som jag flyttar runt där jag behöver kväva ogräs.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser