Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ridbana!  (läst 27912 gånger)

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
Ridbana!
« skrivet: 03 nov-10 kl 10:53 »
Tjoho jag har nog världens snällaste man!!! Jag ska få en ridbana i 40 årspresent ( läs 29 år)  ;D Tanken är att den ska göras till våren, det här med dränering har vi koll på men jag behöver lite tips från er på storlek och vilket underlag som ni tycker är bäst! Jag har islänningar så storleken jag vill ha ska vara lagom till dom!
Kom gärna med era erfarenheter bra som dåliga!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Ridbana!
« Svar #1 skrivet: 03 nov-10 kl 13:29 »
Stallet där jag var medryttare byggde en ridbana med underlagen:
Sand (gratis från sandgrop)
Spån ("gratis" från utmockningen - vi mockade ut bajset i en hink och spånet i kärran och la dom på två olika högar. Bonus: Det rena bajset blev kanongödsel!)

Det blev en bra ridbana, spånet multnade ihop och blev bättre och bättre varje gång det regnade =). Inte så dammigt heller.

Mmm, just, kräv belysning också =)!
//Lina

Snoken

  • Gäst
SV: Ridbana!
« Svar #2 skrivet: 03 nov-10 kl 13:42 »
Spån och bark blandat? Med grus under och viligt gjord dränering?

Elcyion

  • Inlägg: 85
    • Uppland
SV: Ridbana!
« Svar #3 skrivet: 03 nov-10 kl 13:43 »
När jag praktiserade på ridskola var det en blandning mellan spån och grus/jord.
En blogg om två aristokratiska katter som bor ihop en vanlig "svensson-matte"  http://k-r-i-s.bloggplatsen.se/

esten

  • Inlägg: 2319
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #4 skrivet: 03 nov-10 kl 13:54 »
Bark och spån har sina brister .
För mycket bark kan göra banan hal och slipprig och inte ge stöd åt hästen .
Spån från utmockningen innehåller endel bakterier som kan förökas i banan och ge problem med bla mugg hos hästarna .

Eulalia

  • Inlägg: 56
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #5 skrivet: 03 nov-10 kl 21:36 »
Grattis! Bästa presenten! Mitt tips är (förutom belysning förståss) att ni ska göra ridbanan så stor det bara går redan från början. Islänningar verkar vilja ha utrymme för att våga springa på ordentligt. Jag tycker att det är jätteskillnad att träna på ridbana och ute på vägarna. Om du vill löslongera eller liknande kan du ju ändå dela av ridbanan tillfälligt. Försök att hitta ett underlag som inte fryser så lätt så har du max nytta av den.
Hedemorahöns, Birmakissar o Islandshästar

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: Ridbana!
« Svar #6 skrivet: 03 nov-10 kl 23:50 »
Vi har stenmjöl, unjefärsom grus fast tydligen 10 ggr bättre... ;D
Dv. höns, undulater & ragdoll

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Ridbana!
« Svar #7 skrivet: 04 nov-10 kl 02:05 »
Organiska material som klenflis och bark ska man endast ha om man byter tramplagret regelbundet, sådär 1 ggr per år, eftersom de multnar ner till jord vilket riskerar att omväxlande stampa ihop sig eller bli gegga beroande på väderlek.

Spån och flis riskerar dessutom att bli väldigt halt med kakor som lossnar i sjok som glider iväg, kan bli snorhalt på ren svenska.

Satsa på att ovanpå geotextilen lägga 10 cm stenmjöl 0-2, sen kan du fylla på med grus 0-8 ovanpå detta.

Lägg bara på nån cm av 0-8 i taget för annars riskerar man att banan blir för mjuk - det är enklare att lägga på mer grus när banan har börjat att sätta sig än vad det är att försöka schakta bort om det blir för djupt.
I synnerhet till Islänningar vill man ju ha ett hårdare underlag för att underlätta tölten.

Generellt kan man säga att det är bättre att banan är för hård än för mjuk, en mjuk bana frestar väldigt hårt på hästarnas senor med skador som följd.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #8 skrivet: 04 nov-10 kl 06:48 »
Tack alla för era tips! Jag funderar på stenmjöl känns som att det är lättast att "sköta"! Jag kan ju sladda banan med shettisen! Tala bara inte om det för henne! ;D
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Ridbana!
« Svar #9 skrivet: 04 nov-10 kl 07:17 »
Vi byggde ridbana till våra islandshästar förra vintern. Proffs som byggt ridbana förut. De flesta med islandshästar vill nog ha ganska hårda banor, mycket hårdare än storhästägare. Vår bana är 20x40 meter vilket är en "normalstor" bana. Vi hade lera som underlag så först grävdes så att det blev plant. Dränering i ett "fiskbensmönster" grävdes ner och sedan fyllde man med grovt kross. Därefter markduk och stenmjöl 0-4. Storhästfolket lägger ofta på natursand, flis eller bark men det innebär att det blir mjukt. Naturmaterial (flis/bark/hästskit) är döden för en ridbana och innebär att man måste ytskikt ofta för att bibehålla mjukheten utan att få en "ogräsbana". Vi har sladdat banan två gånger men det räcker att gå med en kratta och snygga till längs kanten där det ju alltid blir ett spår efter ett tag.

Några få bilder från bygget finns på vår hemsida: http://aspegarden.se/jan10.html

Tips: Även om du inte har råd med belysning just nu - gräv ner kabel och eventuellt en vattenslang.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #10 skrivet: 04 nov-10 kl 09:29 »
Tack Strajder! Vilken fin bana ni har! Belysning kommer det också att bli!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Ridbana!
« Svar #11 skrivet: 04 nov-10 kl 10:05 »
Jag skulle rekomendera att ha ridbanan bredare än20 meter,jag har 20-60 men tycker att det är för smalt.Sen har jag paddex som underlag och det är super,håller sig fast men fryser aldrig helt,och när jag skulle köpa så var det billigare än att ta grus från ballast som ligger ca en mil från mej,och paddexen kör dom från Oxelesund .konstigt!!
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #12 skrivet: 04 nov-10 kl 11:46 »
Brokullen är det islänningar du har? Jag har nämligen tänkt 20x40 men får kanske tänka om ifall det nu blir snävt för isisarna! Paddex ska jag ta mig en titt på!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Ridbana!
« Svar #13 skrivet: 04 nov-10 kl 12:09 »
Nej det är varmblod jag har,men jag har även haft welshcob D-ponny och 20 brett funkar nog på häst som går väldigt bra i form men jag kommer att bredda min minst 5 meter,det önskar jag att jag hade gjort från början är ju inte direkt mycket merjobb när man ändå gräver
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #14 skrivet: 04 nov-10 kl 12:50 »
Ok tack så mycket för dina tips och råd! :)
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Ridbana!
« Svar #15 skrivet: 05 nov-10 kl 00:11 »
Jag skulle satsa på en stor och bred ridbana. Den krymper ofta i slutändan när man sätter staket runt och dyl. och det är än mer attraktivt när man säljer om det är bra mått på banan. På mitt förra stall gjorde vi en ridplan som var 67*23m ( i mitt tycke bör banan vara minst 60 m. lång, gärna längre och det gör stor skillnad ridmässigt för varje meter den blir bredare än 20 m.). Vi sålde matjorden vi grävde upp, la dränering över banan och dikade runt om. Först ett lager av stenmjöl som packades hårt, sedan en "travblandning" vårt lokala cementgjuteri säljer som består av en blandning av stenmjöl och finkornig sand.

Det är vad jag förstår viktigt att sanden har olika storlekar så att kornen hakar i varandra. Vår bana var definitivt hårdare än en manege (hellre för hårt än för lös) och hade perfekt underlag sålänge den regelbundet blev sladdad (1-2 ggr per vecka). Nu har alla vi entusiaster flyttat (och den har inte sladdats på länge) och det senaste jag hörde var att den blivit väldigt hård. 

Mitt råd är att undersöka noga innan du bestämmer dig så att banan verkligen blir bra, fuska inte med underarbetet och planera för belysning etc. redan från början. Den kan gärna vara lite fasad för bästa avrinning.
Jag tror att ridsportsförbundet har en ridbaneguide utlagd på nätet. Jag vet ocksa att vissa förespråkar matta under för att inte underlaget ska blanda sig med jorden.

Jag skulle aldrig komma på tanken att lägga bark eller liknande material som kan förmultna. Bark är halkigt vid regnigt väder och och efter några år har du jord och ett väldigt tungt underlag som sliter på hästarna.

Vår bana kostade ca 50.000 att göra och vi fick 25.000 för matjorden så den totala kostnaden var 25.000.

galdur

  • Inlägg: 418
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #16 skrivet: 05 nov-10 kl 08:44 »
Tack Sar! Jag har förstått även ifrån bekanta att det är bättre att göra banan "onödigt" stor.
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #17 skrivet: 06 nov-10 kl 10:38 »
Vi gjorde paddock i fjol, och jag har bara lagt stenmjöl i den än så länge, mest för att jag är rädd att den ska bli för mjuk. Då harvar jag hellre några gånger extra!  :) Än så länge funkar det väldigt bra, tycker jag.

teufel

  • Inlägg: 406
SV: Ridbana!
« Svar #18 skrivet: 21 nov-10 kl 00:13 »
Hej!

Lite tips från en som har varit med vid bygget av en ridbana, en rundkorall och snart markarbete inför ett ridhus också:

1. Urschaktning (om det behövs för att få den stabil eller plan, annars strunta i det)
2. Geotexduk. Förhindrar växtlighet att tränga upp och försvårar grus att tränga ner
3. Dränerande material. För en billig ridbana går det att använda krossat tegel (brukar gå att få gratis från rivningar eller takbyten, se bara till att krossa det bra, kör över med bil, traktor eller fyrhjuling tills det mesta är mos, då gör inte ev kvarvarande spikar något), eller krossad asfalt från upprivna vägar. Annars makadam.
4. Väggrus, t.ex. 0-18-grus.
5. Låt detta sätta sig ett par månader.
6. Lägg på topplager, upp till 1 dm för att förhindra att underliggande material tränger upp. Lägg på lite i taget för hand. Då har du också möjlighet att få den riktigt slät. För det kommer alltid att bli bucklor som en entreprenadmaskin inte kan fixa till.
Finheten på topplagret beror på vad du ska göra på ridbanan. Hoppning behöver stötdämpande, körning behöver hårdare.
Paddex är bra till många tillämpningar, men är ett dyrt material.

Undvik organiskt material, det blir bara problem som en del redan har nämnt.


Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #19 skrivet: 21 nov-10 kl 21:22 »
Lägg på lite i taget för hand. Då har du också möjlighet att få den riktigt slät. För det kommer alltid att bli bucklor som en entreprenadmaskin inte kan fixa till.


Här måste jag protestera. Grävmaskinisten som la på mitt stenmjöl gjorde jobbet hundra gånger bättre än jag hade gjort för hand!

Strajder

  • Inlägg: 762
    • Aspegården
SV: Ridbana!
« Svar #20 skrivet: 22 nov-10 kl 07:17 »
Håller med Falin. Perfekt arbete av de som gjorde vår ridbana. Så bra kan man aldrig göra för hand. Förutsätter förstås att underarbetet är välgjort så att inte maskinerna sjunker ner i underlaget.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ridbana!
« Svar #21 skrivet: 22 nov-10 kl 07:27 »
Underhåll, underhåll, underhåll - det är det viktiga m ridbanor - så planera för att maskinparken är lättanvänd.
Jag har länge haft en teori om att all dessa hältor som dykt upp under senare år är orsakade av att "alla" helt plötsligt har en egen ridbana - som harvas 2 ggr per år.
Dessutom tenderar man att att inte rida på olika underlag så som man gjort tidigare då man var ridbanelös.
//Luff

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Ridbana!
« Svar #22 skrivet: 22 nov-10 kl 08:40 »
När jag räknade på min ridbana blev paddex det billigaste alternativet,och den skall bara harvas max 2 ggr per år,vi har gjort enanordning av ett armeringsnät som vi jämnar till med vid behov
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Gångtrött

  • Gäst
SV: Ridbana!
« Svar #23 skrivet: 22 nov-10 kl 08:42 »
Angående paddex.. Vad är det med det som är så special? Det ser ju ut som stenmjöl men jag antar att det är något annat eftersom att priset är helt hiskeligt..

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Ridbana!
« Svar #24 skrivet: 24 nov-10 kl 17:33 »
Det är en blandning av kisel och kalk,håller sig stadigt men inte för hårt,fryser aldrig helt och blir därför aldrig halt eller "knöggligt"
Jag tycker att det är superbra
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Ridbana!
« Svar #25 skrivet: 26 nov-10 kl 19:41 »
Hur gör ni förresten nu när snön börjar ramla ner, snöröjer ni era ridbanor? Hur, i så fall?

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Ridbana!
« Svar #26 skrivet: 26 nov-10 kl 20:00 »
Från merox.se:
Citera
Ursprung
Paddex framställs i en smältprocess där gråberg förenas med kalksten. Utseendet liknar lavasten. Paddex innehåller ca 32% CaO och 33% SiO2, både kalken, Ca och kiseln, Si utvecklar cementliknande bindningar med varandra och med leran. S.k leraggregat bildas och ger en något luftigare konsistens än vad leran har i sig själv.

Paddex och Hyttsten har samma kemiska egenskaper som M-kalk, godkänd av KRAV. Se även produktspecifikation Paddex http://www.merox.se/uploads/images/181/prodsp_paddex.pdf , samt säkerhetsdatablad Hyttsten http://www.merox.se/uploads/images/162/MSDS_hyttsten_se.pdf .

Vad gör man den dagen man vill bli av med Paddex?
Förbrukad Paddex kan spridas som lantbrukskalk på åkrarna. Ger kalkeffekt och sund odlingsmark!


Det är alltså slagg från masugnarna (järnutvinning).
« Senast ändrad: 26 nov-10 kl 20:02 av skiesabove »
//Lina

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Ridbana!
« Svar #27 skrivet: 02 dec-10 kl 09:23 »
Hej!
Paddex är jättebra som underlag vet inte vad det kostar!
Om du kan, gör den  lite bredare än 20 meter(23!).
Bo

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Ridbana!
« Svar #28 skrivet: 02 dec-10 kl 09:33 »
Jag har en 20x40 bana dränering och rörgravsgrus (naturgrus storlek 0-8 mm)   Harvar/sladdar  med fyrhjulingen  då och då! ca 20-25 lass med 8 tons lastbil tror jag det blev.... . men det behövs nu ett par 3 lass till nu när den satt sig

Gångtrött

  • Gäst
SV: Ridbana!
« Svar #29 skrivet: 02 dec-10 kl 11:42 »
Hur tjockt lager blir det då ungefär?

SecretQ

  • Inlägg: 524
  • att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
SV: Ridbana!
« Svar #30 skrivet: 03 dec-10 kl 12:03 »
Hur tjockt lager blir det då ungefär?

Tja en 20 cm tror jag  lite mer på vissa ställen och även dock lite mindre och det är där jag behöver nytt, har ett ställe där "mattan" under kan komma fram ibland så där behövs det mer

amris4ever

  • Inlägg: 8
    • Västmanland
SV: Ridbana!
« Svar #31 skrivet: 20 nov-14 kl 18:22 »
Vilken tid på året är det bäst att anlägga ridbana.Sommar när det är tort eller vinter när marken är frusen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

434 gäster, 2 användare
Freddy Rindehed, Petter B

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser