Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Analys av ensilage  (läst 2059 gånger)

anitag

  • Inlägg: 9
Analys av ensilage
« skrivet: 23 okt-10 kl 16:49 »
Jag tänker låta analysera höet i höst, har inte gjort det förut. Men det är inplastat i ensilagebalar. Har fått veta att man ska ta lite hö ur tre olika balar o skicka in. Kan någon tala om för mig hur man gör då? Skär man hål på balen upptill eller på sidan? På sidan måste ju också nätet innanför skäras sönder. Jag undrar om plasthöljet kommer att spricka upp, och hur jag gör det lufttätt efteråt. Duger det med bred vävtejp?

J.palmgren

  • Gäst
SV: Analys av ensilage
« Svar #1 skrivet: 23 okt-10 kl 17:04 »
Oavsett vars du sticker hål på balen kommer det att komma in luft. Om det inte är färdigensilerat (inte har legat två veckor) kommer det att förstöra hela balen.Detta eftersom luften gör att det bildas aeroba bakterier och svampar som gör fodret oätligt. Att sticka hål ( kan räcka med ett nålstick)på en bal gör att det får sämre kvalitet om det inte äts upp inom två veckor. det går sedan aldrig att få bort luften eller göra skadan ogjord när det väl är hål.

Blev du klokare? :)

anitag

  • Inlägg: 9
SV: Analys av ensilage
« Svar #2 skrivet: 23 okt-10 kl 17:44 »
Tack för ditt svar! Höet skördades o inplastades i slutet av juni. Klarar balhöet sig då? En bal brukar räcka ungefär en vecka till fåren.

fräsen

  • Gäst
SV: Analys av ensilage
« Svar #3 skrivet: 23 okt-10 kl 18:18 »
finns speciell baltejp, det är det ända som duger att tejpa dom med.
Den är faktiskt inte hutlöst dyr.
Använde det när en grannes kor sprang lösa o använde våra balar som leksaker >:D
iaf va det inget fel på fodret sedan men vi använde upp de tejpade balarna först .

J.palmgren

  • Gäst
SV: Analys av ensilage
« Svar #4 skrivet: 23 okt-10 kl 20:15 »
Tack för ditt svar! Höet skördades o inplastades i slutet av juni. Klarar balhöet sig då? En bal brukar räcka ungefär en vecka till fåren.

Då ska det klara sig. Det är dessutom stor skillnad vad man ger fodret till för djur, om det är en producerande kossa tex ska man vara försiktig för att inte få sporer odyl i mjölken. Om fåren är hobbydjur går det alldeles utmärkt! :D Om det är hö brukar det gå jättebra när det inte innehåller lika mycket vatten som ensilage och då är tåligare för sporer och aeroba bakterier som gillar fukt och värme :)

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Analys av ensilage
« Svar #5 skrivet: 23 okt-10 kl 20:37 »
Jag har tagit prov från ca 4-6 hösilagebalar och fryst in eftersom som jag använt balarna. När jag har det sista provet så har jag skickat det på analys. Men vill du vara snabbare skulle jag rekommendera baltejp.

anitag

  • Inlägg: 9
SV: Analys av ensilage
« Svar #6 skrivet: 23 okt-10 kl 21:09 »
Det låter av era välkomna råd som om det kommer att gå bra o att jag ska använda speciell baltejp. Ska söka sådan på måndag i närmsta samhälle, hoppas de har.

fräsen

  • Gäst
SV: Analys av ensilage
« Svar #7 skrivet: 23 okt-10 kl 22:58 »
Det låter av era välkomna råd som om det kommer att gå bra o att jag ska använda speciell baltejp. Ska söka sådan på måndag i närmsta samhälle, hoppas de har.

granngården borde ha. Vi köper den av våran lokala foderleverantör


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser