Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Horsemanship"?  (läst 18658 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
"Horsemanship"?
« skrivet: 07 okt-10 kl 11:39 »
Jag håller med föregående talare. Särskillt praktikanter med föräldrar är ju inte alltid så erfarna och kan lätt ha föreställningar som liknar mest my-little-pony...

Men kan inte låta bli att fundera över VARFÖR fölet skulle över presenningen..? Hade det inte varit enklare att flytta på presenningen... För....det är väl inte...sånt däringa horsemanship.. där brukar ju presenningar vara en populär övning....  :-X
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-10 kl 11:46 »
Jag håller med föregående talare. Särskillt praktikanter med föräldrar är ju inte alltid så erfarna och kan lätt ha föreställningar som liknar mest my-little-pony...

Men kan inte låta bli att fundera över VARFÖR fölet skulle över presenningen..? Hade det inte varit enklare att flytta på presenningen... För....det är väl inte...sånt däringa horsemanship.. där brukar ju presenningar vara en populär övning....  :-X

kan säga att du absolut inte ens ska ta ordet horsemanship i din mun om du ens jämför detta...
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #2 skrivet: 07 okt-10 kl 11:51 »
Jag bara undrar, det brukar ju gå ut på att göra dylika övningar. ;D


Det är ju samma sak som att säga att travsport är djurplågeri för att någon säger sig ha sett någon använda elpåfösare och det inte kunde bevisas ens?

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #3 skrivet: 07 okt-10 kl 11:53 »
Jag bara undrar, det brukar ju gå ut på att göra dylika övningar. ;D


Det är ju samma sak som att säga att travsport är djurplågeri för att någon säger sig ha sett någon använda elpåfösare och det inte kunde bevisas ens?

travsport är djurplågeri ;) med ellr utan fösare då man tvingar en häst röra sig i en onarturlig gångart ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #4 skrivet: 07 okt-10 kl 11:56 »
Horsemannship är djurplågeri, att utsätta hästar för saker dom är rädda för eller i värsta fall binda benen så dom inte kan fly ens, är djurplågeri.  ;)

edit: glömde några extra  ;) ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #5 skrivet: 07 okt-10 kl 12:03 »
Horsemannship är djurplågeri, att utsätta hästar för saker dom är rädda för eller i värsta fall binda benen så dom inte kan fly ens, är djurplågeri.  ;)

edit: glömde några extra  ;) ;)
hahaha snälla du... var binder man benen på hästar i horsemanship?

tror du missuppfattat vad det ens är ;) och utsätta hästar för saker dom är rädda för?? ska vi sluta med häst transporter och sadlar med? ;) aj va du bet dig i tungan vännen ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: "Horsemanship"?
« Svar #6 skrivet: 07 okt-10 kl 12:08 »
hahaha snälla du... var binder man benen på hästar i horsemanship?
Om jag inte minns fel så var det en utövare av "Horsemanship" som fick förbud att besöka travbanor för ett antal år sedan bla pga att han bundit upp benen på hästar, eller kommer jag ihåg fel?
Frances kanske kommer ihåg?
Edit: Frances kom ihåg ;)
                                                       Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #7 skrivet: 07 okt-10 kl 12:09 »
Iallafall fallet Christelle på Sundbyholm, antagligen det bästa praktexemplet på fantastiskt fin reklam för all form av horsemanship. Kommer jag aldrig att glömma. Tur att travsporten satte stopp för den sorters idioti.

 
Citera
tror du missuppfattat vad det ens är  och utsätta hästar för saker dom är rädda för?? ska vi sluta med häst transporter och sadlar med?  aj va du bet dig i tungan vännen


Jamen det tycker jag isåfall och framför allt skoning!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

take

  • Inlägg: 4823
    • Östergötland
    • De Klomp
SV: "Horsemanship"?
« Svar #8 skrivet: 07 okt-10 kl 12:12 »
Hämtar popcorn.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #9 skrivet: 07 okt-10 kl 12:16 »
Tyvärr Take, måste baka bullar nu o sen ska jag ägna mig tmina barn i eftermiddag, såjag hinner inte just nu  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #10 skrivet: 07 okt-10 kl 12:16 »
Om jag inte minns fel så var det en utövare av "Horsemanship" som fick förbud att besöka travbanor för ett antal år sedan bla pga att han bundit upp benen på hästar, eller kommer jag ihåg fel?
Frances kanske kommer ihåg?
Edit: Frances kom ihåg ;)
                                                       Mvh
                                                    Charlotte

Finns inte en enda som utövar horsemanship som binder upp hästen då det går ut på att samarbeta utan träns och i total frihet... ni har nog missuppfattat ved horsemanship innebär ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #11 skrivet: 07 okt-10 kl 12:26 »
Att ens ta denna kvinna som är veterinär och hästuppfödare och komma i närheten av att det skulle likna horsemanship?? det existerar inte i normala människors värld. jag själv utövar sk horsemanship men att binda upp hästen och att slå hästen kan jag bara minnas att man kan återfinna i pirelli.. och det är inte i mina ögon en ren horsemanship, för i horsemanship handlar et inte om tvång utan samarbete..

Tycke ni borde läsa på vad det är innan ni kommer med fakta ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

HannaK

  • Inlägg: 127
    • Blekinge
SV: "Horsemanship"?
« Svar #12 skrivet: 07 okt-10 kl 12:30 »
då det går ut på att samarbeta utan träns och i total frihet... ni har nog missuppfattat ved horsemanship innebär ;)

Om det är vad du tycker att horsemanship är så har du nog också missuppfattat lite...?

Mvh

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #13 skrivet: 07 okt-10 kl 12:43 »
Om det är vad du tycker att horsemanship är så har du nog också missuppfattat lite...?

Mvh

Beror på vilken "guru" du hänrör till, Hempflinger? Roberts? Perelli?

I få fall arbetar du med grimma ja... typ vid ledande, men i övrigt så har du en komunikation som utesluter fysisk kontakt.. så jag har nog inte missuppfattat ;)
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #14 skrivet: 07 okt-10 kl 12:51 »
Hämtar popcorn.
Jag också, plus en stor coca cola. Spännande med "Zapp returns"
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

HannaK

  • Inlägg: 127
    • Blekinge
SV: "Horsemanship"?
« Svar #15 skrivet: 07 okt-10 kl 13:23 »
För mig handlar det inte om en mall, eller att en människas (dina gurus) sätt skulle vara det rätta och det enda.

För mig är horsemanship heller inte några övningar eller något jag gör med min häst en timme eller så fyra dagar i veckan. För mig är det ett förhållningssätt och en typ av livsstil som finns med varenda minut och vad jag än gör med mina hästar.

Så att begränsa det till arbete eller ledövningar i total frihet... Är inte vad natural horsemanship står för för mig.

Mvh
   

Utterman

  • Inlägg: 185
    • Skåne
SV: "Horsemanship"?
« Svar #16 skrivet: 07 okt-10 kl 13:40 »
För mig handlar det inte om en mall, eller att en människas (dina gurus) sätt skulle vara det rätta och det enda.

För mig är horsemanship heller inte några övningar eller något jag gör med min häst en timme eller så fyra dagar i veckan. För mig är det ett förhållningssätt och en typ av livsstil som finns med varenda minut och vad jag än gör med mina hästar.

Så att begränsa det till arbete eller ledövningar i total frihet... Är inte vad natural horsemanship står för för mig.

Mvh
 

klart att det är ett livnadssätt.. men hur du kallar ditt horsemanship och hur det uppfattas ute i den stora världen utanför din gård... Enl vilken lära binder man fast benen på en häst för en ska stå stilla???
Hundar,katter, 25 hästar, arab,fullblod,varmblod,minishettis. kikar på höns vilket kommer när vi byggt klart på gården :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #17 skrivet: 07 okt-10 kl 13:46 »
Frågan återstår: Var det det hon höll på med? Varför skulle man tvinga ett föl över en presenning annars om inte enkom för att visa sin makt och duktighet, förlåt horsemanship..  ;D

Men hon kan ju mycket väl haft hästen lös och utan grimma och bobcat räknas väl inte som kroppskontakt...?

Dessutom har jag inte alls kommit med nån fakta utan rena lösa påståenden  :P Jag tycker du ska också läsa vännen  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

  • Gäst
SV: "Horsemanship"?
« Svar #18 skrivet: 07 okt-10 kl 13:55 »
Ja undrar hur fan en dömd vett får fortsätta att vara vett?

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: "Horsemanship"?
« Svar #19 skrivet: 07 okt-10 kl 14:50 »
klart att det är ett livnadssätt.. men hur du kallar ditt horsemanship och hur det uppfattas ute i den stora världen utanför din gård... Enl vilken lära binder man fast benen på en häst för en ska stå stilla???

Att "hobbla" en häst är både  efektivt och praktiskt.Förr var det vanligt förekommande att man knöt tömmen om frambenen,för att få hästen att vara kvar,där man stält den.Sedan att det verkar vara djurplågeri,kan bero på att det är ovanligt och därför verkar vara mer onaturligt.Frågan är om det är mer naturligt och mindre djurplågeri att knyta fast huvudet,men det är ju mer vanligt förekommande och därför acceptabelt.

           Sug på den du >:D
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser