Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dom små arbetshästarna <3  (läst 34392 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Dom små arbetshästarna <3
« skrivet: 30 jun-10 kl 23:11 »
Nä, vi måste väl ha en egen tråd till dom små, som ibland inte betraktas som brukshästar  ;)

Här ser ni iallafall våran Vendela skogsjobba för första gången. Övade lite, men hon kommer att få göra ett helt hästjobb hon med, har ett hygge som behöves städas av på sånt som är bra i flistuggen :)

Som tur är, har hon en arbetskamrat, våran andra shettis Victory, som är lite mer rutinerad arbetshäst!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #1 skrivet: 01 jul-10 kl 13:51 »
Åh så gulligt!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #2 skrivet: 04 jul-10 kl 21:14 »
Absolut ska de små arbetshästarna ha en egen tråd  ;D

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #3 skrivet: 06 jul-10 kl 22:28 »
Jag har två russ som får jobba i skogen :)
Jag kör både med med skogsvagn, sax och timmersläde. Det funkar kanonbra och är sååå kul!!

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #4 skrivet: 16 jul-10 kl 23:27 »
Mera bilder snäälla!! Så jag lyckas övertyga mig själv om att shetland eller russ går lika bra som fjording eller ardenner...
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #5 skrivet: 16 jul-10 kl 23:46 »
Okej då. Här städar Victory upp på vägarna efter tromben vi hade här för några dagar sedan.

Inte då att det duger lika bra, men dom kompletterar fint :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Iris

  • Inlägg: 270
  • www.skinnarbo.se
    • Uppland
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #6 skrivet: 18 jul-10 kl 09:21 »
Jag ska lägga in lite bilder i glleriet, vill inte förminska för att lägga in dem här i tråden!

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #7 skrivet: 18 jul-10 kl 09:37 »
Lukas drar egengjord släpräfsa  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Elo

  • Inlägg: 13
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #8 skrivet: 09 aug-10 kl 17:21 »
Vilka fina arbetshästar ni har!!!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #9 skrivet: 21 dec-10 kl 10:56 »
För lite bilder. Är det bara Kimma o jag som har små arbetshästar?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

pålle

  • Gäst
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #10 skrivet: 21 dec-10 kl 12:10 »
Lukas drar egengjord släpräfsa  :)
jätte kul ser så bra ut men du behöver ju lite längre töm.

pålle

  • Gäst
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #11 skrivet: 21 dec-10 kl 12:13 »
För lite bilder. Är det bara Kimma o jag som har små arbetshästar?
ja änså länge :D

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #12 skrivet: 21 dec-10 kl 13:35 »
Hmm man kanske skulle skaffa sig häst.... De gamla traktorerna strejkar ju oftast när de behövs som bäst för att gå som klockor när de inte behövs...
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #13 skrivet: 21 dec-10 kl 14:59 »
Nä, jag också!
Men jag har ju aldrig kameran med mig när vi jobbar. Dessutom är det svårt att fota sig själv.

pålle

  • Gäst
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #14 skrivet: 21 dec-10 kl 15:05 »
Nä, jag också!
Men jag har ju aldrig kameran med mig när vi jobbar. Dessutom är det svårt att fota sig själv.
det är väll inte dej som ska fotas? ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #15 skrivet: 26 dec-10 kl 13:27 »
jätte kul ser så bra ut men du behöver ju lite längre töm.

Jepp, jobbigt att byta sida när man plogar och så också. Måste ha tag i en lagom reptöm, som inte är så tjock men ändå stark, har inte så stora händer.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #16 skrivet: 26 dec-10 kl 13:28 »
Hmm man kanske skulle skaffa sig häst.... De gamla traktorerna strejkar ju oftast när de behövs som bäst för att gå som klockor när de inte behövs...
Kan varmt rekomendera en liten arbetsmyra,de äter förhållandevis lite men gör ett enormt jobb. Har just varit ute och plogat igen med Lukas, tror inte nån fotade mig tyvärr.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

taccotad

  • Inlägg: 376
    • Skåne
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #17 skrivet: 26 dec-10 kl 13:54 »
Kan varmt rekomendera en liten arbetsmyra,de äter förhållandevis lite men gör ett enormt jobb. Har just varit ute och plogat igen med Lukas, tror inte nån fotade mig tyvärr.
¨¨''

ÅH, där har vi det!! Har ju en fjording och en liten shettis på gården. Skulle sååå gärna vilja använda dom till lite nytta, nu har vi ju mängder av snö som vi skottar för hand i väntan på att kunna köpa oss en traktor. Varför inte använda hästarna?? Båda är inkörda och har sele till båda men saknar övriga redskap.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #18 skrivet: 26 dec-10 kl 14:57 »
¨¨''

ÅH, där har vi det!! Har ju en fjording och en liten shettis på gården. Skulle sååå gärna vilja använda dom till lite nytta, nu har vi ju mängder av snö som vi skottar för hand i väntan på att kunna köpa oss en traktor. Varför inte använda hästarna?? Båda är inkörda och har sele till båda men saknar övriga redskap.

En liten plog är ganska lätt att bygga, min tog 2 timamr att göra. Det är bara en liten en men den funkar till det vi ska ha den till.

Gör en trekantplog, tänk bara på att göra "vingarna" längre än plogen är bred annars kommer den slira hit och dit.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

esten

  • Inlägg: 2316
    • -
SV: Dom små arbetshästarna <3
« Svar #19 skrivet: 26 dec-10 kl 15:08 »
Satt och läste i Håkan Hallanders bok om Svenska husdjursraser .
Läste om Gottlandsrusset , och lass på 6-700 kg bakom ett russ var vanligt förekommande vid de olika arbetena .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser