Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dressyr med kallblodshäst  (läst 2010 gånger)

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
Dressyr med kallblodshäst
« skrivet: 07 jun-10 kl 21:01 »
Rider dressyr med mitt ardennersto. Eller ja, jag försöker. Hästen är en bastant dam på 11 år och har gått ganska mycket dressyr innan, dock inte med mig. Själv har jag ridit i över fem år och ridit många olika hästar. Men när jag rider min häst har jag väldiga problem med att sitta ner i galoppen. Hästen har en ganska stötig galopp och riktigt häver sig fram. Nu kommer frågan; Ska jag försöka bättra på galoppen, och isåfall hu då?  ???

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #1 skrivet: 08 jun-10 kl 00:04 »
Hon är antagligen inte nog stark att orka bära sig korrekt.

Hjälp henne genom att stärka henne allmänt med klättning och många igångsättningar/avbrott. Sitt inte ner på henne förrän hon är stark nog utan rid lätt.
Galopp från skritt är stärkande, fatta och galoppera några steg innan avbrott.  I ditt fall kanske du också ska ta lite längre galoppass för att stärka konditionen där hon bara får ligga och rulla (och du står i lätt sits och försöker störa henne så lite som möjligt).

Försök hitta en tränare som kan hjälpa er att hitta rätt och se till att du anpassar träningen efter hennes nuvarande styrka och kondition. Kör du för hårt är risken stor att hon går sönder så bygg långsamt. Lycka till!

Neinor

  • Inlägg: 745
  • Since I am dead I can take of my head
    • Västmanland
    • Dissolve
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #2 skrivet: 08 jun-10 kl 18:52 »
I hur pass bra kondition är hästen? Säger som Sar, kanske hon inte orkar bära sig ordentligt.
Jobba med övergångar och ta inga jättelånga galoppstunder utan några fattningar här och där.
Se till att hon får med sig bakbenen så att de inte bara hänger med på eftersläp.
Har du tillgång till bommar kan du jobba med sådana, finns det inga kan du ju lägga upp trädpinnar som bommar och be henne kliva över dem.
Tror galoppen kommer att ge med sig när hon är i bättre kondition och orkar mer.

Jag förutsätter att utrustningen sitter som den ska.

lycka till  :D

Does this hairspray make me look fat?
www.dissolve.blogg.se

Katharina K

  • Inlägg: 293
    • Västergötland
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #3 skrivet: 08 jun-10 kl 19:16 »
Var bor du? tycker att du ska be någon hjälpa dej så det blir bra, det finns duktiga tränare i Västergötland.

lantidyllen

  • Inlägg: 56
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #4 skrivet: 08 jun-10 kl 20:29 »
Snöa inte in på att hon ska ha nosryggen i lodplan när du rider i galoppen.
Tyngre hästar kan ha svårt för det, ska de orka gå i en kortare mer samlad galopp måste de få komma upp lite med hals och huvud.

Bära sig kan de göra ändå och självklart ska nacken vara eftergiven, men den kortare kompakta halsen gör att man måste lägga dem i en lång låg form för att få nosryggen i lod och då orkar de inte galoppen.

Rid öppna, sluta, galoppfattningar m.m. Låt hästen komma upp ur den långa låga formen även där periodsvis. Och tempoväxlingar, samla mycket redan i skritt, men bara korta stunder.

Jag har ridit mycket tyngre hästar och ger man dem chansen att arbeta mer som en häst riden akademiskt typ i formen kan man få mycket samling hos dem, men jag rider även i den längre lägre formen. Men jag har inte haft några jättestora problem faktiskt med att nästan ha hästar som kan galoppera på stället, bara man låter dem komma upp.
Obs: Jag har aldrig ridit akademiskt och vet inte vad det innebär, men den kortare högre formen brukar man se på olika bilder om akademisk ridning.

Pelargon

  • Inlägg: 53
    • Närke
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #5 skrivet: 09 jun-10 kl 14:01 »
Min ardenner är också ganska stötig i galoppen.
Men jag har trott att det var för han har haft borelia. Kanske är ardennern det över lag. Eller tillfällighet.
Tycker om att laga mat i min vedspis.

bondelinda

  • Inlägg: 1741
  • Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #6 skrivet: 10 jun-10 kl 11:30 »
Ardennern har en ganska kort hög galopp eller vad man ska kalla det. Upptäckte det när jag löshoppade min ardenner då vi fick ställa in ponnyavstånd mellan hindrena. Men givetsvis är ju alla individer, kanske var det just min lilla dam som är sån  ;)
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Amamfa

  • Inlägg: 54
    • Västergötland
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #7 skrivet: 10 jun-10 kl 21:28 »
Oj vad många svar på en gång!
Hästen är inte direkt i någon toppkondition. Hon har stått ganska mycket i vinter eftersom hon har haft föl. Har frågat runt lite på min ridskola om jag skulle kunna få hjälp, men uppenbarligen så verkar de tycka att det är något fel på Ardennerhästar  >:( 
Bor lite utanför Ulricehamn, och vet ju inte riktigt vart man får tag i en instruktör. Finns det instruktörer som är vana/arbetar ofta med kallblod tror ni?  ::)

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Dressyr med kallblodshäst
« Svar #8 skrivet: 12 jun-10 kl 00:02 »
En bra instruktör anpassar träningen efter hästens förutsättningar .
Min dotters tunga ardenner/shire korsning var en duktig dressyrhäst .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 1 användare
Veztra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser