Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Seltryck?  (läst 8850 gånger)

alo

  • Inlägg: 128
Seltryck?
« skrivet: 06 jan-10 kl 14:49 »
Har kört ut ved tre dagar i sträck, det har varit ganska kallt ca 18 minus, ett par tre timmar var dag. Idag när jag skulle sela på ser jag att det är fuktigt i lokstaden, samma på båda sidor. Se bilden. Han ömmar inte, är varken varm eller svullen eller annorlunda i färgen på huden.
Jag har kört en hel del på sommar och i mildare väder utan attt se några problem. Ni som är erfarna, vad är problemet? Ska jag bara låta bli att köra ett tag eller behöver lokorna justeras efter vinterpäls?
Det blev en ridtur i 22 minus i stället, jättefint men kyligt om näsan.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Seltryck?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 16:48 »
hej!
jag tycker det ser ut som seltryck!

kolla selens läge- justera!

vila ett par dar!
mvh

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Seltryck?
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 16:40 »
efter vila kan du ju använda massa pälsglans på området så det inte trycker likadant .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Seltryck?
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 17:00 »
URSÄKTA???

*svimmar av en stund* :-X

 PÄLSGLANS??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Seltryck?
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 18:04 »
Ja, det skulle vara intressant att veta vad pälsglans har med seltryck att göra?  ::)

Sar

  • Inlägg: 2653
  • hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: Seltryck?
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 22:09 »
Har kört ut ved tre dagar i sträck, det har varit ganska kallt ca 18 minus, ett par tre timmar var dag. Idag när jag skulle sela på ser jag att det är fuktigt i lokstaden, samma på båda sidor. Se bilden. Han ömmar inte, är varken varm eller svullen eller annorlunda i färgen på huden.
Jag har kört en hel del på sommar och i mildare väder utan attt se några problem. Ni som är erfarna, vad är problemet? Ska jag bara låta bli att köra ett tag eller behöver lokorna justeras efter vinterpäls?
Det blev en ridtur i 22 minus i stället, jättefint men kyligt om näsan.

Vilken härlig vinterbild Alo!  :) Jag tycker nog också att det ser ut som seltryck.

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Seltryck?
« Svar #6 skrivet: 08 jan-10 kl 20:40 »
 ;D Ja se det är ju alltid käckt när man kan ha flera användningsområden på olika medel o dyl...

Men Travelerhorses: Är det samma som i "Bästa hästtransporttråden?", du slänger in tvärsäkra uttalanden sen får du antingen huvudvärk eller så är du inloggad utan att svara vidare på tråden i fråga? ;)
Är också jättenyfiken på vad och hur pälsglans kan hjälpa vid seltryck. ???

Zandra

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Seltryck?
« Svar #7 skrivet: 09 jan-10 kl 13:40 »
Hej!

Pälsglansfrågan ovan är fortfarande obesvarad!??

Väntar förväntansfullt på svar!

Hur går det med seltrycket?? Vätskar det sig fortfarande?

mvh

alo

  • Inlägg: 128
SV: Seltryck?
« Svar #8 skrivet: 09 jan-10 kl 14:36 »
Tack för era kommentarer och tips. Idag är päsen torr och fin så i morgon provar jag igen men jag ska kolla noga så att lokorna hamnar rätt och selen är korrekt. Allt blir trängre nu när han har tjock vinterpäls.
Känner att en kursdag eller två om inpassning av selen inte vore så dumt. Det blir inte lika bra att läsa i böcker och andrahands information som att bli visad av någon som har mycket erfarenhet. Helst skulle man ju haft någon som kunde visa med vår häst och sele på plats.

Proppen

  • Inlägg: 49
SV: Seltryck?
« Svar #9 skrivet: 09 jan-10 kl 14:43 »
Tack för era kommentarer och tips. Idag är päsen torr och fin så i morgon provar jag igen men jag ska kolla noga så att lokorna hamnar rätt och selen är korrekt. Allt blir trängre nu när han har tjock vinterpäls.
Känner att en kursdag eller två om inpassning av selen inte vore så dumt. Det blir inte lika bra att läsa i böcker och andrahands information som att bli visad av någon som har mycket erfarenhet. Helst skulle man ju haft någon som kunde visa med vår häst och sele på plats.

Det värsta med detta är att det finns nästan lika många åsikter hur en sele skall sitta som det finns kunniga hästkarlar.  ;)

Du kan gå på en kurs och få hjälp med inpassningen av selen som då sägs ligga perfekt på din häst. Samma vecka åker du på körprov med hästen och får poängavdrag på körprovet pga selinpassningen...

Men visst är  det så att det är bättre att få någon att visa på sin egna häst hur selen skall sitta, istället för i en bok. Och håller man inte med den första gubben som kommer och tittar på tillpassningen så kan man ju alltid bjuda in en andra...  ;D

pålle

  • Gäst
SV: Seltryck?
« Svar #10 skrivet: 09 jan-10 kl 14:45 »
du får väll schika in lite bilder på hur selen satt före ändring och äfter så kancke vi kan jälpa dej ?

alo

  • Inlägg: 128
SV: Seltryck?
« Svar #11 skrivet: 09 jan-10 kl 15:40 »
Jättekul ide Pålle, jag fotar lite i morrn "före" och "efter" och postar så får vi se vad det blir för betyg :)

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Seltryck?
« Svar #12 skrivet: 09 jan-10 kl 17:54 »
Hej!
Fick en gång ett råd av en hästagubbe;
"Lokorna ska ha så stor anläggningsyta som möjligt"

är inte hela sanningen men ej heller helt fel.
Vi väntar på bilderna!!

"Travelerhorses" verkar gått under jorden!?!
mvh

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: Seltryck?
« Svar #13 skrivet: 09 jan-10 kl 18:16 »
Denna tråd kan vara skäl att följa.

Mh Ptr
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Seltryck?
« Svar #14 skrivet: 09 jan-10 kl 20:45 »
Jag har inte gått under jorden men vi hade begravning för min svärfar i går och jag är sjuk + att varg drev hästarna genom staketet i natt så jag har ett liv utanför alternativ nämligen!

Jag menade NÄR det har läkt så kan man använda pälsglans för att förebygga att selen "gnager" på området ..att det blir lite mindre friktion .

Ang häst transport tråden så har jag inte svarat där då jag inte hunnit kolla upp vad transporten heter , årm osv osv .
Som sagt jag har ett liv som måste levas ,, jag har just satt mej o vilat en stund .
En begravning av dessa mått (150) pers kräver en hel del av oss anhöriga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Seltryck?
« Svar #15 skrivet: 09 jan-10 kl 21:35 »
 :'(

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Seltryck?
« Svar #16 skrivet: 09 jan-10 kl 22:04 »
Hej!

Beklagar din förlust (travelerhorses). :(
mvh

PS har du hästarna ute på nätterna?!? DS

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Seltryck?
« Svar #17 skrivet: 10 jan-10 kl 10:34 »
Liknande problem brukar bottnar i bristande vård av både häst och sele.Selen skall vara väl rengjord och mjuk,det får naturligtvis inte finnas gammalt svett och hårstrån kvar,när man skall sela på.
Sedan måste hästen ryktas inte borstas som är vanligast förekommande.
Börjar man där så har man kommit långt på väg,för att undvika skador av liknande slag.Skulle det nu vara så att du gjort efter konstens alla regler,och problemen uppstått ändå,då ligger orsaken i att selen inte är rätt tillpassad.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Seltryck?
« Svar #18 skrivet: 10 jan-10 kl 12:46 »
Om jag fattade alo rätt och när jag tittar på fotot så är det väl inte friktion utan tryck som gjort detta? Eller är det skav?
Om det inte är skav så förstår jag fortfarande inte hur pälsglans kan hjälpa vid tryckskador.
Förstår förvisso inte hur pälsglans kan hjälpa mot friktion/skav heller. Det är ju ganska mycket belastning på en sele som sitter på en häst i arbete och den belastningen går ju så att säga djupare ner än hårstråna när det blir skav eller tryck. Så länge vi inte pratar om en smutsig häst med grus och lera som ligger mellan seldon och hästens hud/päls så får gärna någon smart själ förklara för mig hur pälsglans kan väga upp tex en sele som inte är riktigt hundra inpassad.?   ???
Mvh Zandra

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Seltryck?
« Svar #19 skrivet: 10 jan-10 kl 12:55 »
alo: Jag vet inget om din häst som tex ålder eller hur mycket ni brukar köra eller jobba på annat sätt men det finns ju alltid den möjligheten att din häst ändrat sin muskulatur och kroppsform. Så det som passade perfekt i somras kan ju behöva justeras av den enkla anledningen att hästen fått mer muskler/fett  :D eller det omvända tappat muskler/fett. :-X
Tex kan ju en sadel som legat perfekt bli sämre anpassad efter ett tag när pållen lägger muskler. Det är ju inte en konstant det där med inpassning. (och fan inte enkelt heller för den delen) Lycka till i varje fall! (med eller utan pälsglans ;))

Mvh Zandra


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser