Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderstat  (läst 3371 gånger)

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
Foderstat
« skrivet: 24 feb-06 kl 22:38 »
Väntar shettisföl i början på juni och behöver öka foderstaten nu. Har försökt hitta något om det, men det är inte det lättaste. Nora får just nu 3½ kg hö och 4 dl ponnypellets (KRAFFT)/dag enligt hennes förra ägares ordination. Men har läst i böcker att protein och t ex selen ska tillföras de sista tre månaderna. Nora är vid gott hull och mod ännu. Någon som har erfarenhet om shettisar och foder vid havandeskap?

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Foderstat
« Svar #1 skrivet: 25 feb-06 kl 09:09 »

Det finns en jättebra bok som heter Hästens näringsbehov och utfodring, av Christina Planck. (Finns billigt på Bokus) Den tar upp det mesta om foder och hur man räknar ut en egen foderstat.

Precis som du säger är det främst proteinbehovet som ökar de sista tre månaderna, men även andra näringsämnen. I våra svenska jordar finns det generellt ingen selen, så det behövs nästan alltid tillföras i foderstaten. I de flesta färdigfoder finns det med.

Det som i första hand behövs är en analys av höet, så du vet vad som finns i det (www.analycen.se till exempel), och så kan du utgå från den. Annars blir det mest gissningar. Selen vill man inte överdosera, till exempel. Lite beroende på höets värden tycker jag att fri tillgång på hö är att föredra.

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
Re:Foderstat
« Svar #2 skrivet: 27 feb-06 kl 08:16 »
Tack! Jag har funderat på att analysera höet. Men alla de där siffrorna gjorde mig en aning förvirrad. Köpte hösilage från Granngården i början och fick med ett analyssvar men inga normalvärden. Höet jag köper idag är från en närbelägen bonde till den som levererar till Granngården. Höet är grönt, torrt och luktar gott. Men det talar ju faktiskt inte om vad höet innehåller. Jag börjar med att lyssna om bonden har låtit analysera det (han föder upp köttdjur, borde ju vara viktigt med analys).

Grimhild

  • Gäst
Re:Foderstat
« Svar #3 skrivet: 01 mar-06 kl 17:54 »
Ska påpeka att jag inte kan något alls om foderstater, men jag tycker att 4 dl pellets låter mkt, varför inte öka grovfoder givan istället? Eller köpa grovfoder med bättre värde om det är dåligt? Kan ju förstå att hon behöver lite mer under dräktigheten och när hon diar dock. Vad används hästen till? Ponnyer och kallblod i lätt/normalt arbete kräver ju i allmänhet inget alls utöver grovfoder, möjligen mineraler isåfall, och salt såklart. Och du har rätt, selen brukar man ge till dräktiga och unga djur. Som redan nämnts finns det till viss del i färdigfoder, men också som separat tillskott.

Lotta_och_Micke

  • Inlägg: 82
    • Skolan Forsaström
Re:Foderstat
« Svar #4 skrivet: 01 mar-06 kl 18:14 »
Kan rekommendera att ge tillskott av någon örtblandning,det finns speciella för dräktiga hästar om jag inte minns fel.
Även alger eller en slags algblandning med nypon är bra.
hippok9 har örtblandningar.
Min gamling  och även shettisen mår toppen av sina olika ört blandningar!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Foderstat
« Svar #5 skrivet: 07 mar-06 kl 11:07 »
Egentligen finns det inga normalvärden, det beror helt på vad man har för häst, vad den väger och vilken typ av arbete den utför.

Jag räknade lite snabbt på vad en 175-kg shettis i 11:e månaden skulle behöva, och landade på ca 300 g smb protein och 40 g MJ per dag. (Man kollar först underhållsbehovet, och lägger sedan till dräktighetstillägg.)

Tar man då mitt hösilage som exempel, som har 48 g smp protein och 6 MJ per kg foder, innebär det att du skulle få ge 6,5 kg hösilage för att täcka de behoven. Då behöver du inte ge något kraftfoder alls. Men då har jag inte alls räknat med fosfor,  calcium och magnesium! Eller selen, som sagt. När digivningen kommer igång ordentligt ökar behoven ännu mer, och då skulle du med detta hösilaget behöva lägga till kraftfoder, tills betet kommit igång. (Det är nog svårt att trycka i henne ännu mer hösilage...)

Mitt silage täckte länge mitt dräktiga halvblodsstos behov, även på mineralfronten, vilket innebar att jag bara gav henne selen, som man kan köpa receptfritt på apoteket numera.

Enligt min erfarenhet så har de flesta bönder som tar eget grovfoder bra koll på protein och energi, men mineraler är svårare att gissa. Många ger mineraler "för säkerhets skull", men jag tycker det är lika förkastligt att ge för mycket som för litet.

Här finns ett enkelt foderstatsprogram:
http://hippocampus.slu.se/hastens_foder/

I@

  • Gäst
Re:Foderstat
« Svar #6 skrivet: 17 mar-06 kl 12:55 »
Hej Hönsmamman!
KRAFFT foderrådgivare kan nog hjälpa dig att räkna ut en foderstat till ditt dräktiga shettissto. Gå in på www.krafft.nu .

MVH Ia

Tigerironlady

  • Inlägg: 93
Re:Foderstat
« Svar #7 skrivet: 24 mar-06 kl 16:17 »
Ska påpeka att jag inte kan något alls om foderstater, men jag tycker att 4 dl pellets låter mkt, varför inte öka grovfoder givan istället?

Jag undrade också när jag såg mängden, men tycker snarare att det verkar vara lite fördelat på ett dygn?
Det är dumt att spotta pärlor i motvind om det inte går en ko på isen och ropar hej!

Hönsmamman

  • Inlägg: 175
    • Södermanland
Re:Foderstat
« Svar #8 skrivet: 03 apr-06 kl 23:24 »
Tack för alla tips. I dag får Nora mera hö, och vi har bytt ut en del av ponny KRAFFT till groov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
woodcraft68

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser