Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?  (läst 1860 gånger)

Aklejan

  • Inlägg: 332
    • -
Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« skrivet: 25 aug-09 kl 03:39 »
Den vackraste sagohästen här på gårn, har svår fång med en fördjävlig hovbensrotation...i fram då speciellt!
Han har nu kämpat på med special svetsade skor i fram, diet och box med sand...

Men det går inte åt rätt håll!!!
Hovarna växer i bak...men knappt alls i fram ???
Hovslagaren har inget att arbeta med och hovbenet vill inte sätta sig i rätt läge....
Alltså....framhovarna hade inte växt alls på de 6 veckor som gått sedan hovslagaren var här ...

Hovslagaren som är skicklig och väl insatt i fång, har aldrig varit med om något liknande...
Han ska ringa runt till sina kollegor och återkomma i morgon, men han såg inte hoppfull ut...

Letar efter halmstrån....känner du till något och vill dela med dej så är jag tacksam...

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-09 kl 20:50 »
Hej!!
Snälla du- för vems  skull låter du denna häst lida så??
Ledsen men slakt är enda rätta!
MVH/ bo

Baltazaar

  • Inlägg: 29
  • WHAT DOESNT KILL YOU,IS YOUR LIFE
    • -
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #2 skrivet: 26 aug-09 kl 19:02 »

Hej!!
Snälla du- för vems  skull låter du denna häst lida så??
Ledsen men slakt är enda rätta!
MVH/ bo
Snälla själv...
Hoppet är det sista som dör och så länge hoppet fanns(i samråd med hästklinik och hovslagare naturligtvis)har vi gjort vårat bästa för att ge hästen en chans att leva vidare.
Han var bara 10 år och den största stoltaste och vackraste  häst ni kan tänka er.Hade inte detta tagit
knäcken på honom hade han haft många,många år kvar hos oss,där han spred glädje och kraft åt många.
Nu har vi nått vägs ände och i morse,efter att veterinär och hovslagare konstaterat att inget längre kunde göras,fick han dö.Hemma på stallbacken,mumsandes på några smaskiga morötter.
Nu slipper han lida mer och förhoppningsvis galopperar han runt i vår herres hage nu.
Bäste herr BO-I-DALA,jag vet inte vad du är gjord av,men jag sätter inte en kula i huvet på en av mina bästa vänner innan jag vänt på varje sten och provat allt som står i min makt för att rädda hans liv först. Så funkar jag i alla fall,men när jag står inför faktum tvekar jag inte en sekund.
Jag skulle göra samma sak för dig om du skulle plågas så som hästen gjorde och ingen hjälp fanns att få...
MVH Baltazaar
Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #3 skrivet: 27 aug-09 kl 00:04 »
Jag förstår din ångest och klandrar dig inte för att ha fattat rätt eller fel beslut. Alltid svårt när djur har ont. Men det finns ju de som påstår att hovbensrotation inte existerar...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #4 skrivet: 27 aug-09 kl 00:14 »
Stora tröstekramar i er sorg efter den vackra hästen. Ni gjorde allt i er makt att försöka rädda honom. Till slut har vi förhoppningsvis kunskap att se och åtgärda problemet i ett tidigt stadium, men fång är ju mer än foder..

Nu galopperar han smärtfritt på de gröna ängarna, tacksam över att ni kunde släppa honom, glad över att fått lära känna er och er kärlek.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #5 skrivet: 27 aug-09 kl 10:10 »
Hej Baltazaar!

När man skaffar djur måste man också ta på sig det ansvar det innebär, skötsel, omvårdnad osv- men också att den dagen det inte går längre avsluta detta djurets liv- hur djävligt det än kan tyckas vara( att avsluta djurets liv) och se inte bara till sitt eget intresse utan se bortom sig själv och se till djurets bästa!!
Jag avlivar inte mina djur lättvindigt om det är det du tror men om min häst inte kan gå med dom andra i hagen och vet säger att det är inget hopp att denna häst ska bli någotsånär frisk- så måste jag bita i det sura äpplet och göra min "plikt"- för vem annars skulle göra det!!??!?

/bo

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #6 skrivet: 27 aug-09 kl 11:13 »
Och det var väl det de gjorde, tog ansvar för sin hästs väl och ve??
De har låtit hästens kropp försöka lösa problemet, men det gick inte åt rätt håll, när allt hopp var borta avslutade de, fint o vackert.
Ge dem kredit för allt de gjort, all kärlek de skänkt honom, förut och sista tiden.

Jag tycker att hästar avlivas lite väl lättvindligt ibland, och OM det finns möjlighet att djuret blir bra, vill jag gärna ta den tid det tar..
Jag vill inte att min häst ska ha ett dåligt liv, men om jag jämför med det som är "allmänt tillåtet och ok", dvs att stå i box, liten hage, ridas med inspänning eller liknande... stå i hage utan kompis, "-jo men det står ju en i hagen bredvid.."  Jamen de kan ju för fasen inte klia varann/ vifta bort flugor o broms med en tråd emellan sig!!

Jag känner inte dessa hästägare, men hoppas att de gjort allt, sökt all information, all kunskap, och behandlat sin häst med all respekt o kärlek de kunnat.  Jag hoppas att de såg bortom sig själv, bortom den kostnad och det extra besvär det var att sköta hästen med de problem han hade, och sökte en lösning. Jag tror de gjorde det.  Heder åt dem.

bo_i_dala

  • Inlägg: 1042
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #7 skrivet: 27 aug-09 kl 12:07 »
Hej!
Mitt första inlägg var mitt råd, det andra var mer ett svar på vad jag var gjord av som det undrades över i ett senare inlägg.

Vet inte om det  som gjorts med denna häst var mer än man kan begära av en hästägare?

Sedan kan jag hålla med annika att vissa hästars "liv" är väldigt fattigt, men det var inte det som deenna tråd frågade- bara vad de skulle göra med en mycket svårt fångsjuk häst!
Så då frågar jag dej- var mitt råd fel??
MVH/bosse

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #8 skrivet: 27 aug-09 kl 12:40 »
Bosse, rådet kanske inte var fel, men det kändes väl bryskt.

Jag skickar tröstekramar.

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #9 skrivet: 27 aug-09 kl 15:59 »
det e väl bättre att avliva en häst en att lägga en massa pengar och hoppas att den blir bra finns så mycket hästar som sälj så någon ny kan det ju inte va svårt at hitta.

vist kan man försöka men det får inte gå till överdrift.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #10 skrivet: 27 aug-09 kl 17:24 »
Det är många hästägare, däribland jag, som har full förståelse för att
man gör allt man kan för sin häst. Att det bara är att köpa ny, hm, ja det kanske
gäller vissa, som fjäderfän. Men jag tycker man får en väldigt nära kontakt med sin vän
hästen och den kontakten och det den ger är inte utbytbar för mej. Den är värd mer än så.
Alla hästar har sina personligheter och egenheter.

En annan sak är den grymma plikten att avsluta ett djurs liv i rätt tid, när livet inte är
värdigt längre av olika orsaker. Aklejan gjorde det. Vi kommer göra det i nästa vecka,
då min gamle vän har alldeles för ont i sina knän och bot inte finns. Han är fin och glad och ska  
få sluta innan vintern och kölden förvärrar hans värk. Inte lätt.
Jag skulle önska att man tänker efter lite innan man skriver hårda fördömande ord till en
trådskapare som kanske behöver få skriva av sej och lätta sitt hjärta. Jag tolkar Aklejans inledning som ett rop på hjälp, ett halmstrå som hon/han skrev. Aningen om att det närmade sej slutet
fanns redan. . .
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 18:26 av vårlängtan »
Njuter av värme och allt det gröna!

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #11 skrivet: 27 aug-09 kl 18:22 »
skriv oxå att man ska försöka men man får inte va för ego för hästens bästa.

och jag tycker att det va bra att dom tog bort hästen men jag skulle ha gjort det tidigare.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Dillen

  • Inlägg: 313
    • Östergötland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #12 skrivet: 27 aug-09 kl 19:40 »
Trist att det inte gick att rädda hästen :(. Hade det varit jag som stod för beslutet hade jag också valt att kämpa vidare som ni om veterinären tyckt att det fanns en chans (vilket er ju tyckte).

En vän gör man ju allt för, och när det inte går längre ja då tar man iväg lidandet hos vännen, precis som ni  :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Ponnier

  • Inlägg: 117
  • Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #13 skrivet: 28 aug-09 kl 16:21 »
Har en äldre shettis som haft fång hos mig 1 gång och då kraftig. Han fick en lindrig rotation. Han fungerar idag med barfota boots.
Men om jag skulle ställas inför samma dilemma som er så hade jag valt att ta bort hästen. Fång är ett skit för framförallt hästen och jag tycker inte man ska utsätta de för de smärtorna.Speciellt inte om den inte svarar på behandling.
Du får det svar du förtjänar.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #14 skrivet: 28 aug-09 kl 19:18 »
Visst är fång skit för hästen,och visst finns det många hästar som har så ont av olika anledningar att de skulle förtjäna avlivning, men om de svarar på behandling vet vi ju inte förrän vi gett dem chansen att svara på behandling..

Ponnier

  • Inlägg: 117
  • Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #15 skrivet: 28 aug-09 kl 21:13 »
Naturligtvis ska man behandla och se innan man fattar tunga beslut.Men om  rotationen är så pass kraftig och hästen har uppenbara problem att röra sig (menar inte TS häst) så bör man ju absolut fundera om man ska låta en plågad häst fortsätta med div mediciner etc.För även medicineringen kan bli jobbig för hästens mage.Så det är vädigt svårt.Man får ju sätta gränser någonstans. ;)
Du får det svar du förtjänar.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #16 skrivet: 29 aug-09 kl 00:17 »
Absolut.

vårlängtan

  • Inlägg: 283
    • Småland
SV: Hovbensrotation och ingen tillväxt av hovar i fram?
« Svar #17 skrivet: 29 aug-09 kl 06:38 »
Det är i sådana lägen man har nytta av en bra veterinär,
som kan hjälpa hästen om det finns bra behandling som
är rimlig men som också sätter gränsen. Våra veterinärer har
god utbildning och ansvar att måna om djurens väl. De får inte låte en häst gå
och lida hur mycket som helst, när djurskyddet inte efterlevs av ägaren
så har veterinären rätt att gripa in.
Vi har en underbar veterinär. Hon hjälper våra djur i alla lägen,
men är mycket tydlig med vad som gäller. Åd det slut så är det. Hon
verkar för sdret i första hand, inte mej. Det är jag tacksam för.
Njuter av värme och allt det gröna!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser