Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få hästen att stå still  (läst 5704 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Få hästen att stå still
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:47 »
Carina
 Ti 30 Jan, 2001 - 12:03
--------------------------------------------------------------------------------
Skulle häromdagen ut och träna styrka och kondition på hästen genom att låta honom dra timmerslädarna ute på ett fält.

Han är en lugn, snäll, orädd och lat herre som har oerhört mycket egen vilja. Han är mycket körd tidigare och tycker att det är roligt så länge det inte blir för jobbigt.

Så länge han tycker att något är roligt och själv vill är han samarbetsvillig, men vill han inte så sätter han sig på tvären och det ordentligt.

Hursomhelst, häromdagen så var han pigg på att gå iväg med selen på sig men när han förstod att han skulle in mellan skacklarna (=arbete) så började krånglet.
Han klev in mellan skacklarna, men fortsatte ut på andra sidan. Trots att jag förökte hålla emot så pressade han bara undan mig.

Efter upprepade försök gav jag upp och ledde honom istället tvärs över skacklarna, flera varv och överraskade honom genom att helt plötsligt vrida rätt honom och innan han hunnit fatta vad som hände så hade jag och min sambo spännt fast skacklarna vid selen.

Problemet var att när jag släppte tömmarna framme vid huvudet för att gå och ställa mig i position för att köra iväg så drog han bara iväg. Han gjorde en 180 graderssväng och trots att jag försökte stoppa honom så drog han iväg runt knuten på ladugården. Med sig runt hörnet fick han försläden, men baksläden fastnade och innan min sambo hunnit fram till hans huvud för att ta tag i tömmarna så hade han gått ner sig till hasen med båda bakbenen. Jag fick kopplat loss baksläden och iväg bar det. Först lite okontrollerat, men sedan fick jag rett ut det och styrde ut han på fältet där vi skulle hålla till.
Han lugnade sig snabbt och drog aktivt, men ändå lugnt och fint. Efter en stund kopplade vi på baksläden, och en liten bit satt min sambo på släden för att öka effekten.

Att jag har problem med att få in honom mellan skacklarna har säkerligen med bristande ledarskap att göra, och likadant vad gäller det att han drog iväg så i starten (efter mycket funderande har jag en teori om att han blev sur över att jag lyckades lura in honom mellan skacklarna, och visade sitt missnöje på detta sätt).

Men rent allmännt när det gäller att få hästen att stå still om man ska använda honom i bruksarbete. Är det någon som har något tips?

Ska man köra med hästen i skogen, eller i jordbruket så krävs det ju att hästen kan stå still utan att gå iväg medans man själv arbetar (lastar på timmer, hö, sprider ut dynga mm). Visst var det så förr att man var inte tvungen att vara två hela tiden, där den ene kollade hästen.
Frågan är om jag efter flera års tränande utan att lyckas någonsin kommer att göra det, eller om jag ska ge upp och försöka se mig om efter en annan häst.
Min NH-tränare tyckte att jag skulle sälja honom, men jag har inte fått någon bra förklaring varför.
Om felet ligger hos mig så hjälper det ju inte om jag köper en annan häst.

Var tvungen att skriva av mig lite. Det känns lite motigt just nu.
 
 
xbella
 To 4 Okt, 2001 - 19:01
--------------------------------------------------------------------------------
hej..

jag vet en riktig hästkarl i värmland, Halvdan Haglund, han är hästkarl ut i fingerspetsarna. Han brukade ställa hästarna i ett hörn när han skulle spänna för, det blev ju ett naturligt stop.
succesivt lärde sig hästen att stå still.

Hur fungerar det annars då från marken, kan du hantera honom ordentligt, för de är inte alltid man märker det själv att de har en massa olater,

jag har själv en bruksnordis, han är jättemkt körd och var inte värst ridbar eller hanterad i början, han stäppade runt och jag kunde inte ens leda honom. men efter mycket tålamod tillrättavisning och beröm kan han nu finna sig i det mesta. innan kunde han vägra flytta sig när jag krävde det, nu räcker det att jag nuddar honom och han vet precis. jag brukade ha grimman under i början och binda honom i en rejäl ring, sedan kunde jag lättare kontrollera honom, när han väl stått stilla ett tag (efter jag hoppat upp) släppte jag loss honom från hästryggen, på detta vis har han lärt sig att stå stilla när jag vill.
lycka till, och du jag uppskattar nordsvensken verkligen, så urstark sund och klok
 
Charlotte
 Må 8 Okt, 2001 - 10:11
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
När jag jobbade med travhästar (som fick mycket "alternativ-träning" styrketräning i skogen med timmersläde med däck efter tex hade vi också problem med att sätta för i början, travare brukar oftast inte ha fått lära sig det här med att stå still... Vi använde oss helt enkelt av stallväggen som stopp i början och till slut funkade det hur bra som helst att sätta för hästarna ensam var som helst.
När jag gick kurs på Wången och vi skulle lära unghästarna att stå still fick vi börja med att göra så korta halter att hästarna inte hann börja gå innan dom fick "kommando" av oss, sedan var det bara att utöka längden på halterna vart efter man kände att unghästens tålamod växte, det tycker jag var en bra metod som aldrig ställde till med något bråk och stök som gjorde att hästarna spände sig.
Mvh
Charlotte
 
Carina
 On 10 Okt, 2001 - 08:54
--------------------------------------------------------------------------------
Problemet jag har om jag ställer hästen mot en vägg är att då backar han därifrån eller vrider sig i sidled först och går eller backar därifrån sedan.
 
Johanna
 Fre 1 Feb, 2002 - 14:28
--------------------------------------------------------------------------------
Hej

Jag ska försöka ge lite tips. Först och främst tycker jag det verkar vara en konstig NH-tränare som råder dig att sälja din häst. Det ligger ju lite i NH-filosofin att ingen häst är omöjlig... Jag har heller inte mycket till övers för tips som innehåller ryck och annat våld. Det är nog vettigt att gå tillbaka ett steg och helt enkelt lära hästen att stå still på kommando, utan skaklar. Hästen är ju av naturen lat och tycker egentligen bäst om att just stå stilla. I detta fallet drar han helt enkelt pennor med dig för att han inte vill arbeta. Då är det bästa sättet att få honom att stå stilla, helt enkelt att göra det jobbigt för honom om han inte står stilla... Arbeta från marken, gärna i en NH-grimma (lite smalare rep som inte hästen gärna lutar sig mot) och ett längre grimskaft. Gå först framåt med hästen och be sedan hästen att stanna med vad nu kommando du gärna använder. Vägrar han då att stå stilla tvingar du honom att springa runt dig på en liten volt med hjälp av att snurra på repändan. När han börjar bli trött och till slut stannar berömmer du honom mycket. Börjar han då att åma sig igen driver du bestämt ut honom på volten. Han ska alltså inse att det blir behagligast att faktiskt lyda dig...

Lite kortfattat, men principen är dels att hästen finner det smartast att lyda, dels att hästen lär sig av eftergift och beröm, inte våld. Så fort hästen lyder, ska trycket från dig bytas ut mot beröm.
 
Alo
 Må 25 Nov, 2002 - 13:59
--------------------------------------------------------------------------------
Håller med ovanstående ang NH-träning, be nån annan om hjälp då problemet inte är stort om man bara vet HUR man ska göra.
Om hästen bara FÖRSTÅR vad du menar, att du lär dig att på ett enkelt och begripligt sätt kommunicera med hästen lovar jag att du kan dirigera hästen framåt, bakåt, höger, vänster eller till att stå still med väldigt små hjälper och på kort tid. Att det ska ta år att lära hästen att stå still låter väldigt onödigt och tidsödande och under tiden kan olyckor hända. Lycka till, skriv gärna om du vill ha tips på tränare i din närhet!
 
Carina
 Ti 26 Nov, 2002 - 08:32
--------------------------------------------------------------------------------
Har mailat dig Alo!  
 
« Senast ändrad: 31 maj-05 kl 00:56 av admin »

nanoo

  • Gäst
Re:Få hästen att stå still
« Svar #1 skrivet: 01 nov-03 kl 17:55 »
Alltså, det här med NH skall man verkligen ta med flera nypor salt!!! Själv har jag blivit så trött på det. Folk förordar NH därför att det inte innehåller tvång med fysiskt våld och mekaniska medel (typ graman, martingal osv).

Men NH är ju samma sak, fast på det psykologiska planet. Hästen är som nåt slags robot som alltid funkar som den ska om man bara programmerar den rätt.
   Inte konstigt att hästen säger ifrån om man räknar med att han är så dum! Har han nånsin bett om att överhuvudtaget bli körd eller ha med människor att göra?
   Ta honom inte för given. BE honom om hjälp istället. Kanske gör han arbetet mer än gärna om han får nåt i gengäld?

Pelle

  • Gäst
Re:Få hästen att stå still
« Svar #2 skrivet: 13 nov-03 kl 19:05 »
Hur har det gått för Carina?
Står hästen still nu? Hur gjorde du?

Carina

  • Gäst
Re:Få hästen att stå still
« Svar #3 skrivet: 14 nov-03 kl 08:39 »
Jag har gett upp hoppet om att få honom att stå still. Han står still när det passar honom själv, annars inte. Han går mest som sällskap i hagen numera....det verkar han trivas bäst med.

Mvh, Carina


Pelle

  • Gäst
Re:Få hästen att stå still
« Svar #4 skrivet: 14 nov-03 kl 14:19 »
Trist. Är det bara vid anspänningen som han bråkar eller kan han stå still när du har kört ett tag?
Om han inte är för gammal så kan det kanske vara värt att fortsätta träningen.
En del hästar har en väldig framåtbjudning, vilket är eftersträvansvärt, och har de inte fått lära sig att stå still från början kan det vara svårt att korrigera. Den energi de genererar vid anspänningen måste få komma ut. Då är det bättre att den kommer framåt än uppåt eller bakåt.
Har själv en häst som vill rusa efter anspänning så det gäller att snabbt greppa stänkbälcket och slänga sig upp på kuskbocken. Har hon bara fått gå de första 25 m så kan hon stå i timmar. Vi har ju fått träna en del men det går. Det gäller att ta striden med hästen där man känner att man kan vinna. Vissa olater får man stå ut med däför att priset för blir för högt, dvs det kan göra mer skada än nytta att försöka korrigera dem.
Den här hästen klarar alla miljöer nu, tom ånglok, men anspänningen är fortfarande ett äventyr.

Pelle

Carina

  • Gäst
Re:Få hästen att stå still
« Svar #5 skrivet: 18 nov-03 kl 08:53 »
Hej igen Pelle!
Tyvärr saknar han den frammåtbjudning som är så eftersträvansvärd, i alla fall om det gäller ensamarbete  ;)
Han kan ha en väldig frammåtbjudning när han slipper gå ut ensam.
Mvh, Carina

Carina

  • Gäst
Re:Få hästen att stå still
« Svar #6 skrivet: 24 aug-04 kl 14:02 »
Ja du har säkert så rätt så!
Men det är kanske med människor och djur som med människor och människor att ibland stämmer inte kemin hur mycket man än försöker och vill. Jag har och har haft flera andra hästar där detta aldrig varit ett problem. De har varit mycket lättare att vara kompis med för mig.

Karlstorparn

  • Gäst
Re:Få hästen att stå still
« Svar #7 skrivet: 22 jul-05 kl 11:08 »
Detta är ett problem som jag oxå har.
Dock tränar jag på det med att leda mitt sto i grimma och rep och är noga att jag bestämmer tempo och halter samt att hon håller avstånd. Stå still korta stunder som successivt ökas. Få henne att stå still när jag sitter upp eller selar, backar in henne mellan skacklarna utan att spänna för och bara står still.
Det tar tid men det kommer att lyckas.
Tålamod, lugn och eftergift.


timsavimsa

  • Inlägg: 2
SV: Få hästen att stå still
« Svar #8 skrivet: 08 aug-08 kl 12:41 »
Hej!

Jag kan bara hålla med nedanstående, "ny". Dvs att om hästen beter sig på det viset så måste man lösa problemet innan man spänner för en vagn/släde - helt enkelt pga faran det innebär om hästen får panik.

Såsom du beskriver din häst så framstår han som väldigt dominant (kolla hur han är i hagen, bossar han över de andra, flyttar runt dem etc?) En bra metod är givetvis att göra respektövningar med grimma och rep. Hästen ska stanna och stå still när du ber den. Så länge den gör fel så bråkar du med den (skaka i repet, visa med ditt kroppsspråk att det inte är okej att gå mot/på dig, använd spö att vifta med framför och om hästen går in i det viftande spöt får den skylla sig själv). En grundregel är att DU ALDRIG FÅR FLYTTA DIG FÖR HÄSTEN, för då har han vunnit. Stå i vägen och var beredd med ett spö! Detta är en säkerhetsfråga; det är oerhört viktigt att han lär sig acceptera dig som ledare.

Så fort hästen gör en ansats att stå still - sluta med allt, slappna av och BERÖM!!! Klappa, prata, gosa (inte godis till en dominant häst, ge honom efter ni är klara och har gått från platsen för övningen).

Sen är det ju så att vissa hästar är för svåra att köra in, har själv en sån (nsv sto) och jag gav upp eftersom det fanns så många trösklar att ta sig över (pga felaktig och mkt hård/tvångsmässig inkörningsövning innan jag köpte henne) och jag har inte varken tid eller motivation att jobba så mkt.
Men det är ju ändå viktigt för dig att bygga upp en relation med din häst där han accepterar dig som ledare. Gör han det så är det mkt möjligt att du löst problemet. Men han kan ju även, som min häst, ha dåliga minnen från liknande situationer och då är det ju mer komplicerat....

Lycka till med din pålle i alla fall!

Hälsningar från Anna på Häljesgården i Sätila

covboy

  • Gäst
SV: Få hästen att stå still
« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 22:14 »
Hej,jag har skaffat mig en gammal travhäst som jag ska försöka börja bruksköra.. Jag tror att kemin har en stor roll i hur man lyckas,hästen måst kunna lita på mig och jag på den. Nu rider vi med den och lär den kommandon som att stanna och stå stilla,man märker efter en stund att den helt kan slappna av och står stilla hur länge som helst..

Jag har ingen större erfarenhet av hästar men man lär sig.. :P

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Få hästen att stå still
« Svar #10 skrivet: 13 aug-08 kl 22:34 »
Citera
man märker efter en stund att den helt kan slappna av och står stilla hur länge som helst..


 :o är det möjligt?? Det är ju en travhäst  ;)

 ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

covboy

  • Gäst
SV: Få hästen att stå still
« Svar #11 skrivet: 13 aug-08 kl 22:41 »
Allt ser ut att vara möjligt. :-*

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Få hästen att stå still
« Svar #12 skrivet: 13 aug-08 kl 22:53 »
Eller hur  ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Få hästen att stå still
« Svar #13 skrivet: 03 sep-08 kl 21:45 »
Vill inte värka som en besserwisser. :-[

Men att gå på kurs med sin häst är kul, bra och utvecklande. ;D

Alla behöver träning, fortbildning och repetition. För vi glömmer lätt, läger oss till med olater och vi stirrar oss blinda på problemet och därför missar lösningen. 8)

Jag vet att det är svårt att hitta lämpliga kurser, ha tid och råd samtidigt. Det behöver inte vara stort och dyrt. Prata med ett par kompisar och kolla med en instruktör (de finns i mängder) bestäm en dag eller en helg. Eller helt enkelt be medborgar Mf skolan ordna en kurs åt er.

Man har så kul och det är mer en än gång som man kommer hem med ny energi :D. Fasen vad jag saknar de där kurserna, fast inte träningsvärken :-\.

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Få hästen att stå still
« Svar #14 skrivet: 09 sep-08 kl 09:43 »
Med ett bristande ledarskap... (vad nu det e å en helt annan diskussion) eller sammarbete med hästen tror jag inte att samarbetet blir bättre av att man lurar hästen.  Om hästen e inriden skulle jag rida ut hästen minst 2 timmar i skog å mark minst 3 dagar i veckan. Sen skulle jag öva på att stå still när vi kom hem. Man måste ju se till att man lyckas med sin träning. Öva stillhet när de e trötta och fart när de e pigga...
Jag har gjort på detta vis. Nu vet hästarna att passen kan bli långa och tunga och därför sparar de på sin energi. Hämtar jag mina hästar står de och sover medan jag kan göra mig och dem i ordning. Sen när det e fram så e de frammåt å glada över att vara igång. De kan sova när jag är i närheten för de vet att jag har tagit över och att jag inte utsätter dem för oväntade obehag. Jag litar på dem å de på mig. Skulle de inte göra det går vi göra några övningar på gårdsplanen för att försäkra dem om att jag sköter mitt jobb. ...så att de kan sköta sitt.
Genvägar e senvägar när det kommer till djur.   :)
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

guba

  • Gäst
SV: Få hästen att stå still
« Svar #15 skrivet: 09 sep-08 kl 17:07 »
man lurar hästen. 

Man kan inte lura någon som inte vet eller kan räkna ut syftet, den enda man lurar är sig själv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 6 användare (1 dolda)
Besksöta, von tratt, Westerbergarn, Lillskiten, ekoknutte

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser