Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Backa?  (läst 1900 gånger)

alo

  • Inlägg: 128
Backa?
« skrivet: 09 maj-09 kl 22:53 »
Jag kör ut en del ved med vår bruksnording Utop. På vintern med doning och nu när det till slut börjar vara snöfritt med skogsvagn. Det går ganska bra även om han kan vara lite het när det blir tungt. Min fråga nu gäller att backa. När han ska in i skaklar och på stallbacken är det inte några problem att få honom att backa om jag står vid huvudet och håller i grimman men i skogen med vagn vill han inte ens försöka. Jag har hitintills inte försökt driva på det hela av rädsla att göra något fel och skapa blockeringar.
Hur gör ni? Backar ni ekipaget i skogen om ni körde för långt fram vid pålastning eller fastnar med ett hjul mot ett träd (ska inte ske men kan hända ändå).
Jag är inte väldigt erfaren vad gäller körning, min fru har hållt på med hästar sen barnsben men mest ridning.
Den som är mest erfaren i skogskörning är hästen Utop som har ganska gedigen bakgrund där.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Backa?
« Svar #1 skrivet: 10 maj-09 kl 00:08 »
men....använder du ett röstkommando när han ska backa i vanliga fall? för i sådana fall bör han ju backa på det kommandot i skogen också.. eller?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

alo

  • Inlägg: 128
SV: Backa?
« Svar #2 skrivet: 10 maj-09 kl 09:30 »
Vid backning vid tex förspänning så ställer jag mig vid huvudet, tar ett lätt grepp i grimman och kommenderar "back back". Det funkar bra men då backar han ju inte med en vagn och framför allt inte ett tungt lass.
De få gånger jag försökt på det här sättet i skogen med vagn eller med lass är det som han inte vågar/vill ta i bakåt. Jag har som sagt inte lagt någon press på honom ännu, vill inte göra det utan att höra med de som har mkt mer kunskap än jag om körning och sådana finns det ju här på forumet. 

Bergatrollet

  • Inlägg: 6
SV: Backa?
« Svar #3 skrivet: 10 maj-09 kl 11:43 »

Träna backning succsesivt.
hästar som inte är vana att backa med tyngd bakåt brukar inte vilja backa i början,
min ena häst backade inte men han är duktig att backa idag.

jag började lära in komandot back, använde det i alla situationer som jag ville att han skulle backa även i ridning sade jag back åt honom.
 när komandot satt bra och han förstod så började vi med lätt vagn alltså inen last på.
det kommer in en lite annan teknik för hästen när det plötsligt blir ett motstånd bakom,tryck mot rumpan med bakselen.Hästen måste lära sej att lägga tyngd bakåt för att förstå.

börja i ett uppförslut ,när du kommenderar back så rullar vagnen av sej sjäv bakåt,alternativt att någon kan hjälpa till att dra vagnen bakåt,kanske behöver du extra hjälp vid huvudet så som du gör vid anspänning de första gångerna.
sedan ökar du succsesivt tyngden på det hästen skall backa vartefter han förstår.

det brukar inte vara så svårt att lära in men det kan behövas lite träning.

när hästen sedan kan backa så lägger du in sidorörelserna,dvs hästen skall kunna förflytta sej i sidled utan att gå fram eller bak.
för att du skall kunna korrigera vagnen dit den ska ,inte så lätt alla gånger att få en fyrhjulsvagn dit man vill ,krävs en viss precition.

jag använder kommandot "sidan" och ett lätt tryck i den töm som jag vill att hästen skall förflytta sej åt,vanligt är att lära in ordet
höger och vänster ,är säkert bättre än sidan men då jag själv har svårt för höger,vänster så får jag lätt till det fel,så för min del blev det sidan istället.

låter som din häst är mer rutinerad än dej så han kan säkert en del av det här redan  gäller bara att hitta de rätta "knapparna".
Min andra häst är skogskörd i tio år och kan betydligt mer än mej men han har lärt mej oerhört mycket som jag sedan lär in på min andra häst.

          lycka till /k

alo

  • Inlägg: 128
SV: Backa?
« Svar #4 skrivet: 10 maj-09 kl 12:13 »
Tack för ett bra svar Bergatrollet. Dina råd låter logiska och bra.
Ni som kör mkt i skogen, hur vanligt är det att ni lägger i "backen"? Är det grundkursen eller överkurs?
Du har rätt, Utop är rutinerad, det kan hända att han kan backa om jag bara använder rätt signaler. Ska försöka höra efter om jag får tag på tidigare ägaren, en lantbruksskola med körning på schemat.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Backa?
« Svar #5 skrivet: 10 maj-09 kl 13:16 »
Vi fick lära oss att tänka ungefär så här när vi lärde oss (och unghästarna) på körutbildningen: Du ska ha en framåtbjudning, den bromsar du mjukt med tömmen så att hästen går bakåt istället för framåt:)
 Alltså inte dra hästen bakåt med tömmarna, utan 'leda' viljan att röra sig framåt till att istället gå bakåt, hjälp vad svårt att förklara bra...
  Men prova med tom vagn, smacka, när hästen vill gå fram håller du mjukt emot och kollar vad som händer, är han inkörd som hästarna på vår skola så borde han backa.       
   Sen kan man ju lägga till kommando när man känner att det funkar och blir rätt, jag brukar säga ptro back, för när man väl känner sin häst och är ett team så räcker ju rösten väldigt långt. Hjälp vilket svammel jag fick till :-[...  Men så fick vi i alla fall hästarna att backa på skolan (men det var kanske inte det svaret du var ute efter?).
 I skogen körde vi bara stötting (vad jag kommer ihåg, så då blev det inget backande). Men när vi körde fyrhjulsvagn i terrängen och "precisionskörning"  använde vi dom hjälperna för att få hästen att backa.                 
                              Mvh Charlotte   
« Senast ändrad: 10 maj-09 kl 13:33 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Backa?
« Svar #6 skrivet: 10 maj-09 kl 13:43 »
Jag kör en del i skogen, men mest maraton, och anser att backning är något man ska behärska, och något hästen ska kunna, om inte annat så av säkerhetsskäl, man behöver inte kunna backa långt eller runt hörn, det är överkurs, men man ska iaf kunna backa sig fri om man kört fast...
Sen får man anpassa kraven lite beroende på selning och häst.
Ett bra sätt att träna in ryggningar oavsett om det är du eller hästen som behöver träna är att börja med tömkörning, när hästen ryggar i töm för det komando man nu vill använda och utan att det är motvilligt eller att man måste "dra den bakåt" i den så prövar du med tom vagn på plan mark och bygger på det med tiden...
Skulle tro att du som kört en del med en häst som är körd sedan tidigare får kläm på det där under en eftermiddag, ni ska bara "snacka ihop er" lite om vilket språk som gäller...
Kennel SweetCaileanz

covboy

  • Gäst
SV: Backa?
« Svar #7 skrivet: 10 maj-09 kl 18:59 »
Vi hade en häst som vägra gå över broar, enda sättet var att backa över broar och diken.. :P Så backa är av de viktiga kommandona ! ;)

alo

  • Inlägg: 128
SV: Backa?
« Svar #8 skrivet: 10 maj-09 kl 20:19 »
Jag tycker det kan vara besvärligt nog att ta sig över krondikena rätt väg när vi är ute och rider i skogen. Att se mig försöka backa över skulle vara en syn för gudar ;D
Kom just in efter att ha kört fem lass ved. Gjorde ett försök att backa med tom vagn och plan mark på samma sätt som när han ska rygga när jag justerar in rätt läge för skaklarna när jag spänner för. Det funkar inte alls, han vägrar i sten att flytta en hov bakåt.
Det får nog bli samma steg för stegresa som vi gjorde med vår andra häst när vi körde in henne (hon kan inte heller backa).

covboy

  • Gäst
SV: Backa?
« Svar #9 skrivet: 10 maj-09 kl 20:28 »
Visst ska en ridhäst kunna backa oxå. :-X

alo

  • Inlägg: 128
SV: Backa?
« Svar #10 skrivet: 10 maj-09 kl 21:03 »
Min käresta kan backa med stoet när hon rider. Ska jag vara riktigt noga så vet jag inte om hon kan backa stoet när det är förspänt, det har inte blivit så mycket kört med henne de senaste åren sen vi köpte en "riktig" skogshäst.
Frun är bortrest utomlands just nu så jag kan inte fråga. Själv har jag inte provat att backa när jag rider nordsvensken, har haft fullt upp att lära mig sitta kvar i alla gångarter så nån riktig cowboy är jag inte även om vi faktiskt har flyttat korna nån gång med häst, det var jättekul.
Låter som om att backväxel får bli nästa projekt för mig, måste ändå få ordning på det, jag har en vision om att det ska gå smidigt att stänga grindar och sånt utan att sitta av och det funkar inget vidare om backväxeln saknas.

covboy

  • Gäst
SV: Backa?
« Svar #11 skrivet: 10 maj-09 kl 21:08 »
Okej , jag är nybörjare igen med häst men vår backar jätte fint när jag tömkör.. Hon tar långa steg bakåt och liksom känner efter vad där är bakom och vart hon stiger. :D
Våra kor är däremot sämre på att backa.. ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 1 användare
Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser