Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Baka groddbröd?  (läst 11441 gånger)

Amarillo

  • Inlägg: 4
Baka groddbröd?
« skrivet: 06 jan-09 kl 11:46 »
Jag skulle vilja ha ett recept på groddbröd, googlat runt lite men hittar inget..  ::)

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Baka groddbröd?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-09 kl 12:14 »
Groddar är god och nyttig råkost, jag har aldrig försökt att baka in i brödet(är väl inte råkost då).

Jag försökte hitta recept på nätet , och det fanns liksom inget i min sökning.

Vill man lägga groddar i brödet är det väl bara att prova.

På brödet däremot är rädisegroddar mycket gott, kan fixas inomhus året runt.


Hittade detta recept(jag har inte bakat det själv):
http://www.nlife.se/brod/brytbullar-med-vetegroddar-linfro-sesam/
« Senast ändrad: 06 jan-09 kl 12:22 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Amarillo

  • Inlägg: 4
SV: Baka groddbröd?
« Svar #2 skrivet: 06 jan-09 kl 22:42 »
Hej!

Njaaa, det jag har mer i tanke är typ bröd som är helt fritt från socker, jäst, mjölkprodukter.. Såhär beskrivs det på en återförsäljare "Groddbrödet består av ekologiska hela vetekorn som groddas i två dygn, vilket gör det fiberrikt och ger det ett lågt GI."

Tror det blir helt raw i slutändan, men är inte säker.. Men tack ändå för svaret!

speedwell

  • Inlägg: 124
    • Uppland
    • Min hemsida =D
SV: Baka groddbröd?
« Svar #3 skrivet: 17 jan-09 kl 18:02 »
Har aldrig bakat själv och har inget exakt recept. Men jag tror att man groddar lite olika korn/fröer (vete, solros, sesam o.s.v.), mixar ihop allt till en deg och torkar i en "dehydrator" (torkmaskin) eller i en vanlig ugn på låg värme (högst 45 grader).
Man kan ju säkert smaksätta smeten också med ffrukter, nötter, honung, kryddor...
Lycka till, om du vågar pröva så skriv gärna hur det blev!
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

tolle

  • Inlägg: 114
  • live and let live
SV: Baka groddbröd?
« Svar #4 skrivet: 17 jan-09 kl 19:01 »
Hellre mångfald än enfald.

Ember

  • Gäst
SV: Baka groddbröd?
« Svar #5 skrivet: 15 feb-11 kl 21:59 »
Någon som har provat? Jag lider av bröd-fobi (konstigt jag vet men så är det  :-[ ) och vissa typer av bröd kan jag inte äta men jag är nyfiken på groddat bröd... Men det vore kul om någon som har provat kunde dela med sig av sina erfarenheter.

Man låter alltså vete (eller andra korn) gro i ett par dagar, sen maler eller mixar man detta till en massa/deg som man gräddar. Groddningen ska tydligen göra vetet mera lättsmält och utveckla näringsinnehållet nåt enormt.
Jag har läst att om man maler det groddade vetet så blir det bättre bröd av det än om man mixar det i food processor. Nån som vet om detta stämmer?

Ember

  • Gäst
SV: Baka groddbröd?
« Svar #6 skrivet: 15 feb-11 kl 22:01 »
Kan tillägga att jag hittat lite olika recept:

http://sourdough.com/forum/essene-bread-or-essence-bread-0

http://www.ezhealthydiet.com/sprouted-grain-bread.html


Det verkar ju superspännande...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Baka groddbröd?
« Svar #7 skrivet: 04 maj-11 kl 06:15 »
När jag experimenterat med groddar i brödbaket har jag inte riktigt tyckt att resultaten varit något vidare. Dom enda gånger jag tyckt det blivit något utav det hela var när jag blandade i gröna färska ärtor, eller kokta linser eller groddad lucern. Ärtskott kanske skulle kunna vara något rent smakmässigt, men jag tycker det verkar överdrivet att processa det man har i för mycket. Det finns bättre sätt att använda ärtskott på. Dom är ju goda som dom är  :)

I Tyskland har vi något vi kallar grönvete. Är naturligtvis grönt vetekorn såklart. Det gör vi soppor av och ibland när jag har fått grönvete över efter matlagningen har jag bakat på det. Blev gott. Det blir nyttigare efter groddning, men eftersom jag trott att detta förstörs vid bakningen har jag aldrig provat groddat vete i baket.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Ember

  • Gäst
SV: Baka groddbröd?
« Svar #8 skrivet: 04 maj-11 kl 09:06 »
christinag, det låter spännande med grönvete! Jag har fått intrycket att man inte ska odla långa groddar till baket, utan precis bara låta kornet gro litegrann.

Jag tror nog att som du säger förstörs mycket av nyttigheten i gräddningen. Men det sägs att brödet iallafall blir mera lättsmält och lämpligt för såna som vill minska de negativa effekterna av att äta spannmål.

tordnado

  • Inlägg: 6
    • Skåne
SV: Baka groddbröd?
« Svar #9 skrivet: 10 jun-11 kl 20:14 »
Enligt Fineli och livsmedelsverket så har groddat vete flera gånger mer fett och protein än ogroddat och därmed färre kolhydrater. Vissa tror att förr i tiden spontangroddades en stor del av spannmålet vilket ger en fördelaktigare fördelning av makronutrienter (fett, kolhydrater, protein). Jag har inte provat att baka på groddat spannmål men det kommer...

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Baka groddbröd?
« Svar #10 skrivet: 11 jun-11 kl 03:11 »
Enligt Fineli och livsmedelsverket så har groddat vete flera gånger mer fett och protein än ogroddat och därmed färre kolhydrater.

Hmm, det kan inte bli någonting utav ingenting. Om det inte finns i kornet, kan det inte finnas i grodden (förutom vatten då).

Kolhydrater kan omvandlas från tex stärkelse till sockerarter, men inte omvandlas från kolhydrat till fett. Exempel: bananer som mognar blir sötare men inte fetare. I ett frö som tex ett vetekorn, finns en massa genetiskt material och näringsämnen för att försörja fröet vid groddningen, samt ett skal att hålla allt skyddat. Det gentetiska materialet består av proteiner som i sin tur består av aminosyror. Näringen består av minimala mängder fett, mineraler och en del sockerarter. Höljet består av en mängd för oss till stora delar osmältbara ämnen. För att skydda fröet från att bli uppätet "vid fel tidpunkt" producerar en del växter toxiner vid groddningen. Andra fröer med slemämnen svullnar upp för att skydda sig då de kommer i kontakt med vatten. Det finns även växter som producerar avsiktliga mängder med ogrobara fröer, så att "de riktiga" lämnas kvar för fortplantningen. Fett- och näringshalten i fröerna är dock ganska höga per viktenhet, så många djurarter och vi människor äter dom ändå eller skalar dom eller både skalar och rostar dom, vilket även detta minskar giftverkan.

Men det blir inte mera fett i en grodd jämfört i ett frö. Det som händer är, förenklat uttryckt, att större ämneskomplex och kedjor bryts ned till mindre. Det bildas essentiella fettsyror ur de större komplexare fetterna med hjälp av enzymer. När det gäller vete så är det några forskare som tittat på förändringen i fettinnehållet. Proteinerna, stärkelsen och fettet bryts ned med hjälp av enzymer, så att till slut alla näringsämnen är mindre och portionsförpackade, för att kunna vara mera lättåtkomliga för den blivande plantan.  Och därmed även matsmältningen hos den som smaskar i sig grodden.

Frågan är istället om vi vill ta till oss näringen i fröet eller grodden. Grodden saknar det hårda ofta osmältbara skalet, men innehåller i regel mera vatten per viktenhet.

Vitaminer och andra ämnen binds till andra ämnen än de var tillsammans med från början, vilket även detta "ökar näringsvärdet" för vår del, för att uttrycka det på reklamspråk. Ett mineral binds till ett kelat (ett protein) så att det kan transporteras eller tas upp lättare av oss eller av den blivande plantan. Vi kan dra nytta av naturens förarbete på så sätt. Men nettot blir detsamma på dessa ämnen.

Men även motsatsen inträffar unger groningen! Vissa ämnen, syror, binds till mineraler som på så sätt blir mera svåråtkomliga för vår matsmältning. Detta gäller mineraler och metalljoner såsom magnesium, zink, järn och kalcium, för att nämna några. Dock inträffar dom här processerna i nära anslutning till eller i själva skalet, så eventuellt har grodden i sig egna ämnen som motverkar denna process. Kanske är det en skyddsmekaninsm, för att göra skalet mindre attraktivt ur näringssynpunkt, så att resterande innehåll sparas. Mycket forskning återstår. Små gnagare som äter fröna kanske har magar som klarar denna försvarsmekanism? Har vi det? De som förespråkar groddning som en del i "råkost-dieten" har kanske rätt i fördelarna med den redan biologiskt förprocessade delen, men samtidigt är giftbildningen större. Andra menar å andra sidan att det finns en massa potentiellt farliga enzymer i det ogroddade frökornet.

Jag tror att en blandning är bäst. Man äter det man tycker är gott och mår bra av.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

legaata

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Baka groddbröd?
« Svar #11 skrivet: 08 dec-13 kl 20:34 »
Det godaste brödet jag någonsin ätit var ett groddat dinkelbröd.
Det inte bara var gott, utan man kände verkligen när man åt det, hur hälsosamt det var.
Det tillreddes på följande sätt:

Dinkelfrön fick gro på en bakplåt i kylskåp tills groddarna var ca 4 cm långa och mörkgröna.
Därefter blandades alltsammans med surdeg och fick stå i 30 grader i ca 3 dygn.
Därefter tillsattes mjöl, och brödet jästes och gräddades på vanligt vis.
Resultatet blev ett kolsvart, supergott bröd.

LarsL

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Baka groddbröd?
« Svar #12 skrivet: 12 sep-16 kl 22:06 »
Här är ett recept på ett fantastiskt groddbröd på endast(!!) helt vete/råg, torrjäst och salt.

http://www.veganbaking.net/recipes/breads/enriched-breads/yeasted-enriched-breads/flourless-sprouted-wheat-bread

Receptet i kortversion:

Grodda helt vete/råg eller annat kul sädesslag till de får en liten grodd(0,5-1cm).
Mixa/mal de groddade kornen i mixer eller köttkvarn till en smet och blanda i 1,5tsk salt.
Låt nu degen stå i rumstemperatur i 1-2 dagar(efter smak) och surna till sig, ju längre ju surare.
När du tycker degen är sur o god tillsätts ett halvt paket torrjäst, arbeta degen och låt jäsa i 1,5timme.
Lägg ner degen i en oljad brödform och låt jäsa ytterligare.
Baka i ugnen på 175grader i ungefär en timme.

Brödet blir otroligt gott(kompakt och surt) och håller väldigt bra utan att frysas.
Har även bakat på lika delar emmer och vårspelt, med mycket bra resultat.

Har tänkt experimentera med glutenfria sädesslag och se om det går att få till något gott.
Återkommer med resultat!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser