Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  4-hjulsvagn till tävling - måttbestämmelser  (läst 1496 gånger)

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
4-hjulsvagn till tävling - måttbestämmelser
« skrivet: 18 maj-07 kl 18:58 »
Vilka mått gäller för att en 4-hjulsvagn ska vara godkänd vid tävling??
Vagnen är till shettis/minishettis och ska fungera både vid tävling med enbet och par....

gunilla

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
    • fallforsfrieser
Re:4-hjulsvagn till tävling - måttbestämmelser
« Svar #1 skrivet: 25 maj-07 kl 19:18 »
vad för typ av tävling tänker du på? Brukskörning eller dressyr/maraton? Om det är maratontävling kan jag ge dig svar eftersom jag är domare i det. Brukskörning vet jag för lite om./Gunilla
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:4-hjulsvagn till tävling - måttbestämmelser
« Svar #2 skrivet: 25 maj-07 kl 21:37 »
vad för typ av tävling tänker du på? Brukskörning eller dressyr/maraton? Om det är maratontävling kan jag ge dig svar eftersom jag är domare i det. Brukskörning vet jag för lite om./Gunilla

Dressyr/ Maraton

gunilla

  • Inlägg: 18
    • Västerbotten
    • fallforsfrieser
Re:4-hjulsvagn till tävling - måttbestämmelser
« Svar #3 skrivet: 30 maj-07 kl 22:33 »
Kollade med TR och såhär ska en vagn se ut: Broms är inte obligatorisk men saknas den måste baksele/bakläder användas.vagnen ska ha en svängel och draglinor måste användas. Med andra ord bör du ha en bröstsele med lös däckel. Loksele ses inte gärna av oss domare i dressyr/pressitions momenten. Säte för groom ska finnas bredvid eller bakom kusk. I alla klasser ska vagnen ha reflex. I ponnyklasser får upp-pumpbara däck användas.  I svår klass par skall spårvidden vara minst 138 cm i deressyren och precitionen. I maraton får ej spårvidden understiga 125 cm på båda axlarna för 4-hjuling och minst 115cm för enaxlat. Rekomenderas 125 cm.
I maraton måste en vagn för ett par A-ponny väga minst 90 kg.
Hör gärna av dig om det är mer du vill veta. Jag hjälper dig gärna.
Gunilla   www.selar.se eller www.fallforsfrieser.se
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:4-hjulsvagn till tävling - måttbestämmelser
« Svar #4 skrivet: 31 maj-07 kl 20:25 »
Ok, vad bra.
Svårt att hitta uppgifter om man inte köper TR  :(
Tror inte den vagn jag ska köpa kommer att uppfylla kriteriet med 125 cm...
Har förresten varit inne på din butikssida och kikat på prylar innan. När tror du att du kommer få hem shettisprylar och finns det möjlighet att få tag i ett french collar till minishettis??
Vill väl eg. ha en collersele till Nelly (hon på avataren  :-*) men funderade på french då den verkar lättare att justera...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser