Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12 volts utrustning  (läst 3331 gånger)

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
12 volts utrustning
« skrivet: 05 nov-17 kl 10:21 »
Hej!
Jag har i nuläget ingen el i hönshuset men håller på att sätta upp en solcell så att det snart ska finnas tillgång till 12 volts el.
Främst är det för att kunna ge dem extra ljus dagtid på vintern men jag funderar över värmeplatta att ställa vattnet på, alt doppvärmare, värmekabel eller värmelampa för 12 voltssystem.
Någon av er som har 12 voltssystem och vet var man kan få tag på lämpliga grejer?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: 12 volts utrustning
« Svar #1 skrivet: 05 nov-17 kl 10:26 »
Allt som har med värme drar för mycket för en liten solcellsanläggning.

Jag har använt elsäten till bilar (Biltema) som 12-volts värme till kycklingar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: 12 volts utrustning
« Svar #2 skrivet: 05 nov-17 kl 10:34 »
Om elen inte räcker till och vill använda gasol, går det med en gasolpanna från en husvagn, som värmer ett litet vattenelement som ligger platt och byggs in i en isolerad låda. Då har du en "värmeplatta"

Om du har tillräckligt med el kan du värma vattnet med en elvärmare på 12 volt, som en del bilar har.

Fördelen med att använda vatten, som jag ser det är att du kan ha värmeplattan i hönshuset och värmekällan nån annan stans om den skulle ta eld, så eldar du inte upp hönshuset.



Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: 12 volts utrustning
« Svar #5 skrivet: 05 nov-17 kl 22:29 »
Om elen inte räcker till och vill använda gasol, går det med en gasolpanna från en husvagn, som värmer ett litet vattenelement som ligger platt och byggs in i en isolerad låda. Då har du en "värmeplatta"

Om du har tillräckligt med el kan du värma vattnet med en elvärmare på 12 volt, som en del bilar har.

Fördelen med att använda vatten, som jag ser det är att du kan ha värmeplattan i hönshuset och värmekällan nån annan stans om den skulle ta eld, så eldar du inte upp hönshuset.

Är inte riktigt med på hur du menar med vattenelementet.  Om gasolbrännaren ska stå på betryggande avstånd från hönshuset kräver ju det isolerad rördragning och cirkulationspump eller?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: 12 volts utrustning
« Svar #6 skrivet: 05 nov-17 kl 23:36 »
Det kan gå att få en sådan anläggning att fungera med självcirkulation om man har tillräcklig höjdskillnad - pannan lågt och värmeplattan några meter högre upp. Om hönshuset ligger i en sluttning skulle det kunna gå att ordna en pannkur lite längre ner.

Annars kan ju en luftsolfångare vara en bra lösning om man vill ta vara på den lilla solvärme som finns på vintern, utan att gå omvägen via el och dyra solceller. Har för mig att det finns en del trådar om luftsolfångarbyggen här på forumet.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: 12 volts utrustning
« Svar #7 skrivet: 06 nov-17 kl 08:54 »
Tack för tips Torbjörn!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser