Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av häck för inhägnad av tomt?  (läst 1459 gånger)

Nathan

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
Val av häck för inhägnad av tomt?
« skrivet: 25 okt-17 kl 11:35 »
Hej!
Vi flyttar i början av nästa år till en liten gård som ligger i en by vid södra delen av Siljan, dvs det är precis innanför odlingszon 6. Vi har grannar åt alla håll, inget påträngande direkt, men det vore mysigt att hägna in delar av den 3000 kvm stora tomten med en fin häck som kanske dessutom ger ätbara bär (inget krav dock). Jag tänker mig att hålla den kring ca två meter hög, nåt i den stilen. Har kikat på häggmispel. Nån som har erfarenhet, tankar eller förslag?
Tack för hjälpen!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Val av häck för inhägnad av tomt?
« Svar #1 skrivet: 25 okt-17 kl 12:54 »
Annars är olika former av hagtorn fina som häck (häckhagtorn och scharlakanshagtorn går i zon 6 men man måste kontrollera att det verkligen är en sort som fungerar där). Tänk på att många buskar som har bär inte får det om man klipper dem regelbundet

https://stud.epsilon.slu.se/1649/1/olsson_s_100803.pdf

https://biofilia.se/2016/09/20/crataegus-flabellata/


andtol

  • Gäst
SV: Val av häck för inhägnad av tomt?
« Svar #2 skrivet: 25 okt-17 kl 13:20 »
Vi har plank, syren, äpple (och en del övriga träd, häggmispel och vinbär som avgränsar "tomten".

Jag tycker det är fint med lite varierande växter/sätt. Och häcken/avgränsningen behöver inte vara på en rak linje.

Vi har ej skött våra växter på bästa sätt därför är det inte förrän nu, efter nio år som vi börjar ha bra insynsskydd. :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av häck för inhägnad av tomt?
« Svar #3 skrivet: 25 okt-17 kl 19:07 »
Sibirisk ärtbuske kanske? Klarar klimatet, höjden och får ätliga små ärtor.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Val av häck för inhägnad av tomt?
« Svar #4 skrivet: 27 okt-17 kl 12:10 »
Liknande funderingar har vi här.
Gränstrakterna mellan z 5-6.
Jag har tänkt mig att blanda lite olika sorter. Sib. ärtbuske, rönn, blåbärstry och en sort som jag inte vet namnet på. Blommar sent på sommaren med vita blommor. Ger inga bär vad jag vet. På så sätt blommar häcken vid olika tider med vita och gula blommor om man inte klipper allt för hårt. Och på hösten lyser rönnbären rött.
Jag har tillgång att ta sticklingar som jag ska försöka få att växa. Det kommer förstås att ta några år innan jag har fått hela sträckan planterad.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Tofslan

  • Inlägg: 4
    • Västerbotten
SV: Val av häck för inhägnad av tomt?
« Svar #5 skrivet: 20 dec-17 kl 21:15 »
Vi tog bort en pilhäck för den växte in i avloppet, tänkte sätta Aronia. Växer bra, vacker om hösten och ätliga bär.  :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av häck för inhägnad av tomt?
« Svar #6 skrivet: 20 dec-17 kl 22:12 »
Aronia har blivit en av mina favoriter men den brukar anges till Zon 1-5(6) så det får vara en "snäll" zon 6.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser