Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Puts på lerstenväggar.  (läst 4098 gånger)

ulf

  • Inlägg: 45
Puts på lerstenväggar.
« skrivet: 22 okt-17 kl 17:06 »
Hej
Har ett hus med lerstensväggar inomhus som jag skulle vilja bevara. Putsen som suttit på har lossnat när vi drog av tapeten och nu är frågan vad man ska putsa med för att fräscha upp den?
Jag fick tipset om att använda gipsbruk, är det någon som har provat detta?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #1 skrivet: 22 okt-17 kl 17:10 »
Gipsbruk är bra, men glöm inte att en bra primer under är A och O för att lyckas.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ulf

  • Inlägg: 45
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #2 skrivet: 23 okt-17 kl 12:15 »
Vilken primer skulle det i så fall vara? Det är obrända lerstenar som är i väggen.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #3 skrivet: 23 okt-17 kl 12:24 »
Det bästa är ju om du kan använda samma puts som innan. Jag antar att det bara har lossnat i fläckar. Köp kalk till kalkputs och stryk på med en stålskånska och riv av ganska snabbt med rivbrädan. Sedan ska man spraya på lite vatten några gånger.

Hur vet du att det är obrända ler-stenar?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

ulf

  • Inlägg: 45
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #4 skrivet: 23 okt-17 kl 15:36 »
Stenarna är gråa och mjuka.
Vad det är för puts innan är svårt att avgöra. Tycker i alla fall jag. Blev också rekommenderad lera. Får se var det slutar.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #5 skrivet: 23 okt-17 kl 15:41 »
Vilken primer skulle det i så fall vara? Det är obrända lerstenar som är i väggen.

Hör med en byggmaterialsäljare så det blir rätt. Företaget STO har bra grejor tex.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #6 skrivet: 23 okt-17 kl 20:49 »
 Varför primer?
 Har du lersten under så fukta rikligt före du lägger på något.
Om den gamla putsen löser sej i vatten så var det också lera.
Fuktar du måste du göra det rikligt. i några omgångar. Underlaget tar fukten från det du lägger på när det stelnar/torkar. Lägger du ett hårdare skickt ovanpå spjälkar det sej lätt. Kalkputs är inte dumt men gör den svag. Finns kalkpasta i spann som du blandar med sand.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #7 skrivet: 23 okt-17 kl 22:39 »
Ingen primer. Fukta underlaget ordentligt i omgångar innan putsning så det inte suger för mycket fukt ur bruket. Tycker det går smidigt med en trycksprayflaska på mindre ytor.

Jag använder hydrauliskt kakburk. Småskador kan säkert lagas med gipsbruk, har inte provat.

Är den gamla putsen lerbaserad så fortsätt med det.

Använd absolut inte bruk med cement i. Det har förstört många väggar i detta hus.

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #8 skrivet: 02 nov-17 kl 21:25 »
Ingen primer!!! Varning! Lera är ett jättebra material.
 Det finns två  huvudgrenar inom byggtänk och det handlar om ifall man har ett system som tillåter fuktvandring eller inte. Detta måste  du förhålla dig till.
Det andra är med bruk, olika bruk har olika hållfasthet och därmed också olika rörlighet. Kombinerar du ett hållfast material med ett mer poröst material kan du ju fundera över hur de samarbetar.
(Häller du knäck på sockerkaka kommer kanskecsocketkakan gå sönder,  men toppar du den med färskost kan det smälta ihop rätt bra. Översätt det till lera vs cement- KalkCementbruk-kalkbruk- lerbruk.

Så till mina personliga erfarenheter:
Lerbruk är jättekul att jobba med,  och väldigt förlåtande,  när det är torrt är det hårt men du kan enkelt lösa upp det med vatten och göra om om du gör fel. Perfekt för både nybörjare och gamla rävar. Går att måla på med linoljefärg. T ex.

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #9 skrivet: 02 nov-17 kl 21:31 »
Jag var med och putsade ett hus utvändigt och invändigt.  Väggarna gjorde i korsvirke med lera som huvudmaterial. 
Huset har varit omålat, både utvändigt och invändigt och står sig bra. Det var ca 6-8 år sen det gjordes och det är fortfarande superfint.  Jag hade valt att måla invändigt,  men det är en smaksak.

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #10 skrivet: 02 nov-17 kl 22:43 »
Till KC bruk och liknande skall man däremot använda primer då dessa är cementbaserade.


Men, lerbruk beter sig inte som kalkbruk då man putsar, men läggs annars på på liknande vis men skall vara något torrare, bör kastas på men med mindre kraft.
Det Thomas menar med primer är kanske basen, som här är lera magrad med sand samt tex linblånor (finns kanske färdig), den blandas med vatten till lämplig konsistens, sedan när grunden är klar kan man fortsätta med avrivning liknande för vanligt putsbruk. Leran skall inte vara så våt som man kanske tycker om man är van kalkbruk, men inte heller så torr att den inte fäster väl.

Fukta vid behov underlaget med en tagelpensel eller liknande (eller, enklare stänk försiktigt med fingrarna), det skall dock inte vara dyblött.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #11 skrivet: 03 nov-17 kl 08:50 »
Hm. Jag ska inte säga FÖR mycket om andra bruk än lerbruk, eftersom det är lera jag jobbar mest med. Jag hade  på primer på mitt betonggolv som ska flytspacklas nyligen, och spontant känns det HELT fel att blanda in den kemiska och allergogena lösningen på lera. primer skapar en hinna som hindrar fukten att vandra mellan lagren,  och då har man lite missat poängen med att ha lera. Jag skulle personligen inte putsat med ett cementblandat bruk på lervägg. Sen har jag det så i mitt nuvarande hus pga förra ägaren, vilket resulterat i att leran gett med sig på sina ställen (Och ja, det kan den göra ändå).
Har jag missat något om primer? Finns det olika sorter? Vad innehåller De?

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #12 skrivet: 03 nov-17 kl 10:48 »
Hm. Jag ska inte säga FÖR mycket om andra bruk än lerbruk, eftersom det är lera jag jobbar mest med. Jag hade  på primer på mitt betonggolv som ska flytspacklas nyligen, och spontant känns det HELT fel att blanda in den kemiska och allergogena lösningen på lera. primer skapar en hinna som hindrar fukten att vandra mellan lagren,  och då har man lite missat poängen med att ha lera. Jag skulle personligen inte putsat med ett cementblandat bruk på lervägg. Sen har jag det så i mitt nuvarande hus pga förra ägaren, vilket resulterat i att leran gett med sig på sina ställen (Och ja, det kan den göra ändå).
Har jag missat något om primer? Finns det olika sorter? Vad innehåller De?

Postat med Alternativ.nu´s app


Håller med.

Primer på betonggolv, ja.

Primer på lersten, NEJ!

KC-bruk på lersten, NEJ-NEJ-NEJ! För hårt bruk skadar väggen rejält på lite sikt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #13 skrivet: 03 nov-17 kl 11:49 »
Funktionen med primer är den att när betong härdat så får man en zon som saknar bindning, vid gjutning  kan man använda cementslam, primar man inte över huvud taget riskerar man att få skalsprickning på betongbruk så att stora sjok släpper.

Därför är primer viktigt på cementbaserade bruk då den fungerar som ett slags lim och ger det nya bruket "klor" att hålla fast i.


Lerbruk är ett reversibelt bruk, därför kommer gammeldags lerbruk sas att prima sig själv och skapa en äkta, homogen bindning mot det nya bruket då det fuktas något.
Lägger man plastfärg eller liknande mellan fäster det sämre, samt att man riskerar att stänga in fukt, vilket gör att lerbruket vittrar sönder på lång sikt.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ärt

  • Inlägg: 815
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #14 skrivet: 03 nov-17 kl 15:41 »
Fundering:
 Om man har lerputs o denna släppt. Man vill laga. Då är det ju viktigt att få någorlunda samma styrka för att få långvarig hållbarhet.
 Skulle man nu ta och lösa upp lite av den nerfallna putsen i vatten. Tvätta bort sanden. Väga/volym bestämma den. Torka lervattnet. Då borde man ju få en hint om hur mycket sand i leran den befintliga väggen har.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Puts på lerstenväggar.
« Svar #15 skrivet: 06 nov-17 kl 22:11 »
Fundering:
 Om man har lerputs o denna släppt. Man vill laga. Då är det ju viktigt att få någorlunda samma styrka för att få långvarig hållbarhet.
 Skulle man nu ta och lösa upp lite av den nerfallna putsen i vatten. Tvätta bort sanden. Väga/volym bestämma den. Torka lervattnet. Då borde man ju få en hint om hur mycket sand i leran den befintliga väggen har.
Hm. Förstår poängen med att kolla hur det gamla bruket var, men det låter svårt och omständigt att separera leran.
Jag tror inte det är SÅ noga, olika sand/ler/fiberblandningar brukar gifta sig rätt bra ändå. (Som exempel gjorde vi en magrare blandning med grövre fibrer-hackad halm- till de tjockare skikten och sen en fetare blandning med mindre fibrer-klippt lin- till ytskiktet.)

En enklare variant av din idé är att lösa upp det gamla bruket och låta det vara som det är. Lerbruk kan du ju ta i. Använd din känsel. Ta en rejäl klutt bruk i handen, känn dess konsistens, dra runt den med fingrarna,  man känner skillnad på sand och lera och olika blandningar.  Lukta. Använd dina sinnen. Lera är ofarligt så länge man inte andas in för mycket torkat stendamm. Det fräter inte, avger inga giftiga ångor. Det är handens material

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser