Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av elinstallatör  (läst 3514 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av elinstallatör
« Svar #20 skrivet: 21 okt-17 kl 22:25 »
:)...En firma som tackar nej till ett sådant jobb förtjänar att gå i konken... Tittar man på bilverkstäder så finns det verkstäder som inte har några problem med att man själv fixat reservdelar.... Om du är nojjig så sätt ut en annons...Typ behörig elektriker behövs för installation av el i torp...Naturligtvis mycket pengar att tjäna där för en elsnubbe eller elkvinna... Firma som tackar nej får ju ses som korkad...Har man en riktigt gammal elcentral som jag har så är jord och nolla kopplad på samma plint...Inga problem att dra jordat,bara en sladd till...Monterar man en ny modern central får man plugga på lite eftersom andra regler kan gälla där... Julas elsladdar är väl svensktillverkade...Eluttag kan man köpa på byggmax vilket jag själv gjort...Fungerar klockrent trots petskydd... Sedan ska man inte låta sig skrämmas av el fjollor...Är ju så att var och varannan inte kopplar själv utan det finns jobb så det räcker ändå....Precis som inom bilverstadsbranchen....För övrigt:Fram för fler kvinnor inom elbranschen så dragningarna av sladdarna blir snygga  :D...Fick jag själv välja om jag behövde anlita el skulle jag välja en kvinnlig elektriker....Tyckte mig läsa att kvinnliga kirurger är bättre  :D... Och kvitton kan man fett glömma på landsbygden  :D
Det duger inte med vilken elektriker som helst i detta fall, de kan inte signera pappret som skall få elverket att sätta på strömmen. Det måste vara någon som är elinstallatör. Det finns normalt bara en person på varje firma som har den behörigheten, man måste ha jobbat som vanlig elektriker i flera år och sedan gå en utbildning. Därmed är det inte helt enkelt att hitta någon som kan tänka sig att göra det jobbet vid sidan av, utan kvitto och med ett undertecknat intyg på utfört jobb...

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av elinstallatör
« Svar #21 skrivet: 22 okt-17 kl 11:39 »
 :) Hmmm... Som jag förstod det så kan man ju säga att det är två jobb...Punkt ett är ju då att sparka igång el till huset...Det kan ju firman kladda med...Punkt två är nydragning av el inne i huset och där ville ju inte firman göra jobbet om dom inte fick använda sitt egna material.....Just där punkt två kan man ju prova att annonsera efter figur som gör jobbet om man själv är osäker...Då införstått att man själv anskaffar material för tänkt jobb...

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Val av elinstallatör
« Svar #22 skrivet: 22 okt-17 kl 13:39 »
jag vill komplettera Svarta Fårets yttrande här ovan.  När personen fått utbildningen blir han behörig men det är firman som har behörigheten.
om den behöriga elektrikern utför ett svartjobb dvs utan firmans faktura så blir jobbet obehörigt utfört.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av elinstallatör
« Svar #23 skrivet: 22 okt-17 kl 13:59 »
jag vill komplettera Svarta Fårets yttrande här ovan.  När personen fått utbildningen blir han behörig men det är firman som har behörigheten.
om den behöriga elektrikern utför ett svartjobb dvs utan firmans faktura så blir jobbet obehörigt utfört.
Nja, följde inte en allmän behörighet AB personen även utanför firman? De flesta vanliga elektriker hade ju bara begränsad behörighet, BB1 och de arbetar under den person i firman som hade AB. Men hur som helst så är det nya regler från i somras: http://www.elsakerhetsverket.se/andra-aktorer/elinstallator/vad-ar-auktorisation/auktorisationstyper/

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Val av elinstallatör
« Svar #24 skrivet: 22 okt-17 kl 17:45 »
Du har rätt Svarta Fåret. De har ändrat reglerna, Jag börjar bli gammal.
numera är det å att den auktoriserad elektriker får utföra arbeten privat. Ej auktoriserad personal får ej utföra privata arbeten

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Val av elinstallatör
« Svar #25 skrivet: 23 okt-17 kl 14:40 »
Tack för svaren.

Vad gör elinstallatören vid färdiganmälan, när det redan finns en nedgrävd serverkabel, mer än att titta så att mätarskåpet sitter fast ordenligt på väggen ?  Inkoppling av elmätaren görs av elnätsföretaget.

Inkoppling för uttag till en byggcentral från mätarskåpet görs väl i ett senare skede, när strömmen redan är påslagen till mätarskåpet och elmätaren installerad ?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Val av elinstallatör
« Svar #26 skrivet: 23 okt-17 kl 15:38 »
Snabbgooglat... Bygger man en helt ny villa där det aldrig varit någon el inkopplad så krävs papper från behörig elektriker...Har men redan ett hus där det finns el ansluten men att man av någon anledning valt att stänga av den... Då ska man ta kontakt med nätägaren som då ombesörjer att elen blir påslagen...Har det gått väldigt lång tid så kanske dom kollar skicket på ledningen till huset innan påkoppling. Verkar vara samma sak som man inte betalt räkningen...Strömmen slås av...Vid betalning slås den på...Som sagt ingen speciell utomstående elektriker behövs för det...

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Val av elinstallatör
« Svar #27 skrivet: 23 okt-17 kl 18:57 »
Tack för svaren.

Vad gör elinstallatören vid färdiganmälan, när det redan finns en nedgrävd serverkabel, mer än att titta så att mätarskåpet sitter fast ordenligt på väggen ?  Inkoppling av elmätaren görs av elnätsföretaget.

Inkoppling för uttag till en byggcentral från mätarskåpet görs väl i ett senare skede, när strömmen redan är påslagen till mätarskåpet och elmätaren installerad ?
Nja, tanken är att installatören skall kolla att din anläggning är färdig att strömsätta. Har du inget alls inkopplat är det heller ingen idé att koppla på strömmen. Det enklaste kanske är att du ber att personen sätter upp uttaget till byggcentralen för då har du ju en anledning till att strömmen skall sättas på.

Pelle Persson

  • Inlägg: 40
SV: Val av elinstallatör
« Svar #28 skrivet: 09 feb-18 kl 12:00 »
Fler än jag som har svårt och få tag på elinstallatörer som går med på att man köper in materialet själv och gör det mesta förarbetet själv?  Antingen så svarar de inte, eller så säger de att det är olagligt.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Val av elinstallatör
« Svar #29 skrivet: 09 feb-18 kl 15:33 »
Om en elinstallatör har fullt upp att göra och kan välja och vraka bland jobben, så är det troligt att hen prioriterar kunder som det går att tjäna grova pengar på med liten arbets- och tankeinsats, och försöker avfärda potentiella kunder som verkar snåla eller besvärliga.
Vänta till nästa lågkonjunktur i byggbranschen, så blir nog hantverkarna mer positivt inställda.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser