Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken golvlösning är bäst?  (läst 2887 gånger)

ulf

  • Inlägg: 45
Vilken golvlösning är bäst?
« skrivet: 15 okt-17 kl 11:37 »
Vi hade ett väldigt gungigt golv på en torpargrund och bestämde oss för att rätta till det. Vad vi hittade var träbjälkar av furu som låg på sten och sand. Det var isolerat med gullfiber(10cm) och spånskiva så så värst gammalt var det inte. Huset är från 1908.
Träbjälkarna är dåliga så de kan inte användas.
Så frågan är hur gör man nu?
Vi vill inte använda plast eller liknande plastmaterial och trägolv på toppen.

Lite olika förslag har jag fått.
* Byta ut bjälkarna till ek, fylla med lecakulor och ett 34 mm grangolv.
* Jämna av och fylla upp med lecakulor som man kört i rockan med cementvatten och sen gjuta en betongplatta. Trägolv på det. Frågan där kan vara om golvet blir kallt?
* Göra samma som föregående men att lägga golvvärme av el(då inget vatten är indraget).

Är det någon som har provat eller har en helt annan ide, så hade jag uppskattat svar.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-17 kl 11:49 »
Här ett exempel med leca + träfiberskiva + kutterspån + golv, men ni bör nog fundera på varför de nuvarande bjälkarna ruttnat? Är det torrt? Kommer det vatten fån tak eller någon annanstans?

http://rubensgarden.blogg.se/2016/july/
http://rubensgarden.blogg.se/2015/july/

ulf

  • Inlägg: 45
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #2 skrivet: 16 okt-17 kl 12:12 »
Hej

Anledningen till att de ruttnat tror vi att det tidigare varit fuktigt i form av vattentunnor som runnit på ytterväggen och in i grunden. Det är åtgärdat sedan minst tio år tillbaka och allt är torrt. Trätt ramlade i sönder när jag tog ut bjälkarna så det var utan tvekan dags att byta. Vi kommer nu att byta till ekbjälkar ha lecakulor för att fylla ut tomrummen och isolera mot grunden och sen ett brett grangolv. Det känns som det skulle fungera bäst.
Tiden får väl se, men oavsett blir det bättre än vad det varit tidigare.

Ulf

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #3 skrivet: 16 okt-17 kl 12:23 »
Gran ska man inte ha i golv, det är för mjukt

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #4 skrivet: 16 okt-17 kl 13:18 »
Gran ska man inte ha i golv, det är för mjukt

De är lite mjukare än lövträ, men det är ju ändå det som huvudsakligen har använts historiskt i Sverige, så det är inte alls fel

staffanhelmer

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #5 skrivet: 16 okt-17 kl 16:38 »
Just nu är jag iförd/med andra/ att lägga golv i ett hus från 1700ctalet. Det ursprungliga golvet var helt slut. Så här gör vi: gräv ur fuktig jord. Här får du fundera på hur mycket, det ska bli så mycket plats att du s a s får plats med 1 makadam 2 tillräckligt med isolermaterial 3 fuktspärr och golvbräder. Räkna baklänges

Förbättra grundstenarna, kan behöva stärkas upp kanske med murbruk/armeras om så behövs.

Lägg på jorden en markväv-hindrar jord och makadam att blandas. Fyll på med makadam(storlek 20-25 mm), ca 10-15 cmstampa ihop detta på ett eller annat sätt. Lägg en fuktspärr på detta - hindrar fukten att vandra uppåt. Lägg isolering (finns olika sådana) - ex.vis en ny grej vi använder träfiberisolering eller frigolit, dessa har ju högre värmevärde än  gullfiber. Lämplig tjocklek i grund med frigolit eller träfiber är ca 200mm. Gullfiber något mer. Allting kostar pengar dessvärre. Nu är det dags att välja, ska du ha flytande golv eller ej .
Flytande golv kan göras så här: på isoleringen läggs en grungipsskiva! Därefter en grundträfiberskiva, för att slutligen spika/skruva fast golvet. Du måste lämna 5 mm-10 mm på var sida för träets rörelse

Alternativt lägger du golvsyll/ golvbjälkarna ovan på första lagret isolering och passar in andra lagret isolering mellan golvbjälkarna. Därefter spikar/skruvar du på golvet.
Detta gör vi, du kanske också gör så. Gjut inte grund! Det är mitt förslag.

staffanhelmer

  • Inlägg: 5
    • -
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #6 skrivet: 16 okt-17 kl 16:43 »
Vill tillägga att då du lägger nytt golv måste du tänka på att detta rör sig , oftast krymper det då värme tillkommer. Har du ork och tid löslägger du,golvet ett par månader, därefter fäster du det. Annars är risken att golvet spricker å de e entré kul.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #7 skrivet: 16 okt-17 kl 21:09 »
Kan du inte gräva ur lite i torpargrunden om det är dålig plats och lägga dit ordentliga golvreglar, 2"6 med 30cm mellanrum eller kanske 2"8 med 60cm mellan. Se till att de inte ligger mot sand eller jord, men palla gärna under med sten på mitten för att minska svikten. Trixa dit något vindtätt under reglarna och fyll mellan dom med isolering efter tycke och plånbok, antingen gullfiber eller någon hampa eller annat. Råspont eller golvspånskiva ovanpå, och på toppen valfri slityta. Eventuellt kan du skippa råsponten och lägga ett grövre furugolv direkt på reglarna. Och jag skulle definitivt inte lägga pengar på reglar av ek, vanlig gran eller furu duger gott. Sviktar det får man som sagt palla under lite på mitten.

ulf

  • Inlägg: 45
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #8 skrivet: 17 okt-17 kl 10:40 »
Tack för alla svar.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #9 skrivet: 18 okt-17 kl 20:53 »
Detta var på blocket i dag:

Golvplankor från början av 1900 talet


Säljes av: Linus Pettersson  18 oktober 20:42


Visa på karta (Enköping)







200 kr








Hej. Tänkte kolla om det finns något intresse av att köpa golvplankor från början av 1900 talet som jag har rivit ut ur mitt renoveringsprojekt. Plankorna varierar i bredd men är 40mm tjocka och är ca 4 meter långa. Finns drygt 40 st. Är det ingen som vill ha så har jag en välfungerande vedpanna. Mvh Linus
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Annalinnea

  • Inlägg: 154
    • Skåne
SV: Vilken golvlösning är bäst?
« Svar #10 skrivet: 06 nov-17 kl 22:25 »
Hej. En svindlande idé drabbade oss när vi renoverade för länge sen: strunta i att isolera. Ha en tät torpargrund istället. (Huset ligger i skåne)

Vi grävde ut 60 cm.
Insåg att vi inte hade pengar till isolering.
tätade torpargrunden.
Placerade ut lekablock
Placerade ut golvreglarna  och band ihop dem med kortlingar.
Skruvade fast brädgolvet av 3 cm tjock furu.

Sen gjorde vi slut och jag flyttade till ett hus med gjuten platta och jag har aldrig haft det så kallt om fötterna.
De tre cm furu isolerar ganska bra så länge det är tätt och inte kan blåsa under dem.
Sen har jag fått veta att det kryper upp fukt på något ställe (7år senare),  så de ska ta upp golvet och se varför. Troligen för att vi tätade gråstensgrunden med lerbruk och det blev kanske lite för mycket någonstans.

Postat med Alternativ.nu´s app

odlar och äter, bygger och bor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Tiomilaskogen, von tratt, Ekis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser