Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakthjälp södra Dalarna?  (läst 2658 gånger)

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
Slakthjälp södra Dalarna?
« skrivet: 30 sep-17 kl 21:33 »
Vi har skaffat våra första höns i somras och tanken är att dessa ska ge oss ägg och kött. Det är dock det där med slakten. Det är inget jag vill att vi "provar oss fram" på, utan bedövningen ska gå ursnabbt och smärtfritt ur hönan/tuppens synpunkt.
Helst skulle vi använda fjäderdriven bult, då vi har Orpington som ju kan bli ganska stora. Dessutom är det lättare att förmå sig trycka på en knapp än att slå tillräckligt hårt.
Slaktgränsen med sån bult på fjäderfä är 5 kg, så vi tänkte ta våra vid 4,5 kg.
Finns det nån i närheten som ev skulle kunna hjälpa oss när det blir dags? Som använt bult på fjäderfä och vet exakt hur man gör? Det måste bli rätt på en gång liksom.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #1 skrivet: 30 sep-17 kl 23:38 »
Slaktgräns?  Vad betyder det?   ???  Om bulten går igenom, så är det ju bra om den inte träffar på något hårt, så underlaget bör vara trä ungefär.  Och huvudet bör ligga an mot underlaget.  Svårigheten med höns är väl att huvudet är så litet, så träffytan blir liten.

  Härligt att läsa en tråd av en som är lika noga som jag!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #2 skrivet: 01 okt-17 kl 04:07 »
Viktgränsen på 5 kg är ju för om man slår dem i huvudet eller knycker av nacken, men den gäller väl inte för bultpistol? Man kan väl bedöva kalkon eller gås med bultpistol?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #3 skrivet: 01 okt-17 kl 08:43 »
Kanin går bra med vanlig bultpistol.  Jag orkar inte dra upp modellen med en fjäder som man spänner för hand.  Men då smeker jag kaninen över öronen, så att den lägger ner huvudet mot underlaget, som brukar vara en träbit, helst med fibrerna avskurna, alltså inte en bräda utan hellre en huggkubbe eller liknande.

  Hönor har ju ännu mindre huvud/hjärna än kaniner, så jag antar att det kan vara svårt att träffa rätt.  Och, som TS påpekar, detta måste bli rätt VARJE gång, även den första!

   :-[  Kanske alldeles särskilt den första gången.   (:) o:)

  Jag har aldrig haft höns, så jag vet inte om det går att få dem att känna sig lugna även när man håller i dem så att hakan vilar mot ett träunderlag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #4 skrivet: 02 okt-17 kl 23:43 »
Kanin går bra med vanlig bultpistol.  Jag orkar inte dra upp modellen med en fjäder som man spänner för hand.  Men då smeker jag kaninen över öronen, så att den lägger ner huvudet mot underlaget, som brukar vara en träbit, helst med fibrerna avskurna, alltså inte en bräda utan hellre en huggkubbe eller liknande.

  Hönor har ju ännu mindre huvud/hjärna än kaniner, så jag antar att det kan vara svårt att träffa rätt.  Och, som TS påpekar, detta måste bli rätt VARJE gång, även den första!

   :-[  Kanske alldeles särskilt den första gången.   (:) o:)

  Jag har aldrig haft höns, så jag vet inte om det går att få dem att känna sig lugna även när man håller i dem så att hakan vilar mot ett träunderlag.
Det har jag hört går alldeles utmärkt. Våra är dessutom rätt vana vid hantering.
Slaktgränsen innebär att de över 5 kg inte får slaktas med en bult med fjäder.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #5 skrivet: 04 okt-17 kl 19:23 »
Så bra!  Nästa problem blir att förebygga att huvudet halkar åt sidan just när skottet går.  Jag har inga förslag, ser bara ett möjligt problem.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #6 skrivet: 04 okt-17 kl 21:50 »
Så bra!  Nästa problem blir att förebygga att huvudet halkar åt sidan just när skottet går.  Jag har inga förslag, ser bara ett möjligt problem.
Funderar på om man ska ha dom liggande på sidan.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #7 skrivet: 05 okt-17 kl 10:03 »
Allvarligt, slå till den/dem i huvet så att dom dör eller nära på dör av slaget sen hugg bort huvet.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #8 skrivet: 05 okt-17 kl 23:44 »
Jag tror TS bör satsa på bultpistol från huvudets ovan/baksida.  Slå känns jobbigt för TS, och från sidan - nä, då kommer ju ögat i vägen!  Få ett föremål mitt på ögat, då kommer hönan alldeles säkert att både känna obehag - vilket ju ska undvikas - och flytta på huvudet!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #9 skrivet: 06 okt-17 kl 00:46 »
Känns jobbigt, ja att döda andra varelser är inte alltid lätt.

Men det är bara å göra det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-17 kl 08:52 »
TS förutsättning var att det ska göras.  Frågeställningen gällde vilken metod som ska användas.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-17 kl 09:03 »
Bult känns krångligt och onödigt.  Lättare att slå i huvudet med en regel som träffar hela sidan av huvudet. Tuppar har som bekant en stor kam..
Med yxa huggs huvudet av direkt efter eller så skär man av halsen med en vass kniv.

Jag kör en egen metod.. lägger en kraftig regelstump på gräsmattan.. lägger tuppen på sidan liggandes så huvudet ligger på regelstumpen.. klappar till hårt med en 2tum2 regel..lägger regeln fort på halsen därefter och sätter foten på regeln..nu sitter tuppen fast och med vänster hand viker jag upp huvudet bakåt runt regeln och med en vass kniv skärs halspulsådrorna av.. fungerar väldigt bra.
Fjäderfän och kaniner

andtol

  • Gäst
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #12 skrivet: 06 okt-17 kl 09:28 »
Jag slaktade två tuppar igår. Jag använder den här metoden för att döda dem (och slakta sen):

https://www.youtube.com/watch?v=VOD_nw3iUTw

Slå dem bedövade i en bänk/bord, skör av halspulsådrarna (båda sidor), bryt nacken på den och sen avbloda.

Jag tycker det fungerar bra i stället för att slå dem och hugga av huvudet med en yxa som jag gjort innan.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #13 skrivet: 06 okt-17 kl 20:45 »
Jag får inte fram filmen, men jag utgår ifrån att tupparna tuppade av omedelbart.  Att hugga av huvudet utan föregående bedövning/hjärndöd är inte tillräckligt snabbt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

andtol

  • Gäst
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #14 skrivet: 07 okt-17 kl 08:39 »
Jag får inte fram filmen, men jag utgår ifrån att tupparna tuppade av omedelbart.  Att hugga av huvudet utan föregående bedövning/hjärndöd är inte tillräckligt snabbt.

Tänker du på filmen som jag länkade till? Du har kanske barnskydd på din youtube-sida eftersom filmen innehåller våld mot djur...

Här (och på filmen av Linkoso) sker det bedövning men du kanske tänkte på någon annan?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #15 skrivet: 07 okt-17 kl 21:11 »
Tänker du på filmen som jag länkade till? Du har kanske barnskydd på din youtube-sida eftersom filmen innehåller våld mot djur...

Här (och på filmen av Linkoso) sker det bedövning men du kanske tänkte på någon annan?
Jag har ingen jotjobsida!  Barnskydd kan det ha varit, och jag var tillräckligt intresserad för att klicka på Logga in.  Då kom min e-post upp!  Så jag loggade in på eposten, men det var ändå bara en svart ruta i stället för en film.  Jag såg att det stod Linkoso i högermarginalen, och det ingav ju förtroende!  :)  Är fortfarande nyfiklen på filmen!

  Sen hade jag ett pyssel att logga ut från eposten, men det är ju en annan historia.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Andromedae

  • Inlägg: 131
    • Dalarna
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #16 skrivet: 08 okt-17 kl 22:34 »
Jag slaktade två tuppar igår. Jag använder den här metoden för att döda dem (och slakta sen):

https://www.youtube.com/watch?v=VOD_nw3iUTw

Slå dem bedövade i en bänk/bord, skör av halspulsådrarna (båda sidor), bryt nacken på den och sen avbloda.

Jag tycker det fungerar bra i stället för att slå dem och hugga av huvudet med en yxa som jag gjort innan.
Kan inte heller se filmen, men av det du skriver antar jag att du svingade dem mot nåt hårt? Det är en metod jag inte vill göra, jag tror själva svingandet är en stress.

andtol

  • Gäst
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #17 skrivet: 09 okt-17 kl 08:45 »
Kan inte heller se filmen, men av det du skriver antar jag att du svingade dem mot nåt hårt? Det är en metod jag inte vill göra, jag tror själva svingandet är en stress.

Ja, slå dem mot ett bord (jag använder ett utebord) eller något annat hårt. Fatta dem i fötter och vingar. En slakttratt är också bra = en vägkon som man skär av toppen på och stoppar in tuppen i så bara huvudet sticker ut. Finns på Biltema.

Jag tycker du ska skaffa ett youtube-konto så får du se filmen. Enklast är att skapa ett konto på gmail.com och sen gå till youtube.

klicka på Logga in.  Då kom min e-post upp!  Så jag loggade in på eposten, men det var ändå bara en svart ruta i stället för en film.

Ja, precis så gör man. Det är en svart ruta i början av filmen, sen kommer vit text i det svarta. Ladda om sidan om det inte fungerar. Man kan ha en speciell youtube-mailadress på gmail så slipper man använda sin vanliga epost om man tycker det är krångligt.

Det finns många fler filmer av Linkoso som är mycket nyttiga för oss som är blödiga och tycker det är jobbigt med slakt. Jag har bara grävt ner tupparna innan men nu tvingar jag mig att slakta de friska djuren. Min stress minskade betydligt när jag sett filmen 20 ggr och skrivit upp varje steg. En riktigt vass rejäl kniv är bra att ha.
« Senast ändrad: 09 okt-17 kl 08:50 av Toll »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Slakthjälp södra Dalarna?
« Svar #18 skrivet: 09 okt-17 kl 12:30 »
Blödig?  Säg heller inkännande och empatisk!  Den som inte tycker det är jobbigt att slakta ska inte ha djur ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 2 användare
xaelanar, Niklas Nyström

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser