Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odla?  (läst 6329 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad odla?
« Svar #20 skrivet: 11 okt-17 kl 22:05 »
Jag tycker att du börjar i helt rätt ände och det är nog ingen ovanlig frågeställning. Sen har du relativt mycket vall (nä, inte mycket jämfört med industribönder) och då borde det finnas möjligheter och dom dyker nog upp ska du se.

Om det nu har växt gräs (odlat eller inte, men det måste vara gräs och inte bara ogräs) innan, kan du nästa år inte bara låta det växa och strunta i gödsling och sådd? Dyker möjligheten upp så säljer eller ger du bort vallen på rot, eller om du kommer över slåtter, strängläggare och t ex plastare så kan du försöka själv. Och sista utvägen är att putsa av allt och låta det ligga.

För du har traktor och puts, förstod jag det som?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

 

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #21 skrivet: 23 okt-17 kl 20:25 »
Tack WP

Har ingen puts ännu, men kan tänka mig skaffa en begagnad...

Har slåtter, trumslåtter kallas det väl. Traktorer 85hk 90talare och 160hk gammal... harv, kultivator, plog, såmaskin.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad odla?
« Svar #22 skrivet: 23 okt-17 kl 21:39 »
Tack WP

Har ingen puts ännu, men kan tänka mig skaffa en begagnad...

Har slåtter, trumslåtter kallas det väl. Traktorer 85hk 90talare och 160hk gammal... harv, kultivator, plog, såmaskin.

Men då kan du ju i värsta fall köra av med slåttern och låta det ligga, du behöver ju inte köpa en puts för det. Eller, vad säger ni andra?

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Vad odla?
« Svar #23 skrivet: 24 okt-17 kl 17:20 »
Slå av med trumslåttern och låt ligga. Tar bara lite längre innan det bryts ner, men året därpå är gammgräset borta.

Postat med Alternativ.nu´s app


dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #24 skrivet: 28 okt-17 kl 09:58 »
Det skulle ju vara det enklaste.

Måste man slå mer än 2 ggr per säsong tro?

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vad odla?
« Svar #25 skrivet: 01 nov-17 kl 07:42 »
En gång räcker om du bara ska slå för att klara bidragskraven. Du kan ju slå sent om det ändå inte ska användas.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #26 skrivet: 06 nov-17 kl 21:17 »
Men man kan slå flera gånger, t.ex. för att hålla ogräs i shack? Eller kommer strängarna som lämnar att ligga orsaka problem för vidare växt av vallen?

Ska försöka värva intresserade kunder, men om ingen nappar på erbjudandet...

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Vad odla?
« Svar #27 skrivet: 07 nov-17 kl 06:52 »
Du kan i princip putsa det varje månad eller oftare om marken tillåter... Alltså med tanke på om du har god bärighet för maskinvikten eller inte så det inte blir spår. Kan ju bero delvis på väder...

Ju oftare du slår vallen... desto tunnare blir strängarna och då bryts de ner snabbare.

Någon annan kanske tidigare skrivit samma... men om du inte är i läge o driva det själv... finns det någon djurägare inom rimligt avstånd som är intresserad av att skörda vallen på rot? De står för skörd och bortforsling utan att betala något arrende eller så... men du fixar till vallen på våren med ringvält osv för att få bort små jordhögar efter mullvadar osv... Och behåller Eu-stödet som jag förstod att du ville erhålla.

För oavsett om du gör lite underhållande insatser på vårkanten eller om du ska slå gräset några gånger per säsong... så har du maskinkostnader i vilket fall.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

dataguru

  • Inlägg: 39
    • Västerbotten
SV: Vad odla?
« Svar #28 skrivet: 12 feb-18 kl 05:38 »
Du kan i princip putsa det varje månad eller oftare om marken tillåter... Alltså med tanke på om du har god bärighet för maskinvikten eller inte så det inte blir spår. Kan ju bero delvis på väder...

Ju oftare du slår vallen... desto tunnare blir strängarna och då bryts de ner snabbare.

Någon annan kanske tidigare skrivit samma... men om du inte är i läge o driva det själv... finns det någon djurägare inom rimligt avstånd som är intresserad av att skörda vallen på rot? De står för skörd och bortforsling utan att betala något arrende eller så... men du fixar till vallen på våren med ringvält osv för att få bort små jordhögar efter mullvadar osv... Och behåller Eu-stödet som jag förstod att du ville erhålla.

För oavsett om du gör lite underhållande insatser på vårkanten eller om du ska slå gräset några gånger per säsong... så har du maskinkostnader i vilket fall.

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag ska absolut försöka hitta nån som vill skörda vallen på rot, men om det inte lyckas så blir jag ju tvungen att slå och låta ligga och förmultna.

Undrar lite över vilken art jag bör välja att så för detta ändamål. Det ska ju vara flerårigt och maximalt lättskött... vore nån blandning bäst? Eller rent timotej eller klöver?

Några förslag?

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Vad odla?
« Svar #29 skrivet: 12 feb-18 kl 06:41 »
Vad finns där idag? Är det insådd vall... Hur gammal är den? Eller gammal naturäng? Hur är markförhållanden med jordmån, fuktigt eller torrt osv...

Det är frågor som avgör vad som förhoppningsvis är bäst att ha för vallblandning....

Är det fint ängsgräs som i bästa fall är rikt på örter så kanske det är värt att försöka behålla det? Även om det sannolikt ger lägre avkastning så finns det djur som uppskattar det bättre än framförädlade, höhavkastande sorter.

Dessutom gör då mångfalden en tjänst om förutsättningarna är rätt.... Tar många år för en äng att återskapa artrikedom osv efter att vi petat i det.

Så... om du har möjlighet.... kolla det som finns där nu först.... och ställ alternativen mot varandra.

Hos fröfirmor finns olika sorter... de är kunniga på vilken sort som lämpar sig för dig vid ev insådd... dock tar de ingen hänsyn till miljö o mångfald. Det får du väga in själv alternativt fråga någon du vet kan... möjligen ringa lst el hushållningssällskapet o be om ett besök av rätt person där innan du fattar beslut

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

271 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser