Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken ras ska vi välja?  (läst 5479 gånger)

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #20 skrivet: 15 sep-17 kl 09:04 »
Ja problemet är bara att jag inte kan förlika mig med att vi tycker vi har rätt att föda upp djur för att sedan slakta och äta dem. Så det är inte en lösning som skulle fungera för mig... Flyttar djur hem till oss så blir de en del av familjen :)


Jag gillar dig, Lill-Tuva


Postat med Alternativ.nu´s app

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #21 skrivet: 15 sep-17 kl 23:08 »
Tack för alla svar! Situationen är så här: Marken har betats av får de senaste 25 somrarna, fåren tillhör en bonde som sätter dit dem i april och tar hem dem i oktober. Vi har bott här två år så när vi flyttade hit var arrangemanget redan sådant. Eftersom bonden inte har så särskilt bra tillsyn över sina djur milt uttryckt så har vi pratat om att skaffa egna djur att ha på markerna så att vi vet att djuren tas om hand ordentligt.
... Alltså behöver marken vila två somrar innan vi köper getter eftersom getter har samma parasiter som får. Däremot skulle det kunna gå kor eftersom de inte tar upp fårparasiter utan i stället tar kål på dem.



Kan du inte kika efter "fina" djur som du sen kan sälja som livdjur? Man säljer inte familjemedlemmar, jag vet. Men en tanke, det finns andra som också tar bra hand om sina djur.

Brukar vara svårt att få tag i obetäckta kor för det är dyrare att hålla dom separerade från tjuren än med, men lite ledigt från jobbet för att övervaka kalvningarna och vips så blev inte affären så dyr om du sen byter till getter?


Postat med Alternativ.nu´s app

jig of life

  • Inlägg: 21
    • Skåne
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #22 skrivet: 16 sep-17 kl 15:57 »
Jag föreslår rödkullekor...🤗

Postat med Alternativ.nu´s app


fri

  • Inlägg: 2528
  • Den som är satt i skuld är inte fri
    • Östergötland
SV: Vilken ras ska vi välja?
« Svar #23 skrivet: 09 sep-23 kl 13:18 »
Hur gick det, skaffade du några nötkreatur?
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 4 användare (1 dolda)
fri, xaelanar, Big_Mama_1969

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser