Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  värde på skogen  (läst 1882 gånger)

ojoj

  • Inlägg: 89
värde på skogen
« skrivet: 07 sep-17 kl 16:36 »
Jag är intresserad av ett ställe och ska lämna bud , undrar om det är någon som kan hjälpa mig att reda ut värdet på skogen .
Föryngringsavverkning ca 1700 m3  . Vad blir det över om jag anlitar bort avverkningen

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: värde på skogen
« Svar #1 skrivet: 07 sep-17 kl 17:57 »
Det beror på var i sverige det är, skiljer massor.

Men som jämnförelse mellersta norrland fick jag 355kr/m3fub alla sortiment och 60kr/m3fub för röt av SCA förra året för en liknande avverkning.

Sen beror det på hur stor marken är, är det större än 50 hektar är det regler som innebbär stora begränsingar hur mkt du får avverka.
Sen är det skatt också. Men ev kan du utnyttja skogsavdrag till ungefär hälften av inkomsten skattefritt beroende på vad fastigheten kostar, om du tänker bo kvar för all framtid. (blir dyrt om utnyttjar det och säljer fasitgheten senare).


Det finns en uppsjö av regler. Men det är gratis att ringa skogsbolagen och ta in offerter. De skuttar gladeligen ut i skogen och räknar ut det åt dig. Men säkert bara om du redan äger marken. Lrf kan hjälpa dig med kalkylen för skatt och regler osv så du får en exakt summa för nån tusenlapp.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: värde på skogen
« Svar #2 skrivet: 07 sep-17 kl 20:28 »
Det brukar också löna sig att behålla några hektar stående även om skogen är avverkningsmogen enligt skogsbruksplanen och herrarnas kalkyler. I synnerhet om du kan välja lämpliga områden där träden inte dör och förfars.

Det är ingen ekonomi alls i att sälja allt avverkningsbart på rot åt ett skogsbolag för småpengar och sedan köpa ved och byggnadsvirke för gårdens och husets behov för skyhöga handelspriser.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: värde på skogen
« Svar #3 skrivet: 07 sep-17 kl 20:53 »
Omöjligt att svara på den frågan, allt för allmänt ställd. Möjligen kan man gissa och låtsas lite.

Antag att det är en fastighet som ligger hyfsat nära en industri i södra eller mellersta norrland och att det är mestadels tall i grova dimensioner. Då kanske du kan få 450 kr/m3fub och det går ca 0,85 m3fub på 1 m3sk. Du får då ihop ca 1400 m3fub och du får 450 kr/m3 för det. Då har du 630.000 där. Sen avgår avverkningskostnader som beror på massa saker men att hamna så att 1/3 försvinner är lätt gjort. Så i bästa fall skulle jag säga att du kan få 630' * 2/3 = 420' före skatt.

Det är inte svårt att hamna på att 1/2 försvinner heller och kanske är skogen inte så fin som vi låtsas ovan, det kanske finns mycket klentimmer och massaved och brännved. Du kanske bara får 300 kr/m3fub i snitt och då är vi på 420' och drar bort hälften av det så är det 210' kvar.

Sen kommer skatt, om du inte kan använda pengarna i verksamheten eller lägger dem på skogskonto som jag inte har koll på, jag låtsas att du kan ta det som inkomst av kapital... Då är vi på 420 * 0,7 = 294 respektive 210 * 0,7 = 147

I slutänden gissar jag att du får mellan 100.000 och 400.000 i fickan skattat och klart för en sån avverkning. Men, du måste ju markbereda och plantera de gissningsvis 10-15 ha som nu är kalavverkade och det kostar (nånstans mellan 5.000 och 10.000 per ha), det kan du ta av oskattade pengar.

Omöjligt att svara men en gissning fick du.  ;D
« Senast ändrad: 07 sep-17 kl 21:05 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: värde på skogen
« Svar #4 skrivet: 10 sep-17 kl 23:24 »
Tack för alla utförliga svar , jag är jättetacksam och imponerad , men tyvärr la någon ett chockbud , och fastigheten gick snabbt , innan bud tiden gick ut

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: värde på skogen
« Svar #5 skrivet: 11 sep-17 kl 03:55 »
Tack för alla utförliga svar , jag är jättetacksam och imponerad , men tyvärr la någon ett chockbud , och fastigheten gick snabbt , innan bud tiden gick ut

Eller så kanske det bara var ett realistiskt bud!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 6 användare
xaelanar, Lenakatarina, alternaiv, LimJans, ekont22, skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser