Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värma växthus  (läst 7085 gånger)

offgrid.se

  • Inlägg: 10
    • Södermanland
    • Offgrid.se
Värma växthus
« skrivet: 18 aug-17 kl 20:09 »
Hej,

Söker efter goda råd när det gäller att effektivt värma växthus.
Första året jag har växthus.

Har idag en elfläkt på 2000 watt och en termostat för att reglera värmen nu när hösten är på väg, men detta kommer ju bli ganska dyrt om vi vill köra växthuset fram till november.

Tänkte att man kunde leda frånluften från huset till växthuset. Någon som ser ett problem med det?

Annan lösning skulle vara en luftvärmepump, men finns det några som är avsedda för små ytor ca 15 kvadrat.

Några andra förslag eller tips? Jag kan inte vara den första som tänkt på detta.

Maila mig gärna

info@offgridsweden.se
växthuset kan ses på youtube.offgrid.se
Följ mig gärna på http://youtube.offgrid.se

 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Värma växthus
« Svar #1 skrivet: 18 aug-17 kl 21:39 »
En kamrat har en vedkamin med murad skorsten mitt i sitt växthus. Hans växthus är också kring 15 kvadratmeter.

Annars fungerar det bra men elden brinner ut för snabbt och när elden har brunnit ut blir järnkaminen kall. Han borde antingen ha någon sorts långsamt brinnande underförbränning eller en magasinerande eldstad där för som han har det nu måste han stiga upp mitt i natten och gå ut och lägga på mer ved.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

andtol

  • Gäst
SV: Värma växthus
« Svar #2 skrivet: 05 sep-17 kl 08:23 »
Maila i stället för att skriva här? :)


Kamin är bra. Gärna med mycket sten runt omkring som håller värmen länge. Vatten är också bra accumlulator. Men ska man hålla värmen samt kostnaden nere måste man ha ett isolerat växthus.

Vi eldar samt använder värmefläkt för att hålla borta den första frosten. Sen brukar vi ge upp eftersom vi har ett oisolerat växthus som är väldigt dragigt. Blir det ej en varm och solig höst brukar inte alla vindruvor och andra växter mogna. Men de senaste två åren har varit fina. Vi får se hur det blir i år.

oskarsoderberg

  • Inlägg: 60
    • Västmanland
SV: Värma växthus
« Svar #3 skrivet: 04 feb-18 kl 10:00 »
Intressant att leda frånluften från huset till växthuset, något jag själv funderar över. Det borde vara ett bra sätt att förlänga säsongen och dessutom säkerställa en bra fuktfri miljö i växthuset.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma växthus
« Svar #4 skrivet: 04 feb-18 kl 13:36 »
Sara i Skillnadens  Trädgård, har en varmbänk i växthuset. Har du tillgång till hästskit så är det ett bra alternativ. Jag såg att hon har en bra beskrivning  hur den ska göras.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Värma växthus
« Svar #5 skrivet: 04 feb-18 kl 21:22 »
Frånluften är ju ett bra sätt att både få värme och koldioxid till växthuset, och kostar ju bara en fläkt och ett rör/slang.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma växthus
« Svar #6 skrivet: 12 mar-21 kl 11:46 »
Jag har funderat på detta då några år i framtiden ska vi förmodligen ha växthus och jag funderade om man skulle mura en rörspis? Vet inte om man behöver murad skorsten då fast det vore finare. Kunde stå i mitten t.ex.

Ett annat alternativ vore en rocket mass heater. Men sambon säger hon vill se elden och ha det mysigt, så det blir nåt med glaslucka, eller öppen spis.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma växthus
« Svar #7 skrivet: 13 mar-21 kl 18:48 »
Hur använder du ditt växthus? Det bestämmer ju hur och när det ska värmas.  Är det mest som ett uterum kanske? Då är ju uppvärmningen kortvarig. Då tycker jag du ska skaffa en bastukamin. K.rauta har en som heter Harvia och som inte är dyr.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma växthus
« Svar #8 skrivet: 14 mar-21 kl 13:53 »
Det ska nog odlas i det, vinrankor, kanske tomater och gurkor bland annat, men också som ett ställe att vara. Uppvärmningen är nog tänkt för både mys och för att råda bot på köldknäppar på vår och höst.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Värma växthus
« Svar #9 skrivet: 14 mar-21 kl 20:14 »
Då tror jag att en bastukamin är det rätta. Det finns med glaslucka så du får med mysfaktorn. Jag tror den kostar omkring 3000 kr hos K-rauta.
kretslopp

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma växthus
« Svar #10 skrivet: 15 mar-21 kl 12:28 »
Jag ser personligen inte logiken. Blir svårt med nån sorts jämn uppvärmning i ett växthus om man inte ha nån massa att lagra värmen i.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Värma växthus
« Svar #11 skrivet: 17 mar-21 kl 21:51 »
Ja, problemet med eldning för att skydda mot nattfrosten är ju att det är på morgonen precis innan solen vänder på nedkylningen det blir som kallast i växthuset, och då har bastukaminen för länge sedan slutat värma om man eldar på kvällen. Behövs stor tyngd för att kunna hålla värmen till morgonen. Tjockt stengolv i mittengången med rök-kanal från en egentillverkad omvänd förbränningskamin med glaslock?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma växthus
« Svar #12 skrivet: 18 mar-21 kl 06:00 »
Nå om det ska vara nån kamin så tänker jag typ en rocket stove. Men om man vill det ska se snyggt ut och kunna titta på elden så tänker jag det ska vara en murad spis i mitten av växthuset. Typ en rörspis, fast utan puts, får vara i tegel.

Eller kanske man kunde klämma in en finsk plåtugn. Dom finns till salu nu som då.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Värma växthus
« Svar #13 skrivet: 19 mar-21 kl 18:06 »
Om man ska odla tidig vår och sen höst skulle jag göra så här:

Ordentligt isolerat växthus med kanalplast. Gärna så tjock som möjligt. Och stor luftrymd så det inte blir för varmt på sommaren och är enkelt att vädra ut.

Jämn värme med t ex några elelement. Stödelda med kamin när det är möjligt.

På vintern kan man ha ett litet växthus i växthuset så är det enklare och billigare att värma de plantor som kräver frostfritt året runt. T ex apelsinträd.


Vi har vårt dragiga växthus med kamin. Kaminen räcker inte för att värma hela växthuset men strålningsvärmen gör att det är mysigt att sitta där även när det är bara några grader ute. Med filtar förstås.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Värma växthus
« Svar #14 skrivet: 19 mar-21 kl 22:01 »
Det finns inga genvägar eller lätta lösningar för att få till det med värme i växthus.

Ett det blir ganska dyrt oavsett vilken väg man väljer.
Kanalplast är en nödvändighet.
Att sänka ner växthuset i jorden eller åtminstone ha en suteränglösning.
Ska man ha en brasa så är det smartast att värma under eller i bäddarna genom att leda rökgaserna genom/under bädden.

Och ja...  alla dessa modeller har praktiserats genom tiderna och har alla har visat sig fungera riktigt bra till en ganska liten driftskostnad.
Dock är byggpriset dyrt.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Värma växthus
« Svar #15 skrivet: 20 mar-21 kl 18:34 »
Jag såg ett hemma-hos repotage från en familj som hade ett rätt litet hus och ett stort isolerat växthus. I växthuset hade dom en en rejäl vedeldad badtunna. Vattnet hjälper till att hålla värmen och en fläkt hjälpte till att sprida den om nätterna. Men allra bäst är att ha vattenburen värme, slangar under odlingsbäddarna. Saras Bäckmos varmbädd i växthuset är bra men efter 6-8 veckor har gödseln brunnit och värmer inte längre.

Ekebo

  • Inlägg: 10
    • Halland
SV: Värma växthus
« Svar #16 skrivet: 20 mar-21 kl 19:33 »
Min syster grävde ut mittgången och satte ner en stor tank med vatten. Hon fick med den en fin utjämning av temperaturen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Värma växthus
« Svar #17 skrivet: 21 mar-21 kl 08:33 »
Kanalplast är nog uteslutet för oss, glas ska det vara. Får acceptera kortare säsong. Den här stilen tänker jag typ, fast mindre pretto-överklass stuk ska jag försöka få till.



Tanken är att då det blir för kallt på vintern så slutar vi elda och kallställer växthuset, kanske i november. Justerbara vädringsluckor vid nock tror jag är bra att ha (så hade vi det på mina föräldras komersiella växthus) och på sommaren behöver man ha så att insekter kan ta sig in och pollinera. I mitten föreställer jag mig en murad eldstad, nån form av rörspis med glaslucka, så får man mysfaktor åt sambon och praktisk värme. Allting är lite upp i luften då detta projekt kan vara upp till 5 år bort från start i dagsläget. Funderar på många saker, t.ex. kanske koppla in en gammaldags vedspis till murstocken på en sida så kan man laga mat där och värma växthuset.

Tomater, gurkor, vinrankor (dessa går ju i vinterdvala så bör överleva utan uppvärmning, mina föräldrar har sådana och nuförtiden säger dom att det finns vinrankor som kan planteras utomhus). Och kanske annat smått och gott.

Skulle jag tänka på att bygga ett växthus optimerat för odling skulle jag kanske kopiera denna kinesiska design som är passiv, men ändå förse den med en kamin:
https://www.youtube.com/watch?v=F2Pg3gY7wQ4

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Värma växthus
« Svar #18 skrivet: 21 mar-21 kl 10:31 »
Kombinerar du den snygga glasvarianten med tvåglasfönster och isolering i stenfoten, samt sätter in liknande isolertäcke under taket som han i länken hade, så blir det ju ett riktigt lyxväxthus. Och så har du kamin i stort sett bara för trevnad, men också som extra säkerhet för den där köldtoppen som brukar komma någon vecka bara för att ställa till det.

Med motorstyrt täcke så räcker det förmodligen med enkelglas i taket, speciellt om du låter bli att odla i december och januari.

Anders Flix

  • Inlägg: 1702
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Värma växthus
« Svar #19 skrivet: 21 mar-21 kl 12:08 »
Nu börjar vi prata om orangerie i stället för växthus. :)
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser