Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor dör långsamt en efter en under lång tid  (läst 4630 gånger)

andtol

  • Gäst
Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« skrivet: 12 aug-17 kl 18:08 »
Nu har tredje hönan dött under ca två månader.

Sjukdomsbilden är så här:

Hönan blir seg, rör sig väldigt sakta. Äter en del och dricker men är inte aktiv i övrigt. Bajsar vattenlik avföring (det lilla jag sett). Efter 1-2 veckor dör hon.

De andra hönsen och kycklingarna verkar pigga och ej drabbade.

Jag har precis bytt inredning, städat och målat om hönshuset, det skedde efter andra hönan dött.

Två av hönorna kan ha dött av ålder men en är årsgammal dvärghöna.

Vad kan det vara? Den sista dog igår och jag ska kontrollera den lite mer noggrant när jag är hemma igen i morgon.

andtol

  • Gäst
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #1 skrivet: 13 aug-17 kl 13:02 »
Jag hittade inget speciellt på hönan när jag tittade på dem samt öppnade den. Nu är jag ej van vid hönans anatomi så jag har svårt att veta vad som är normalt.

Det enda jag reagerade på var att det var mycket gul vävnad i skrovet, vet ej vad det är. Ej fett som sitter runt muskler/hjärtat.

liziwiz

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #2 skrivet: 13 aug-17 kl 13:48 »
Sorry to hear about your hens its very distressing.  The problem can be infestation from a very small mite which sucks the blood out of your hens and they die from anaemia.  Now what you do is dust them with chalk powder especially under their wings and around the tail, take the hens out of their house and clean out the hen house, spray with something like fly or wasp spray (they are all the same stuff) and make sure everything is coated with a good layer of chalk dust.  Feed them up on green leaf veg for the iron.  Always make sure they have good clean drinking water - a teaspoon of organic cider vinegar added to the water will help - and plenty of fresh air. I assume they are able to run around outside sunshine and grass is a wonderful tonic.   Good luck Liziwiz

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #3 skrivet: 13 aug-17 kl 16:27 »
Lägg upp bilder.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #4 skrivet: 13 aug-17 kl 18:29 »
Det kan ju vara det här kanske? För många år sen miste jag flera höns som var bitna i halsen, förmodligen mink. Dom var påtagligt blodfattiga, när jag disikerade dom.
kretslopp

andtol

  • Gäst
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #5 skrivet: 13 aug-17 kl 18:37 »
Här kommer bilder:

Rött kvalster, fanns ganska många som sprang runt på den döda hönan.

 

andtol

  • Gäst
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #6 skrivet: 13 aug-17 kl 18:38 »
Magen

andtol

  • Gäst
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #7 skrivet: 13 aug-17 kl 18:41 »
Och här kommer en bild på den skyldige:

En fin timmervägg bakom bajsbrädan. Snygg men hopplös att hålla ren. Nytvättad och nymålad men ack så smutsig redan efter 2 veckor. Springor som aldrig går att rengöra.

Det verkar som om jag behöver bygga om hönshuset och göra om väggarna så det ej finns några springor längre.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #8 skrivet: 13 aug-17 kl 20:51 »
Jag vet inte så mycket om kvalster, men att dom skulle ta död på dina hönor låter otroligt. Sjuka djur drar alltid på sig mer ohyra än friska.  Ett knep att hålla borta ohyra som jag gör är att strö med sand i stället för annat strö, både i reden och på golvet. för att städa bort loppor och löss tycket jag dammsugare har varit bäst. Eftersom ohyran tycker om fukt vill jag inte använda vatten.
kretslopp

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #9 skrivet: 13 aug-17 kl 22:12 »
Jag har haft ett ytterst fåtal höns som dött av röda kvalster och de har alla legat och ruvat när det under dem i halmen rent ut sagt exploderat med hönskvalster, ligger de och ruvar så är kvalstren och suger blod på dem hela dygnet samtidigt som kvalstrens ägg och nymfer förökas explosionsartat av värmen från den ruvande hönan.

Men även en sådan epidemi tar många dagar innan den tar död på en höna.

Att dina höns dör av blodsugare när de sitter på pinnarna är mycket otroligt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #10 skrivet: 13 aug-17 kl 22:33 »
Misstänker att det röda hönskvalstret har en del i eländet.
Dom är riktigt eländiga och får vilken höna som helst att må väldigt dåligt.
Och med tanke på att dom är väldigt dåliga på att visa att dom är i dåligt skick så.

Hur kan man då minska på angreppet?
Du behöver storstäda hela hönshuset ut med rubb och stubb.
Sedan tvättar du ner allt med en hetvattentvätt/ångtvätt var hemskt noggrant med alla springor,
Om du får upp temperaturen över. 70 c så dör dom direkt.
Sedan kalkar du väggarna.
I din skog växer det säkerligen ormbunkar, dessa plockar du och lägger i redena och gnider in sittpinnarna.
Du kan köpa kiselgur som du häller över i en torr petflaska och borrar ett 3-6 mm hål i så du kan spruta ut en fin dimma i dina springor.
I sandbadet som du förbereder med en massa bord från mullvadshögarna och vedaska kan du även ha några del kiselgur.
När du gjot dessa åtgärder så kan du släppa ut rovkvalster.

Tyvärr så måste du nu räkna med återkommande angrepp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Monica på Ället

  • Inlägg: 29
  • Bi-stÄllet
    • Blekinge
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #11 skrivet: 14 aug-17 kl 21:30 »
Nu har tredje hönan dött under ca två månader.

Sjukdomsbilden är så här:

Hönan blir seg, rör sig väldigt sakta. Äter en del och dricker men är inte aktiv i övrigt. Bajsar vattenlik avföring (det lilla jag sett). Efter 1-2 veckor dör hon.

De andra hönsen och kycklingarna verkar pigga och ej drabbade.

Jag har precis bytt inredning, städat och målat om hönshuset, det skedde efter andra hönan dött. O

Jag känner så väl igen symptomen, det torde vara det röda hönskvalstet. Det gömmer sig om dagarna där det är mörkt och fuktigt, sen kryper de upp på hönsen på natten och suger blod. Jag är ingen vän av kemikalier så jag har ett annat sätt att attackera dem, om du vill veta.

Två av hönorna kan ha dött av ålder men en är årsgammal dvärghöna.

Vad kan det vara? Den sista dog igår och jag ska kontrollera den lite mer noggrant när jag är hemma igen i morgon.
Blommor, bin och höns på ett litet torp i skogen.

andtol

  • Gäst
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #12 skrivet: 15 aug-17 kl 12:05 »
Jag känner så väl igen symptomen, det torde vara det röda hönskvalstet. Det gömmer sig om dagarna där det är mörkt och fuktigt, sen kryper de upp på hönsen på natten och suger blod. Jag är ingen vän av kemikalier så jag har ett annat sätt att attackera dem, om du vill veta.

Berätta!

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #13 skrivet: 15 aug-17 kl 16:05 »
Du ska inte ha strö i dina reden du ska ha sand, det fungerar alldeles utmärkt. Släng ut alt strö in med sand i stället. Använder du vatten får du problem, speciellt om du an vänder högtryckstvätt så dammsug och kalka.
kretslopp

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hönor dör långsamt en efter en under lång tid
« Svar #14 skrivet: 15 aug-17 kl 17:02 »
Kiselgur.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, bergh, docswood, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser