Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.  (läst 630 gånger)

ensamhet

• Lappland
SV: Cellglas isolering av timmerstomme. Steg för steg.
« Svar #20 skrivet: 13 aug-17 kl 12:36 »
.
« Senast ändrad: 13 aug-17 kl 13:39 av ensamhet »

The Pink Sheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #21 skrivet: 13 aug-17 kl 13:06 »
Om jag förstod honom rätt här så skall det vara någon typ av kross som skall fungera som skydd i sig.

Somewhere over the rainbow...

Hårt, tungt och framåt = Argt Mufflonfår.

Visionaryrealist

« Svar #22 skrivet: 13 aug-17 kl 13:31 »
Att gjuta en platta ovanpå en stenvalvsjordkällare gör jag inte. Och fukt skall i gamla hus kunna vandra. Att det finns en viss fukt kvot i material och luft går inte att komma ifrån och det är fullt normalt.  Det betyder inte att skall vara blött. 

Att bygga Diffusionsöppet gör att fukten som finns kan röra sig och inte fastnar inuti en konstruktion ( bakom nån plast t.ex.) utan kan torka ut. Sen krävs lite förståelse för fuktbroms och var den skall vara och kondens punkt och sånt.

Om man läser hela tråden så eftersöker jag inte nya kontentionella lösningar. Det finns tusentals sätt att göra mer och mindre genomtänkta renoveringar av gamla hus.

Jag söker svar från folk som gjort detta förr. Har förståelse och kunskap om det här sättet att bygga. Förhoppningen är att det kan vara ett stöd för fler som vill göra liknande renoveringar.

Postat med Alternativ.nu´s app
« Senast ändrad: 13 aug-17 kl 13:38 av Visionaryrealist »

ensamhet

• Lappland
« Svar #23 skrivet: 13 aug-17 kl 13:40 »
OK tar bort mina förslag

The Pink Sheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #24 skrivet: 13 aug-17 kl 17:48 »
Hos mig har jag öppnat under trossbotten och avlägsnat allt som ligger nära syllstockarna så att det blir ordentlig luftväxling under golvet, jag tänker göra luckor där man kan reglera draget och öppna eller stänga beroende av årstid.

Det kommer att bli ventiler på tre sidor hos mig och luftspalt på 20 cm eller mer.

Men din ide fungerar säkert.

Personligen är jag dock tveksam till lösningar, varesig de är gamla eller nya som innefattar material som ligger direkt mot eller väldigt nära träet, men det är bara de konstruktioner jag tittat på och hur de varit tänkta från början.

Lerbruk till sten har jag aldrig sett här förut i dessa trakter utomhus, men det fungerar nog.

Somewhere over the rainbow...

Hårt, tungt och framåt = Argt Mufflonfår.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser