Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räta upp plank  (läst 5387 gånger)

andtol

  • Gäst
räta upp plank
« skrivet: 09 aug-17 kl 15:27 »
Jag har ett plank som börjar ge sig och buktar utåt. Jag tänkte sätta plintar på insidan och räta upp det. Samtidigt så gör vi en liten uteplats med tak innanför planket.

Planket är 2 m högt. Det rör sig ganska bra när det stormar.

Behövs regeln mellan plintarna vid marken eller räcker det med den sneda regel (samt taket) som rätar upp planket? Eller blir det för stor kraft på den inre plinten vid marken?

Grönt = befintligt plank
Orange = tänkt bygge
Blått = min fråga

Eller ska jag göra på något annat sätt?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: räta upp plank
« Svar #1 skrivet: 09 aug-17 kl 16:40 »
Både och faktiskt.

Om dina plintar sitter så pass djupt att dom genom detta är förhindrade att röra sig så är det inte nödvändigt.
eller om du gör åtgärder att den befintliga plinten stagas upp så borde du inte behöva det heller.

När nu funderingen uppstått så skulle jag montera snedsträvan på ett sådant sätt att det är enkelt att montera den horisontella stagningen om man uppmärksammar att behovet uppstått.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: räta upp plank
« Svar #2 skrivet: 09 aug-17 kl 17:43 »
Varför har det rört på sig? Är det bara dåligt förankrat i marken (mycket vanligt), eller är det också klent byggt så att det också är rörlighet i konstruktionen? Plank bör inte vara helt täta, det skapar vindfång, samtidigt som det skapar vindturbulens, det bör alltså finns springor som vind kan passera genom

andtol

  • Gäst
SV: räta upp plank
« Svar #3 skrivet: 09 aug-17 kl 20:19 »
Varför har det rört på sig? Är det bara dåligt förankrat i marken (mycket vanligt), eller är det också klent byggt så att det också är rörlighet i konstruktionen?

Ja på båda frågorna.

Först klarade det både storm och fallande äppelträd. Men sen började plintarna röra sig. Då grävde jag om dem och det blev bättre. Då började infästningen i plintarna röra sig i stället. Och dessutom böjde sig planket.

Det är inte helt lätt att se på dessa bilder, jag har dessutom stöttor på utsidan...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare
addebadde, skogaliten, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser