Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Högt varroa tryck  (läst 1898 gånger)

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
Högt varroa tryck
« skrivet: 28 jul-17 kl 21:38 »
Hej
Har ett samhälle där jag vid koll av varroanedfall hade ca 25 kvalster efter två dagar.9
Vad göra?
Har läst att myrsyra inte rekommenderas längre.
Oxalsyra är det ju för tidigt för än.
Ska jag bara avvakta tills oxalsyrabehandling kan göras senare?
Tacksam för tips

Bilou

  • Inlägg: 425
    • Blekinge
SV: Högt varroa tryck
« Svar #1 skrivet: 28 jul-17 kl 21:49 »
inte myrsyra längre?

Jag har haft det värre än som du har det. Typ 70 om dagen. Men att vänta på oxalsyrebehandlingen verkar lite för sent. Du kan ha på myrsyra över en natt när det är lite svalare. Om du inte är helt emot det.

De första 2 åren hade jag en extra myrsyrebehandling i juni/juli. I fjol hoppade jag över det och behandlade först i september, men då var ett av samhällena mycket svagt nu på våren. Mycket bin med kort bakkropp som dog (som nog är ett virus). Jag behandlar förresten även på våren. Nu är det första året som det verkar blivit bättre.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Högt varroa tryck
« Svar #2 skrivet: 28 jul-17 kl 22:26 »
Har läst att myrsyra inte rekommenderas längre.

Var i all världen har du läst det?

Igår kväll gav jag tre bigårdar korttidsbehandling med myrsyra efter att ha slutskattat under gårdagen. Ca 40 samhällen. Ikväll ytterligare en bigård, då temperaturen här är ovanligt gynnsam för en tidig myrsyrebehandling. Ett par kollegor genomförde även de samma behandling igår kväll. Det är bra om man inom ett område bekämpar alla samhällen på en och samma gång, eftersom det har visat sig att reinvasionen av kvalster är hög om det är mycket bin i trakten.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

alle2

  • Inlägg: 29
    • Småland
SV: Högt varroa tryck
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 23:24 »
Jag tror jag läste på något forum att drottningen kan ta skada och det är ju inte bra..och detsamma har några äldre gubbar sagt, men den risken får man kanske ta

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Högt varroa tryck
« Svar #4 skrivet: 29 jul-17 kl 09:49 »
Det du läst bottnar i detta att skillnaden mellan dödlig dos/bi är mindre för myrsyra än för t.ex oxalsyra, cirka 1:10 för myrsyra och betydligt högre säkerhetsmarginal för oxalsyra.  Du kan jämföra med en vanlig värktablett, står det på förpackningen att du kan ta max 3 st per dag så bör du inte ta 30.
Fast jag håller med om att wettex är lite trixigt
« Senast ändrad: 29 jul-17 kl 09:58 av Små »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Högt varroa tryck
« Svar #5 skrivet: 31 jul-17 kl 21:58 »
Var i all världen har du läst det?

Igår kväll gav jag tre bigårdar korttidsbehandling med myrsyra efter att ha slutskattat under gårdagen. Ca 40 samhällen. Ikväll ytterligare en bigård, då temperaturen här är ovanligt gynnsam för en tidig myrsyrebehandling. Ett par kollegor genomförde även de samma behandling igår kväll. Det är bra om man inom ett område bekämpar alla samhällen på en och samma gång, eftersom det har visat sig att reinvasionen av kvalster är hög om det är mycket bin i trakten.



Hej Thomas


Att du är en "hardcore" bihållare ha jag (och kanske fler?) förstått.


Fortsätt du att skörda även även de sista 500 g honung från varje samhälle (så som du berättade) , byt ut dina drottningar åtminstone vartannat år för att maximera din skörd..men något alternativ har du tyvärr inte att bjuda till.
Du följer så som jag har förstått ett inlärt schema som fungerar för dig, men kritiskt är du då rakt inte och inte heller öppen för alternativ.nu!


Mrysyra är "hårda bandagar" vilket många biodlare (kanske inte i Sverige...men världen är störe än så) vittnar om. Det krävs minst en bra väderleksrapport så att det varken blir för mycket, eller för litet.


OX-förångning är betydligt skonsammare, fördärvar inte heller honungen och verkar i tre veckor i sträck.
Inte heller flyttar bin ut ur kupan och bilda ett skägg pga det.
Hej Alle 2


Lyssna, läs och bilda din egen uppfattning...men lyssnar inte för mycket på varken Thomas, Små eller mig!!!


Lyssna på bin du har i deras kupa!


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Högt varroa tryck
« Svar #6 skrivet: 01 aug-17 kl 20:33 »
XXX otrevlig.  (:)


TS önskade behandla varroan NU. Oxalsyra nu är absolut ingen hit.

För övrigt behandlar jag med både myrsyra och oxalsyra. Det är A och O att ständigt hålla sig uppdaterad om kvalstertrycket i samhällena, tex med hjälp av den superenkla varroashakern och florsocker. Hur många kvalster jag har i nedfall är för mig totalt ointressant, det jag vill veta är hur många levande kvalster det finns kvar vid varje årstid.
« Senast ändrad: 09 aug-17 kl 07:49 av Petter B »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Högt varroa tryck
« Svar #7 skrivet: 02 aug-17 kl 22:29 »
Hej Thomas


Behandlade hälften av mina samhällen med OX-förångning för tre veckor sedan...det föll ett hundratal...och de flesta föll ca 2,5 veckor efter behandlingen.
Funkar alldeles utmärkt oavsett årstid.[/size]
Det kunde jag se utan att skaka bin i en svindyr behållare som marknadsfördes för inte länge sedan i Sverige...av så som jag anser oseriösa bihållare.
Ja, jag googlade eter deras årsredovisning mm och det jag såg var inte särskild förtroendeväkande.
Skev visst om det även här i forumet.


Myrsyra är "hårda bandager", inget snack om det.


Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Högt varroa tryck
« Svar #8 skrivet: 03 aug-17 kl 10:04 »
Hej Thomas


Behandlade hälften av mina samhällen med OX-förångning för tre veckor sedan...det föll ett hundratal...och de flesta föll ca 2,5 veckor efter behandlingen.
Funkar alldeles utmärkt oavsett årstid.[/size]
Det kunde jag se utan att skaka bin i en svindyr behållare som marknadsfördes för inte länge sedan i Sverige...av så som jag anser oseriösa bihållare.
Ja, jag googlade eter deras årsredovisning mm och det jag såg var inte särskild förtroendeväkande.
Skev visst om det även här i forumet.


Myrsyra är "hårda bandager", inget snack om det.

Som vi vet så dödar inte oxalsyra ett endaste kvalster i täckta celler, men det gör myrsyran däremot.

Vilken svindyr varroashaker du syftar på här har jag ingen aning om? Jag gjorde min för många år sedan på 5 minuter, limmade ihop två ursågade lock med bitätt nät emellan. En glasburk på vardera sidan är allt som krävs.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Högt varroa tryck
« Svar #9 skrivet: 06 aug-17 kl 16:45 »
Som vi vet så dödar inte oxalsyra ett endaste kvalster i täckta celler, men det gör myrsyran däremot.

Vilken svindyr varroashaker du syftar på här har jag ingen aning om? Jag gjorde min för många år sedan på 5 minuter, limmade ihop två ursågade lock med bitätt nät emellan. En glasburk på vardera sidan är allt som krävs.

Shakern kanske inte var så svindyr trots allt, eller minnet har runnit ut?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 9 användare (2 dolda)
xaelanar, köksträdgård, Mikael Jalonen, Jon.b, eremit1, Banelinjen, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser