Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Olika fodergivor till häst.  (läst 13520 gånger)

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #20 skrivet: 30 jul-17 kl 13:23 »
Ok, 1 kg säger mer än 1liter, men behöver inte säga särskillt mycket i alla fall, eftersom innehållet i havre kan variera minst 50% från skörd till skörd.

Nar jag var liten, fick hästen inget annat än hö, och inte var han mager för det, det var i och för sig en ponny.
Därför jag säger att benigheten på en häst till stor del beror på ras.
Det hö var inte lämnat på analys.
« Senast ändrad: 30 jul-17 kl 13:34 av köttkyckling »

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #21 skrivet: 30 jul-17 kl 13:44 »
Ok, 1 kg säger mer än 1liter, men behöver inte säga särskillt mycket i alla fall, eftersom innehållet i havre kan variera minst 50% från skörd till skörd.
Det är jusst det man kommer undan till viss del om man anger mängden i kg istället för liter. Om vi tar havren som exempel så en havre med mycket skal väger mindre /liter än en havre med mer kärnor. Eftersom axen väger mindre så kompenserar man för den större mängden i den dåliga havren genom att mäta i kg.
Nar jag var liten, fick hästen inget annat än hö, och inte var han mager för det, det var i och för sig en ponny. Därför jag säger att benigheten på en häst till stor del beror på ras.
Intressant att du nu helt plötsligt förespråkar två olika skolor i samma tråd. Hitills har du ju varit mycket för att förorda kraftfoder och nu är du plötsligt halvmodern genom att förespråka endast grovfoder. Halvmodern eftersom du inte vill analysera grovfodret. Ett tips är att en analys är väldigt ekonomiskt vettig eftersom du då slipper slösa pengar på foder hästen faktiskt inte behöver.
Det hö var inte lämnat på analys.
Nej och förr i tiden fanns det bra och dåliga hästårgångar. Självklart var det inte något genetiskt fel på individerna i de dåliga årgångarna utan skillnaden berodde helt på närngsvärdet i fodret då hästen var ung. Med en analys så kommer man ifrån det problemet och kan kompensera för de år höt innehåller för lite näring.
Det där med bra och dåliga hästårgångar är nog inget som någon vill komma tillbaka till. Om inte annat så är det återigen mycket dålig ekonomi eftersom det är dyrt att hålla och framförallt föda upp hästar.
Genbank för Gotlandshöns

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #22 skrivet: 30 jul-17 kl 14:29 »
Som hästägare bör man själv vara intresserad av att kunna bedömma kvalitet på hö.

I grunden kan mansäga att timotej slaget första gången är bra hö, och ju grönare hö desto bättre.
Sen ser man om det är växter som inte borde vara där, exempel nässlor av olika slag.
Bäst är ju bete, men det är en utmaning att hitta bra bete som hästen går upp i vikt av.
Till exempel en skogshage måste vara enormt stor för att inte behöva stödutfodra med hö.
200x200 meter räcker inte på långa vägar, man bör kanske ha minst 1000x1000 meter per häst.
Det är en väldigt grov uppskattning med stor felmarginal.
Å andra sidan får hästen i sig alla typer av näringsämnen, i och med artvariationen.

Men det är fullt möjligt att låta träden stå kvar samtidigt som man har häst.
Även hästen trivs bättre i sådan miljö.

« Senast ändrad: 30 jul-17 kl 14:35 av köttkyckling »

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #23 skrivet: 30 jul-17 kl 14:34 »
Som hästägare bör man själv vara intresserad av att kunna bedömma kvalitet på hö.
Du min vän hur avgör man det? Du har två höprover som bägge är gröna, luktar gott och ser allmänt bra ut (altså rätt bladrikt och släpper inte frön). Det ena visar sig ha ett smrp på 5g/kg TS. Ja jag vet folk som råkat ut för det. De grät när det fick analysresultatet.
Det där att fodra med ögat är viktigt men du kan aldrig se ner på molekylnivå vad du har i ditt foder och det är på molekylnivå det intressanta finns när fodret passerar hästens mage.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #24 skrivet: 30 jul-17 kl 14:37 »
Att se oslagna ängar lär man sig mycket på.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #25 skrivet: 30 jul-17 kl 15:50 »
Som hästägare bör man själv vara intresserad av att kunna bedömma kvalitet på hö.

och enda sättet att lära sig det är att göra sin egen bedömning/gissning och sedan skicka in för analys och se om man hade rätt... och när man gissar rätt på 20+ analyser så kan man kanske påstå att man är kunnig (för jag tänker inte räkna experiment på levande djur som ett sätt att lära sig)

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #26 skrivet: 30 jul-17 kl 16:30 »
Hö som inte är inskickat för analys är alltså experiment på levande djur?

Och om du släpper hästarna på bete, på en äng, eller skog, som. Inte man tagit prover på gräset och skickat för analys, är även det experiment på levande djur?

En häst äter faktiskt det mesta, även ormbunkar och ekblad i mindre mängd. (den avmaskar sig därmed själv på ett naturligt sätt)
Därför är variation i växtlighet så viktig, hästen känner själv vad den behöver mer av.

Den är nog den bästa betaren man kan ha, när det gäller att hålla efter i skog och mark, inte alls lika petig som får och getter.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #27 skrivet: 30 jul-17 kl 16:34 »
Hö som inte är inskickat för analys är alltså experiment på levande djur?

dina försök att få hästen att öka i vikt utan att ha en aning om vad grunden består av (värdena i ditt grovfoder) är experiment, och jag antar att din häst fortfarande lever... så ja då blir det experiment på levande djur. Gör om, gör rätt. Beställ en analys och räkna ut en korrekt foderstat som säkerställer det hästen behöver istället för att gissa vilt

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #28 skrivet: 30 jul-17 kl 17:38 »
Med tjockare skrov kan hästen färdas längre.

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #29 skrivet: 30 jul-17 kl 18:16 »
personer utan kunskap som vägar ta till sig råd från kunniga får problem med djurskyddsinspektörer

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #30 skrivet: 30 jul-17 kl 18:38 »
Med tjockare skrov kan hästen färdas längre.
Men vänta nu pratar vi om häst eller en båt?
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #31 skrivet: 30 jul-17 kl 18:50 »
Sanningen är den att hästen har det bättre än dom flesta ridskolehästar, hur mycket dom än ser efter hästarna där.
Man skulle kunna jämnföra ridskolehästarnas existens med att ligga i kuvös.
Dom behöver inte gå på hårt underlag, för det kommer någon jäkel och filar ner hovarna på dom.
Behöver inte gå på bete för deras foderstat är uträknad.
Vem betalar då för detta elände?
Jomen visst, en ridlektion är inte särskillt billig tack vare all vård hästarna blir påtvingade.
Dom hade inte behövt vården, om man inte gjorde dom sjuka.


  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #32 skrivet: 30 jul-17 kl 18:52 »
Men vänta nu pratar vi om häst eller en båt?

Hull kommer från engelskans skrov.
Hästen får ett skrovmål.
Vikingarnas drakbåtar, hade ett skrov.
Sleipner var en häst som hade fler ben än någon annan häst.
« Senast ändrad: 30 jul-17 kl 19:10 av köttkyckling »

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #33 skrivet: 30 jul-17 kl 20:55 »
Hästar som lätt får bra hull är även bra långdistanshästar.

 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #34 skrivet: 30 jul-17 kl 21:03 »
om du räknar tillskottsfodret utanpå ängsbetet (som du kan ge fri tillgång till om du inte redan gör det, om det är äng) dvs ängsbete + hö, som jag antar att du redan gör, så blir det rätt om du gör som föregående tala skrivit när det gäller sammansättning av spannmål och eventuell olja.

Det är analys av höet du ger som tillskottsfoder, inte betet, som är av intresse i den batch du köper in.
(även om jag håller med om att det borde gå ändå normalt sett om man ökar givan av hö)




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #35 skrivet: 09 aug-17 kl 22:37 »
Det är inte så stor skillnad på nyslaget timotejhö och nyslaget timotejhö.
Men mår man bättre av att lämna in hö på analys ska man nog göra det.

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #36 skrivet: 12 aug-17 kl 10:30 »
Fitzsimmons räserhästar fick inget annat än timotejhö.
Det räcker för att kunna säga att allt snack om fodergivor är påhittat nonsens.
Det räcker med hö av god kvalitet i tillräcklig mängd för att hästarna ska få i sig allt dom behöver.
Alla typer av hästar, inte som påstås på många ställen att det gäller endast ponnyer.
Det gäller även högpresterande räserhästar.
Vad kan man säga om det?

Hästar var Bold ruler, Talent fox och andra.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #37 skrivet: 12 aug-17 kl 10:53 »
Korrekt, jag tvivlar inte på att du kan detdär med höfodret, men det du behöver summera är ju problematiken som djurskydds inspektören påtalat, oavsett om det tekniskt sett är korrekt eller ej så behöver du ju göra någonting du kan visa upp och som gör den personen nöjd.

Verkar annars som att du faktiskt har ganska bra grepp i grunden kring fodertillskott och annat.

Problem jag ser i texten här ä, dels HUR du lägger fram det, samt vilka slutresultat du visuellt kan visa upp när inspektören kommer.

Om du summerar ihop informationen du fått här och försöker att presentera det på papper, skriv av listorna du fått här, eller gör en egen enligt samma struktur och anpassa det så att det stämmer med det du sade att du gör.

2. Påtala för inspektören detdär med din nya lista med foder och näringstillskott, mm.
Hänvisa till tabellerna du fått här tidigare.

Då syns det ju att du faktiskt har gjort någonting som ser bra ut för inspektören när den kommer till dig nästa gång.

Hoppas detta löser sig för dig.  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #38 skrivet: 13 aug-17 kl 16:14 »
Så här ser fodergivan ut nu.


10 kilo grönt timotejhö. (25000k)
4 kilo havre. (eller annan säd)(6liter) (15000k)
(Eller 8 liter krossad havre.) (eller annan säd)
1 liter sojamjöl
4 liter (1200g) betfor
0,5 liter olja  (4500k)
5 liter vatten
+ skogsbete


Hö som ges äts inte färdigt, tills nästa gång, vilket resulterar i en massa spill.
Samtidigt som det är svårt att få i hästen mer energi än så här.
Men det är av oförbrukad överskottsenergi han blir fet.

En fetare och tyngre häst gör av med mer energi när han förflyttar sig, och stärker därmed även muskler och senor, som gömmer sig under fettet.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Olika fodergivor till häst.
« Svar #39 skrivet: 14 aug-17 kl 03:22 »
Problemet är bara att sen inspektörerna var här sist och påpekade att grimman var för liten, och jag bytt till större har hingsten blivit helt omöjlig att leda i grimma, idag flög jag som en vante.
Först var vi på väg i östlig riktning, sen såg jag en blå himmel, och befann mig i riktning söderut, i nästa sekund stog jag en dm från ett träd med huvudet i riktning norrut.
Av någon anledning har jag fått för mig att man inte ska släppa grimman.
Börjar bli lite läskigt, när han blir bråkig så där.
Morot och piska sägs det.
Han måste helt klart börja känna obehag när han beter sig sådär.
Har ingen lust att ligga på sjukhus.
Han är även envis som en åsna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser