Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra hö.  (läst 641 gånger)

köttkyckling

• Uppland
SV: Bra hö.
« Svar #20 skrivet: 26 jul-17 kl 10:51 »
Ja, då får du också fin kondisträning inför dina ritter.  Men torka det ute, det blir mycket enklare - och, faktiskt, bättre!

I det här vädret torkar det snabbt.
Torka hö med el skulle jag aldrig göra.
Vad jag vet, efter man slagit hö, låter man det ligga och torka i solen, efter några dagar, en vecka är det användbart hö.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 26 jul-17 kl 11:18 »
Vilka missförstånd som kan uppstå, jag blir full i skratt:  Jag trodde du menade skulltorkat när du skrev skulltorkat!   8)  Ordet 'skulle' betecknar i regel den "vindsvåning" som finns ovanpå de flesta gammaldags stall och ladugårdar.  Där uppe förvara(de)s hö och halm till de djur som bodde (bor) i bottenvåningen.  Lätt att ta ner till djuren och effektiv tilläggsisolering på vintern.  I södra Sverige kallar de skullen för 'ränne'.

En hässja är en ställning, oftast av trästörar och järntråd, som man ställer upp ute på fältet för att ha något att hänga upp gräset på, så att det torkar.  Detta är ansträngande, och för min egen del misstänker jag att uttrycket 'ha det hässjigt' kommer av att det är så jobbigt att hässja hö.  Men bra hö brukar det bli på hässjor!

Fördelen med skulltorkning framför att torka höet ute är att man blir mindre beroende av vädret.  Men att torka eller eftertorka höet uppe på skullen ger också flera nackdelar:  Extra energiåtgång först för att flytta blött gräs istf att flytta torrt hö, sedan för att värma upp och blåsa igenom höet tills det blir torrt.  När solen inte skiner på det torkande gräset bildas inte tillräckligt med D-vitamin för djurens behov, detta vitamin måste då tillsättas.

På 1900-talet kom slåttermaskinerna på bred front till Sverige.  Då slutade man att slå de stora fälten med lie.  Steniga backar, dikesrenar och andra ställen där maskinen inte kom åt, dem slog man dock fortfarande med lie.  Det gällde att ta vara på varje strå!

Men man måste var rädd om både liens egg och alla levande varelser, inklusive sina egna händer och fötter!

Om hö torkar snabbt blir det skört och går lättare sönder.  Om det torkar mycket snabbt, kan det bildas som en hård skorpa på ytan, och massor av vatten bli kvar där innanför.  Drömläge för mögelsvamparna!

(När Karlsdotter skriver att man kan hässja höet som gammalt, då menar hon enligt gamla metoder, inte att höet ska vara gammalt när man hässjar det!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #22 skrivet: 26 jul-17 kl 14:15 »
Hövetenskap är bra att kunna.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #23 skrivet: 26 jul-17 kl 14:41 »
Ja.  Mycket fingertoppskänsla och erfarenhet!  Å mycket, mycket jobb!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 26 jul-17 kl 15:59 »
Så det var på skullen vissa uträttade sina begär.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser