Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket vikt på hästen?  (läst 3098 gånger)

köttkyckling

• Uppland
SV: Hur mycket vikt på hästen?
« Svar #60 skrivet: 30 jul-17 kl 13:38 »
Den räknas som två år, vid årsskiftet blir den tre.
Så räknar man, det borde ju ni hästmänniskor veta.

Gamina

« Svar #61 skrivet: 30 jul-17 kl 13:48 »
Den räknas som två år, vid årsskiftet blir den tre.
Så räknar man, det borde ju ni hästmänniskor veta.
Din häst är altså född i december 2015. Att den räknas som två är det klart att vi vet  (mer logiskt vid 1,5 år nu är att den räknas som 1 år och är född tidigt 2016) men det spelar inte någon roll. Tillväxtzonerna är inte mer slutna för det. Du vet hästens tillväxt bryr sig inte om en byrokratisk siffra på ett papper.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

• Uppland
« Svar #62 skrivet: 30 jul-17 kl 14:40 »
Är den född 2016, räknas den som två år efter nyår 2017.

The Pink Sheep

• Är ett Mufflonfår
    • Hälsingland
« Svar #63 skrivet: 30 jul-17 kl 14:51 »
Betet är nog helt ok, ser inga fel med det, summan verkar vara att du har problem med komplementfoder.
Korrekt tänkt att öka fodergivan, men betänk att utöver detdär så spelar saker som vattenhalt och annat också in, men det går som du säger till viss del att se, med foderanalys antar jag menas halten smältbar näring i fodret.

Det är väl inget fel i sig att tänka utanför boxen generellt, jag tycker att du skall ta ett papper och sätta dig ned och nu göra en summering, samt skriva ned en punktlista med saker du behöver göra externt, såsom analyser, mm. Samt vad du själv kan göra utifrån dina kunskaper.

Somewhere over the rainbow...

Hårt, tungt och framåt = Argt Mufflonfår.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #64 skrivet: 30 jul-17 kl 14:54 »
Du vet hästens tillväxt bryr sig inte om en byrokratisk siffra på ett papper.
Det gör inte den övriga biologin heller ...   :-[  Dessutom måste man ta hänsyn till indivituella skillnader.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #65 skrivet: 30 jul-17 kl 15:13 »
Kan nog med all säkerhet säga att belastningsskador på hästens rygg, beror nästan uteslutande på typ av sadel.
(swayed back horse).
Vad gäller belastningsskador av för hög vikt på knän och ben, har jag aldrig sett, och kan inte säga något om.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #66 skrivet: 30 jul-17 kl 15:46 »
Här är en sadel som ser komfortabel ut för både häst och ryttare, typisk cirkussadel, för action, plankorna är inte allt för långa, eftersom hästen går i galopp.
Har sett bilder på denna med längre plankor, till för långritter i skritt med tung last.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #67 skrivet: 13 aug-17 kl 16:01 »
Vissa säger max en timme med sportsadel på hästryggen.
Och att vikten som en dragoon med utrustning vägde var 150 kilo.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #68 skrivet: 13 aug-17 kl 21:20 »
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alexandra_Kudasheva#Biography

Alexandra Kudasheva.
Harbin-Peterburg 1,200 mil.
I cirkussadel som på bilden.
Totalvikt 98,3 kilo på hästryggen.
Hästen var av mongolsk ras 129 cm i mankhöjd, och kan inte ha vägt mycket mer än 300 kilo.
Vilket blir närmare 30% av hästens vikt.

Som mest gjorde dom 80 km på en dag, som minst 15 km.
Dom travade en hel del, inte bara skritt (gång).

Verkar vara bevis nog, att hur mycket man kan lasta på hästen, beror nästan helt och hållet på sadeln.
På bilderna kan man även se att sadeln gick nästan ända bak till där rumpan börjar på hästen.

Så det snacket angående max till där hästens revben slutar, gäller bara hoppsadlar, och sportsadlar som kräver akrobatiska rörelser av hästen.
Annat som kan vara intressant att veta är att hästen var helt Oinriden, och bara riden på 4 gånger innan.
Och den var runt 7-8 år gammal, hingst, tagen ur flock.

Tält och sovsäck verkar ha varit helt onödigt, även vid 40 minusgrader.

« Senast ändrad: 13 aug-17 kl 22:06 av köttkyckling »

köttkyckling

• Uppland
« Svar #69 skrivet: 13 aug-17 kl 21:53 »
Fler bilder att skapa sig en uppfattning om.

WP

• Södermanland
« Svar #70 skrivet: 13 aug-17 kl 22:34 »
Jag tycker inte att diskussion om ridsadlar hör hemma på forumet. Jag skulle gärna hänvisa Köttkycklingen till www.bukefalos.com. Lycka till!

Skickat från min iPad med Alternativ.nu

köttkyckling

• Uppland
« Svar #71 skrivet: 14 aug-17 kl 03:09 »
Tycker du inte det?
Sadeln har direkt koppling till hur mycket man kan lasta på hästen.

Så av vilken anledning tycker du inte man bör prata om sadelns utformning?

Gamina

« Svar #72 skrivet: 14 aug-17 kl 08:51 »
Det är inget fel att prata om den saken men det hade varit bra om du haft lite grundkunskaper i hur olika sadlar fungerar och framförallt hur i hästen fungerar. Nu sitter du och fabulerar ihop någonting som ska rättfärdiga att du ska kunna rida på en häst som inte är färdigväxt och försöker dessutom läxa upp människor som ägnat stora delar av sina liv åt att lära sig om hur hästen fungerar. För den okunnige kanske du låter insatt men har man lärt sig det minsta lilla så ser man att det endast är fria fantasier du för fram.
Dina inlägg visar på faran för din häst men tyvärr även för andra individer.  De riskerar att utsättas för vanvård/djurplågeri om de har en för okunnig ägare ifall denna börjar läsa det här och börjar tro på kvantitet iställer för kvalitet.
Genbank för Gotlandshöns

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #73 skrivet: 14 aug-17 kl 09:40 »
Läs på lite om Linde Von Rosen som red runt hela europa på sin Castor och titta på hennes sadel som hon hade under alla långritterna
http://www.skribentfoto.se/att-l%C3%A4sa/intervjuer/linde-von-rosen-22772048

Trollmor

• -
« Svar #74 skrivet: 14 aug-17 kl 15:15 »
Tält och sovsäck verkar ha varit helt onödigt, även vid 40 minusgrader.
Det tycker jag du ska prova, nu i vinter!

Trollmor

• -
« Svar #75 skrivet: 14 aug-17 kl 15:24 »
Läs på lite om Linde Von Rosen som red runt hela europa på sin Castor och titta på hennes sadel som hon hade under alla långritterna
VARNING:  Denna länk innehåller saklig information, bland annat om hästars ålder.   ;)
« Senast ändrad: 14 aug-17 kl 15:35 av Trollmor »

köttkyckling

• Uppland
« Svar #76 skrivet: 14 aug-17 kl 16:53 »

Rider man i europa idag finns risk att hästen både svälter ihjäl och får sina hovar bortnötta.
Det hade jag aldrig vågat.

Så här skriver long riders guild.
""Unlike North America and Western Europe, (who have developed an absolute fetish about shoeing every horse in sight regardless if they are standing idly in pastures or actually travelling on hoof damaging surfaces), other countries and cultures often have no history of hammering metal plates to horse's feet.""

(läser vidare)

Det ser ut som min sadel (kavallerisadel från den tiden)utan väskor bak och fram.
Annars ser packningen ut att vara ungefär lika stor som Kudachevas, på en häst som är i ungefär samma storlek.
Vilket betyder strax under 30% av hästens vikt.

Rida runt i europa så där, känns lite som en tur på cykel eller motorcykel.
Man får egentligen ingen användning för hästens förmågor.
Själva meningen med att rida, och varför man rider, i stället för att åka häst och vagn, är för att hästen, liksom älgen kan gå där det inte finns några vägar.
Ska man färdas med häst så där är det bättre att åka. Gig bakom, ellet ännu bättre en stor sigenarvagn, där man även kan sova och elda i.

Det här håller jag med om

""En bra distanshäst är en härdig häst med ett stort steg, som du kan driva fram så att det blir ännu längre""

Även om vissa hävdar att mongolhästen inte tappar vikt vid förflyttning, tvärt om har den en förmåga att ta igen sig och lägga på hull utan att behöva stanna någon längre tid.
Vet inte vad man ska tro där, helt klart är att mongolhästen äter mindre hö än en stor häst, men det är ju nästan självklart att den ska göra eftersom den är mindre själv.

« Senast ändrad: 14 aug-17 kl 17:45 av köttkyckling »

WP

• Södermanland
« Svar #77 skrivet: 14 aug-17 kl 17:43 »
Tycker du inte det?
Sadeln har direkt koppling till hur mycket man kan lasta på hästen.

Ja det tycker jag att du ska göra. På Bukefalos finns kunniga medlemmar och moderatorer, jag är säker på att du får raka besked.

Nej, sadeln är inte avgörande och används överhuvudtaget inte till att lasta vikt på en häst.

Jag har anmält dina inlägg flertalet gånger nu. Om du nu bara driver med forumet eller inte har bättre förstånd gör det samma, som andra skrivit finns risken för att dina påståenden misstolkas och jag anser att forumet uppfattas som mindre seriöst genom dina inlägg vilket jag ser som ett problem.

Från och med nu ignorerar jag alla dina inlägg för att inte ge dem mer bränsle och jag vill uppmana andra att göra det samma.

Postat med Alternativ.nu´s app

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #78 skrivet: 14 aug-17 kl 21:44 »
Tittar du noga på denna sadel så ser du att den saknar sadelträet som fördelar vikten, den ser mer ut som en kapplöpningssadel
http://dst15js82dk7j.cloudfront.net/147082/44083051-tkVE5.jpg
Det var denna Linde red i
Och Castor var en stor häst och ingen ponny, här ser du flera bilder https://www.beridnahogvakten.se/nyheter/Oss-haller-inga-bojor-oss-binder-inga-band
http://www.ravjagarn.se/blogg/tag/linde-klinchowstrom-von-rosen/

köttkyckling

• Uppland
« Svar #79 skrivet: 14 aug-17 kl 23:04 »
Du har rätt, det syns att Castor är rätt stor.
Är det inte en officersadel då, dom hade lättare packning än resten.

Här hitta jag några vettiga ord från horse guild.
Angående sadlar som saknar träram.

""Yet a mixture of clever marketing, and an increasing degeneration of global equestrian knowledge, have encouraged confusion""

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser