Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket vikt på hästen?  (läst 2396 gånger)

malarmaster

• Småland
SV: Hur mycket vikt på hästen?
« Svar #20 skrivet: 19 jul-17 kl 19:24 »
..och det ger ju en anledning för djurförbud.

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 19 jul-17 kl 19:34 »

Följer man inte dom regler som finns och dom som kontrollerar anser att något är fel så absolut.

reglerna som skrivs för djur brukar ju oftast vara för snälla enligt mig så gnäller man på att dom är för hårda så bör man nog inte ha djur.

malarmaster

• Småland
« Svar #22 skrivet: 19 jul-17 kl 19:54 »
håller helt med.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #23 skrivet: 19 jul-17 kl 21:55 »
En vuxen (dvs 8år) gammal häst som är fullmusklad och i toppkondition kan bära mkt på ryggen men för att få hästen dit krävs daglig träning från det att den är ung. Den måste byggas upp försiktigt och långsamt. Vid tre års ålder kan man börja belasta en varmblodig häst, kallblod något senare då dom utvecklas långsammare.
Dock så tror du visst att det finns nån magisk formel att gå efter!
Så är inte fallet! Alla djur är individer.
Och din fölunge skall ingen sitta på förens tidigast om 1.5år. Men du kan gå långa promenader i skogen så den får börja bygga muskler. Tömkörning i skog o mark är jättebra. Men inte böjt spår ( longering) på unga djur.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gamina

« Svar #24 skrivet: 19 jul-17 kl 22:04 »
vad gör det så svårt för dej att ta till dig fakta?
Svaret är enkelt. Fakta passar inte in i Köttkycklings världsbild där h*n inom alla områden är den mest kompetenta människa som någonsin levat på den här planeten. Att h*n i varje inlägg visar sin ignorans vad gäller djurens välbefinnande spelar ingen som helst roll eftersom h*n ju vet hur alla djur fungerar.
köttkyckling din kunskap inom ämnet distans är liksom din kunskap om hästens etologi, historia osv mycket begränsad. Den människa som påstod att den rider sin Bashkir 10 mil/dag är ingen svensk distansryttare den typen av dåligt omdöme är sådant som sheikerna nere i UAE ägnar sig åt. Distans är en mycket slitsam sport som kräver oerhört stor kunskap om foder, exteriör, träningsupplägg, underlag osv för att man ska ta sig någonstans.
Genbank för Gotlandshöns

TW

• Finland
« Svar #25 skrivet: 19 jul-17 kl 23:39 »
Det är ju ett välkänt faktum från den tiden då de körde i skogen med häst att kuskar som lastade största möjliga lass och fick ut höga ackordlöner och blev omtyckta av herrarna för sin effektivitet körde slut en häst varje vinter medan andra som lastade och körde litet försiktigare kunde köra i 10 år eller mer med samma häst ända tills den blev ålderdomssvag.

Jag råkade läsa en bok som heter "Timmerhästens Bok" och som bygger på intervjuer med gamla timmerkuskar och där lade jag märke till ett uttalande från en av gubbarna. Jag minns det inte ordagrant men det gick ut på att arbetskamraterna som försökte få ut största möjliga ackordlön blev tvungna att sätta så mycket pengar på att köpa nya hästar varefter de körde slut på dem att han själv som lastade försiktigare och var rädd om hästen hade bättre nettolön i slutändan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......och en kvinna att dela det med.
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #26 skrivet: 20 jul-17 kl 21:34 »
Så pass lika är vi, människor och hästar, att träning är helt nödvändigt!  Distansritt är bland det hårdaste man kan ge sig på, för hästen, möjligen undantaget krigstjänst.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 20 jul-17 kl 21:54 »
En vuxen (dvs 8år) gammal häst som är fullmusklad och i toppkondition kan bära mkt på ryggen men för att få hästen dit krävs daglig träning från det att den är ung. Den måste byggas upp försiktigt och långsamt. Vid tre års ålder kan man börja belasta en varmblodig häst, kallblod något senare då dom utvecklas långsammare.
Dock så tror du visst att det finns nån magisk formel att gå efter!
Så är inte fallet! Alla djur är individer.
Och din fölunge skall ingen sitta på förens tidigast om 1.5år. Men du kan gå långa promenader i skogen så den får börja bygga muskler. Tömkörning i skog o mark är jättebra. Men inte böjt spår ( longering) på unga djur.

Många tycker olika.

Angående belastning, väger "fölet"  366 kilo enligt viktbandet.
20% av 366 kilo är 74 kilo.
Sadeln väger runt 10 kilo, så jag har cirka 10 kilo övervikt med sadeln nu.
Går med honom, och han har sadel på sig utan bekymmer under tiden.
Om ett par veckor har jag inte längre någon övervikt, och har tänkt vänja honom med tyngd på sadeln vid stillastående.
Sedan i skritt.
Det är ju trav som ger påfrestningar, och om man rider barbacka.
Jag har en hussarsadel, en kavallerisadel som är avsedd att bära mycket mer vikt än en vanlig engelsk   ridsadel, som man ser överallt.
Belastningsytan över ryggen är 57cm lång (jämför gärna med din engelska.) finns sadlar som är 65 cm eller längre som jämförelse.
Det var nämligen inte bara taniga spinkiga tonårstjejer som red förr i tiden, och det märks på dessa gamla sadlar som är en bit över 100 år.
Jag tror inte "fölet" tar någon skada på detta sätt, men det är viktigt att förstå att sadeln inte är engelsk, och därför är det ok.

Angående tömkörning.
Så snackade jag med en kossack på youtube, och han avrådde bestämt från att tömköra en ridhäst.
Det känns faktiskt rätt att tro det han säger är sant.
Dom som håller på med trav, säger så klart, tömkör, tömkör, tömkör.
Men detta är en ridhäst.

Något annat jag lade märke till, är att om jag viker filten på rätt sätt, så som kavalleriet gjorde, och lägger på sadeln som man ska på den vikta filten.
Sjunker inte sadeln ner på hästryggen som den ska.
Hästen är med andra ord för fet, eller så är filten för tjock.
Filten är inte för tjock, den är vikt och håller som den ska en tjocklek på 6-7 cm.
Sadeln är heller inte för liten, etersom den bara tillverkats i storlek 1 och 2.
Detta är en storlek 1.
Alltså är hästen för rund i buken, i jämförelse med dom gamla kavallerihästarna.
Den är ju bara 1,5 år, så det är omöjligt, och rundare blir den.
Något fel är det någonstans, menvar?
Kanske är det så att sadeln förväntas sätta sig på plats av ryttarens tyngd.
Här kan man fundera ihjäl sig, men det funkar utmärkt om jag viker filten en gång mindre, så den bara blir runt 4 cm tjock.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #28 skrivet: 20 jul-17 kl 22:04 »
 :'(
Svaret är enkelt. Fakta passar inte in i Köttkycklings världsbild där h*n inom alla områden är den mest kompetenta människa som någonsin levat på den här planeten. Att h*n i varje inlägg visar sin ignorans vad gäller djurens välbefinnande spelar ingen som helst roll eftersom h*n ju vet hur alla djur fungerar.
köttkyckling din kunskap inom ämnet distans är liksom din kunskap om hästens etologi, historia osv mycket begränsad. Den människa som påstod att den rider sin Bashkir 10 mil/dag är ingen svensk distansryttare den typen av dåligt omdöme är sådant som sheikerna nere i UAE ägnar sig åt. Distans är en mycket slitsam sport som kräver oerhört stor kunskap om foder, exteriör, träningsupplägg, underlag osv för att man ska ta sig någonstans.

Det var en cowboy i Ryssland någonstans som drev hjordar av baskirhästar, för hästkött och hästmjölk.
Försökte övertala honom att istället föda upp donhästar för detta ändamål, så kunde han även sälja dom som ridhästar, och ägna sig åt någon form av avel, men han vågade inte riskera, för han var rädd att donhästarna inte var lika anpassade till klimatet och födan som baskirerna.
Och nu läste jag sist att det var någon kvinna som födde upp donhästar för köttet, och det gjorde mig glad.
Det är bättre än att inte föda upp hästar alls, och man kan samtidigt ägna sig åt avel, och förbättra rasen.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #29 skrivet: 20 jul-17 kl 22:17 »

Då, säger jag, hejdå, och lämnar landet på hästryggen.
Så enkelt är det.
Och söker asyl, och säger att myndigheterna försökte ta hästen, och därför flyr jag.
Resten som blir kvar kan jag sätta fir på, eller bara lämna åt kråkorna.
Hinner jag bara förbereda hästen för avfärd.

Nog för att det finns många som vill se en häst på mackan hellre, men det är ju en psykisk sjukdom.
Katten gustav, var det inte han som åt upp sin häst?

Huvudfrågan är, om man kan ha en häst om man jobbar heltid, och ändå hinna ge hästen den tid den behöver, samtidigt som man hinner får den vila man känner att man behöver, men för den skull inte bli så lat som katten gustav.

Minst 5-15 minuter varje dag bör hästen få, tycker jag, gärna mycket mer så klart, i alla fall periodvis.
Å andra sidan kanske det inte heller är så bra att rida. Fler timmar om dagen, varje dag, året om.

köttkyckling

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 20 jul-17 kl 22:33 »
Så pass lika är vi, människor och hästar, att träning är helt nödvändigt!  Distansritt är bland det hårdaste man kan ge sig på, för hästen, möjligen undantaget krigstjänst.

Människor har behov, djur har begär, det är skillnaden.
Även människor och människor är för lika, det är våran svaghet, som låter oss styras enkelt, precis som du säger, hästar och människor är lika på den punkten.

Jag vill inte bli styrd, och vill inte vara ett djur.
Born to be free kallar dom det.
Samtidigt skulle jag vilja ha heder, hela livet igenom.
Och stolthet skulle jag vilja ha, utan att för den skull vara hård.

Gamina

« Svar #31 skrivet: 20 jul-17 kl 23:09 »
Människor har behov, djur har begär, det är skillnaden.
Kan du förklara vad du menar med det här. Enligt mig så är det nämligen precis tvärt om.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 20 jul-17 kl 23:16 »
Kan du förklara vad du menar med det här. Enligt mig så är det nämligen precis tvärt om.

För att styra människor, måste man först göra dom till djur, genom att låta dom dra sig.
Det är därför du har denna uppfattning.

En människa kan säga nej till begär, men det kan inte ett djur.
En människa kan säga nej till begär för att människan har heder.
Heder har inte ett djur.

Gamina

« Svar #33 skrivet: 20 jul-17 kl 23:42 »
För att styra människor, måste man först göra dom till djur, genom att låta dom dra sig.
Det är därför du har denna uppfattning.

En människa kan säga nej till begär, men det kan inte ett djur.
En människa kan säga nej till begär för att människan har heder.
Heder har inte ett djur.
Fast ett djur har inga begär. Ett djur har behov av grundläggande saker som mat, värme osv. medan vi har begär av att skaffa en ny bil, äta onyttig mat, ha den största TVn osv. Läs på om betydelsen av orden du nämner ovan.
Genbank för Gotlandshöns

skogaliten

« Svar #34 skrivet: 20 jul-17 kl 23:48 »
Många tycker olika.

Angående belastning, väger "fölet"  366 kilo enligt viktbandet.
20% av 366 kilo är 74 kilo.
Sadeln väger runt 10 kilo, så jag har cirka 10 kilo övervikt med sadeln nu.
Går med honom, och han har sadel på sig utan bekymmer under tiden.
Om ett par veckor har jag inte längre någon övervikt, och har tänkt vänja honom med tyngd på sadeln vid stillastående.
Sedan i skritt.
Det är ju trav som ger påfrestningar, och om man rider barbacka.
Jag har en hussarsadel, en kavallerisadel som är avsedd att bära mycket mer vikt än en vanlig engelsk   ridsadel, som man ser överallt.
Belastningsytan över ryggen är 57cm lång (jämför gärna med din engelska.) finns sadlar som är 65 cm eller längre som jämförelse.
Det var nämligen inte bara taniga spinkiga tonårstjejer som red förr i tiden, och det märks på dessa gamla sadlar som är en bit över 100 år.
Jag tror inte "fölet" tar någon skada på detta sätt, men det är viktigt att förstå att sadeln inte är engelsk, och därför är det ok.

Angående tömkörning.
Så snackade jag med en kossack på youtube, och han avrådde bestämt från att tömköra en ridhäst.
Det känns faktiskt rätt att tro det han säger är sant.
Dom som håller på med trav, säger så klart, tömkör, tömkör, tömkör.
Men detta är en ridhäst.

Något annat jag lade märke till, är att om jag viker filten på rätt sätt, så som kavalleriet gjorde, och lägger på sadeln som man ska på den vikta filten.
Sjunker inte sadeln ner på hästryggen som den ska.
Hästen är med andra ord för fet, eller så är filten för tjock.
Filten är inte för tjock, den är vikt och håller som den ska en tjocklek på 6-7 cm.
Sadeln är heller inte för liten, etersom den bara tillverkats i storlek 1 och 2.
Detta är en storlek 1.
Alltså är hästen för rund i buken, i jämförelse med dom gamla kavallerihästarna.
Den är ju bara 1,5 år, så det är omöjligt, och rundare blir den.
Något fel är det någonstans, menvar?
Kanske är det så att sadeln förväntas sätta sig på plats av ryttarens tyngd.
Här kan man fundera ihjäl sig, men det funkar utmärkt om jag viker filten en gång mindre, så den bara blir runt 4 cm tjock.

Det här var något av det mest okunniga, och samtidigt förvirrade svammel jag läst på länge.

Jag avstår från att bemöta det, eftersom jag lika gärna skulle kunna försöka prata omkull en murad vägg, och lyckas lika lite.

Vad det är för dårar du säger dig "prata med" vet jag inte, men dessa "råd" du tror dig få är rena dårpippin.

btw. en 1,5 årig unghäst är ännu inte formad i kroppen som en vuxen häst. De har en rund mage, och är ofta periodvis överbyggda, och periodvis motsatsen. Att belasta en så ung häst med någon som helst tyngd (mer än en sadel eller seles egenvikt), innebär stora risker för att hästen inte blir hållbar i framtiden.

Att du har nollkoll på hästar inser jag, och jag tycker bara synd om den häst som hamnat hos dig.

Luff

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 21 jul-17 kl 01:25 »
För kördes alltid militärens hästar in innan inridning. Just för att den skulle få ordning på benen och sätta lite ryggmuskler. Du har verkligen ingen aning om vad du pratar om, köttkyckling.
Och sadeln. En sadel passar inte lika på en arabhäst som på ett stort kallblod eller en mindre fjording. Du är så ute och seglar så det är otäckt.
//Luff

simon.arvestrand

• Östergötland
« Svar #36 skrivet: 21 jul-17 kl 07:04 »
Han trollar och är duktig på det.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #37 skrivet: 21 jul-17 kl 09:17 »
Låt mig se ... ett enda foto, taget på håll, och utan någon aktivitet.  Hästen står bara vid insläppet och tittar.  Du försöker anpassa hästen efter sadeln istf tvärtom, och du tror att en kvart om dagen är tillräckligt för att träna en häst till vad det vara månde.

::) ::)

Om du, som många tror, är ett troll, så hoppas jag att även hästen finns endast i din fantasi.
  Om du verkligen har en häst, och verkligen försöker sköta honom, så hoppas jag att du inser att det behövs mycket mycket mer engagemang, kärlek och kunskap för att inte både hästen och du ska ta skada.

De gamla militära ryttarna satte sig första gången på sina hästar när de var fem år.  Fem år, inte två!!!  Så höll också dess hästar ganska länge, trots ofta hård tjänst.  Obs trots, inte tack vare!

Om du verkligen vill träna den där hästen, så föreslår jag att du försöker få kontakt med minst en till människa, en som kan om hästar, en som är villig att ägna tid och kraft åt att visa dig hur man gör.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gamina

« Svar #38 skrivet: 21 jul-17 kl 11:04 »
Han trollar och är duktig på det.
Ja det är något jag hoppas på men tyvärr finns det ju folk som är exakt såhär okunniga och faktaresistenta så risken finns ju att det inte är ett troll.
Genbank för Gotlandshöns

malarmaster

• Småland
« Svar #39 skrivet: 21 jul-17 kl 14:04 »
av inläggen att döma är de avsedda att provocera,ger alltså trollvarning.
Men skulle det inte vara troll betyder det att en förvirrad människa har hand om djur som kommer att ta skada.
om hästen finns i verkligheten är den i riskzonen och bör ha en annan ägare/skötare. köttkyckling är nämligen inte rätt ägare till djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 3 användare
faddeya, Jakobn, Palle500

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser