Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halmkupa  (läst 3964 gånger)

Bibbi_Lee

  • Inlägg: 7
    • Västergötland
Halmkupa
« skrivet: 14 jul-17 kl 10:43 »
Har någon kunskap att delge av att göra egna halmkupor?

Postat med Alternativ.nu´s app


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #1 skrivet: 14 jul-17 kl 11:53 »
Inte för att jag kan svara på din fråga, jag har önskat mig sådana sedan jag var barn, men tyvärr är det för kallt häroppe för halmkupor, men det jag läst så använde man ett kohorn som sågas av en bit från spetsen så att man får en tratt man kan hålla om med ena handen, sedan skall såvitt jag tolkar halmen, som helst skall vara handskördad eller skördad med en gammal kärvbindare så att den förblir hel och lång, vara blötlagd så att den blir rak när man drar ut den, sedan matar man in, jag har för mig toppänden i kohornstratten samtidigt som man vrider den sakta medan man binder om halmrepet  med tråden (vet tyvärr inte vad tråden skall vara, men tror segelgarn eller något fungerar) Vet inte hur jag beskriver det i text, men jag har för mig att det skall knytas om för varje varv, ungefär som på skinkpaket för rökt skinka och sådant om förstås vad jag menar, sedan när man fått en lång korv av råghalm, börjar man vira den på en träplatta med rätt mått med bottenänden först, sedan syr man fast varje varv mot nästa, osv tills man kommer till toppen man syr ihop av halmkorvens toppände som då bör vara smalare om man gjort rätt på grund av stråets form. (Tror man kan lägga in en ny rimpa i botten om man gjort den för kort).

När kupan är klar gör man ett litet tak till den av en halmkärve som formas till ett runt tak hopvirad med snöre i toppen så att det blir som ett litet tält som leder av regnvatten så att halmkupan under inte ruttnar.


Notering, idag bör man göra halmkupan så att man kan ansluta en träkammare i toppen, snyggast blir nog att göra en delbar topp, så att man kan skörda den utan att skada samhället.





Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #2 skrivet: 15 jul-17 kl 13:48 »
Jag hittade en gammal bild på hur man kan lösa det praktiska kring en halmkupa vad beträffar trälådan:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4e/Bisk%C3%B6tsel%2C_Halmkupa_med_skattel%C3%A5da%2C_Nordisk_familjebok.png
(Men, med modern konstruktion av lådan, men ni kan se tanken med det hela på bilden...), här kan man nu också sköra service med vinterfoder, riktiga avskiljare och annat, riktigt gamla halmkupor hade bara pinnar instuckna i en hjulekerliknande form genom väggen nära toppen.)
Där fanns även bilder på svärmfångare, liknande en nätmjärde man satte framför kupan, osv.

Det skall vara ett litet hål i toppen på kupan med denna lösning, där kan man sätta en täljd eller svarvad träplugg om man vill ha det snyggt och traditionsenligt.

Det påstås i skrifter jag hittat att man dödade eller utplundrade hela samhället med helslutna kupor, vilket naturligtvis inte är aktuellt idag, men med delbar kupa kommer man runt kontaminering av lagrings celler med yngelceller, samt förenklar fodergiva och isolering inför vintern, halmkupan ensam är otillräcklig vintertid om man inte bor i milt skåneklimat eller motsvarande då den får för hög värmeförlust om svärmen skall övervintra i den.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Halmkupa
« Svar #3 skrivet: 16 jul-17 kl 12:31 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=179231.msg1675285#msg1675285

Underbar filmserie som även visar hur kupor görs.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #4 skrivet: 16 jul-17 kl 16:26 »
Någon som vet hurpass långt upp i  norr halmkupor fungerar bra vintertid?
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Halmkupa
« Svar #5 skrivet: 16 jul-17 kl 21:53 »
Man kan jämföra med träkupor, som isolerar sämre mot kyla än halm, och sådana fungerar i ganska svåra klimat. Men kupan måste klara av att det blåser och regnar, det vet jag inte om halmkupor gör.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Halmkupa
« Svar #6 skrivet: 17 jul-17 kl 09:50 »
Bin dör inte av kyla. Däremot kan de dö av blåst, fukt eller varroakvalster då vinterbina bildats.

Bina i Kiruna eller Sibirien dör inte av kyla de heller.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #7 skrivet: 17 jul-17 kl 12:50 »
Allright, men träkupan isolerar man ju ganska ordentligt med täcken och annat vintertid.
Detdär är vad jag alltid hört av folk i kring här om halmkupan när jag var liten och först ville göra halmkupor.

Jag såg nu i filmen att han täckte dem med en lerblandning som skulle skydda mot blåst och fukt, tyvärr strejkade ljudet för mig vid tillfället, men såvitt jag tolkade från en annan video verkade det vara en blandning mellan fin lera, kodynga (?) träaska och kalk eller krita?

Det såg ut som att han sydde kupan med kluvna vidjor.

Måst se om jag kan få igång ljud till den och se om den... Fastnade i flera timmar där i går kväll...  :)
Där förklarade han ju också dedär svärmfångarna jag såg.

Jag såg också i en annan film att socker tydligen inte var bra för bin.

.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #8 skrivet: 17 jul-17 kl 15:59 »
Jag vet inte hur det ligger till egentligen, eftersom socker ju varit det brukliga, men var en kille från England som föreläste om (träd) stock kupor, man sade där att nya rön tydde på att socker störde metaboliska processer i biets matsmältnings system och att det var något ämne de fick brist på.

Ingen aning om hur det ligger till...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Halmkupa
« Svar #9 skrivet: 17 jul-17 kl 16:10 »
Många erfarenheter pekar på att bin som invintras på socker har betydligt färre utbrott av utsot än de som hade honung. Störst risk är det med tex bladhonung eller ljunghonung, medans försommarhonung brukar fungera bättre.

Idag är ju honungspriset mer än 10 ggr sockerpriset, och eftersom bina mår bra av att invintras på socker, så är valet enkelt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #10 skrivet: 17 jul-17 kl 17:50 »
Intressant (det du säger är det jag fått lära också när jag började studera detta när jag var liten), han sade tvärtom i filmen...
Så funderade om det ändrats med nya rön som jag inte sett..
Men då verkar så inte vara fallet.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #11 skrivet: 17 jul-17 kl 20:24 »
Denhär tror jag att det var (hoppas det är ok att posta länkar här...)
https://www.youtube.com/watch?v=iswU2kfmVOM

Men, sant, ibland fastnar man kanske litet för djupt i Alternativt tänkande, att något är det betyder ju inte per automatik att det ÄR rätt, det finns många fallgropar också....

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Halmkupa
« Svar #12 skrivet: 17 jul-17 kl 23:11 »
Många erfarenheter pekar på att bin som invintras på socker har betydligt färre utbrott av utsot än de som hade honung. Störst risk är det med tex bladhonung eller ljunghonung, medans försommarhonung brukar fungera bättre.
...
Vens erfarenheter och var finns det dokumentation kring detta med att bina skulle övervintra sämre på honung?
 (:)  Onödig kommentar bortplockad. /Torpjens
I honungen finns pollen och alla andra ämnen bina behöver för att starta yngelsättningen på våren. I raffinerat socker finns inte en enda gnutta näringsämnen.
« Senast ändrad: 19 jul-17 kl 22:54 av torpjens »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Halmkupa
« Svar #13 skrivet: 18 jul-17 kl 06:48 »
Ingen skröna. Många  biodlare känner till att det händer att bina kan samla in nektar som är svårt eller omöjligt att övervintra på. Men det viktiga här är att det blir mycket mer rester av honungen som fyller magen under vintern. Honung innehåller näringsämnen och pollen ja, men bina har sin fetkropp och de behöver sedan bara ren energi, helst utan att det bildas för mycket slaggprodukter.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #14 skrivet: 18 jul-17 kl 12:44 »
Jag tror för min del också att honungens sammansättning har stor betydelse och att om den innehåller fel saker kan den vara dålig start inför vintervilan som ju är en känslig period för dem och tär mycket på kroppen hos de övervintrande bina.

Så, personligen tror jag att det mycket väl kan vara så att om den innehåller fel saker kan säkert socker vara bättre för dem.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Halmkupa
« Svar #15 skrivet: 18 jul-17 kl 16:03 »
Vens erfarenheter och var finns det dokumentation kring detta med att bina skulle övervintra sämre på honung? Det är nog åter igen bara en gammal skröna påhejad av sockerbolaget och gnidna biodlare.


http://www.testfakta.se/sites/default/files/ingemar_fries_kritik.pdf

Själv nöjer jag mig som bekant med erfarenheter.

 (:)  Plockat bort en onödig kommentar. /Torpjens
« Senast ändrad: 19 jul-17 kl 22:51 av torpjens »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #16 skrivet: 18 jul-17 kl 16:38 »
Jaha, alltså, du vill både säga olika saker som du själv åtminstone tycker stämmer, och vill ha reda på saker, men inte ha någon debatt, och allt detta i ett forum (forum="samlingsplats för offentlig diskussion").

Jag är intresserad av resultat baserade på praktisk erfarenhet (dvs någon som faktiskt testat), eller på seriös forskning, vad vi TYCKER är inte så relevant för resultatet, eller hur.

Edit, jag menade inte att man inte får tycka, bara att vi inte skall bilda läger baserade på vårt tyckande.

« Senast ändrad: 18 jul-17 kl 16:55 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Halmkupa
« Svar #17 skrivet: 18 jul-17 kl 16:42 »
Det är bra med synpunkter i tråden, men vad jag menade med detdär var att det lätt blir infekterad stämning om det skulle uppstå lägerbildning.  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Halmkupa
« Svar #18 skrivet: 19 jul-17 kl 10:30 »
Man kan faktiskt vara både biodlare i samklang med naturen och klok, det är inte så att man är elak mot bina om man kan mycket om dem, tvärtom. Och man är snällare mot bina om man invintrar på socker. Konstigt, jag håller med om det, honung är ju binas egen naturprodukt, men det är det som är spännande med bin, det är mycket som är tvärtom mot vad man skulle kunna tro med dem.

 (:)  Onödig kommentar borttagen. /Torpjens
« Senast ändrad: 19 jul-17 kl 22:59 av torpjens »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Halmkupa
« Svar #19 skrivet: 19 jul-17 kl 22:46 »
 (:)  Städar tråden från en del ohjälpsamma eller OT kommentarer. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser