Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utöka flocken?  (läst 1350 gånger)

Henrietta

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
Utöka flocken?
« skrivet: 01 jul-17 kl 18:37 »
Hur gör man enklast för att utöka sin flock?

Har en dvärgkochin höna med 6 kycklingar (8-9 veckor, har räknat nu😉) Vill gärna ha fler hönor😀
Hur gör jag enklast?
Vänta till i vår och låta henne ruva fram fler kycklingar?
Om jag köper någon mer individ - vad är en bra ålder på dessa och hur gör jag då?
Om jag köper avelsägg och kläcker - hur introducerar jag dem då i flocken?


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Utöka flocken?
« Svar #1 skrivet: 01 jul-17 kl 18:55 »
Det absolut enklaste och mest  harmoniska sättet att utöka sin flock är att spara hönkycklingar. Egna eller av köpta ägg. Du har en ras som brukar ruva flera gånger per år så det borde inte vara svårt. Problemet brukar vara det motsatta,  att man översvämmas av kycklingar.
Vill man tvunget skaffa något nytt vuxet så går det bra med tupp om där inte redan finns någon.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrietta

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Utöka flocken?
« Svar #2 skrivet: 01 jul-17 kl 21:25 »
Tack för svar!

Tänkte själv att det borde vara enklast att spara egna kycklingar. Får skaffa avelsägg till henne när hon vill ruva. Hon har precis börjat lägga ägg igen. Kanske är lagom att låta henne ruva i vår igen, eller?


sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Utöka flocken?
« Svar #3 skrivet: 01 jul-17 kl 22:17 »
Hon ruvar säkert minst en gång till i sommar. Ruvar hon i juli är det inget problem att ta kycklingar då.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Henrietta

  • Inlägg: 6
    • Östergötland
SV: Utöka flocken?
« Svar #4 skrivet: 01 jul-17 kl 23:43 »
Ytterligare en fundering :)

Kommer hon att vilja ruva när det inte finns någon tupp?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Utöka flocken?
« Svar #5 skrivet: 02 jul-17 kl 06:42 »
Det är möjligt att ruvningsbenägenheten minskar när ingen tupp är närvarande. Inte min egen erfarenhet, då jag har gott om tuppar (och ruvning, minst sagt)  men hönor  från mig som bott hos andra och saknat tupp, har varit mindre benägna att ruva. Dock har de ruvat till slut,  men inte lika snabbt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Utöka flocken?
« Svar #6 skrivet: 02 jul-17 kl 08:20 »
Jag har ingen tupp. Min erfarenhet är att det är väldigt individuellt med ruvlusten.  Somliga hönor vill ruva nästan jämt, andra en gång per år, andra aldrig.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Utöka flocken?
« Svar #7 skrivet: 08 jul-17 kl 10:16 »
En sak som jag glömde tänka på när jag i början av mitt hönsägande ville utöka min flock var att höns lever ganska många år. Det gjorde att jag helt plötsligt insåg att jag kommer stå med 10 hönor i exakt samma ålder under lång tid. När de blir äldre värper de ju sämre och dessutom tror jag på att ha en åldermässig balans i flocken. Man kan ju lösa problemet genom att nacka ut av de äldre men jag ska erkänna att jag har väldigt svårt för att nacka sunda djur 'i onödan'. Mitt 'problem' löstes på ett mindre trevligt sätt genom att räven decemerade flocken till hälften. Efter det har jag tänkt noga på att försöka beräkna antalet kycklingar efter hur många hönor jag kan behålla med lite addition för att det går åt någon höna då och då samt att vissa djur inte är lämpliga att behålla.
Du kanske redan tänkt igenom det här men vill belysa den aspekten.
Genbank för Gotlandshöns


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 4 användare
köksträdgård, Be, Hans Hultén, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser