Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill bo på landet!  (läst 37944 gånger)

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #120 skrivet: 14 aug-17 kl 17:05 »


Några bilder från vår hemmagjorda och tillfälliga ute bur.


Postat med Alternativ.nu´s app

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #121 skrivet: 14 aug-17 kl 17:08 »
Alla är fyra veckor men dom är vana vid vattenflaska. Satte ett nytt hus i närheten av flaskan då flaskan står på andra sidan av buren och det är långt från huset till flaskan men när jag satte det där sprang en till huset och gömde sig sen efter en stund drack den.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #122 skrivet: 14 aug-17 kl 20:26 »
Små marsvin verkar alltid lugna när de kommer upp i knät. Det är för att de är rädda både för dig och för höjden. Detsamma gäller ett marsvin som tvingas in i ett hörn utan utväg. Ta det lugnt i början med att hantera dem. Marsvinsungar är aldrig tama, hur gärna du än vill. Det dröjer inte många veckor innan de lär sig att det är du som matar dem och kommer fram för att möta dig. Inte långt senare lär de sig var du har maten och kommer fram så fort du rör lådan/skåpet. Ofta med en glad melodi. Först då är det dags att plocka upp dem, gör det gärna med deras favoritmat i handen. När de förknippar ditt knä med godis kan du börja kela med dem. Efter ett tag vill de komma upp utan godis också. Men skillnaden mellan rädsla och gosighet är svår att se. Var uppmärksam på alla signaler. Marsvin är ett  bytesdjur och är rädd för dig av naturen.

Och.....c-vitamin. Det är viktigt att de alltid har c-vitamin i vattnet. Tillgången i maten kan variera och det är så viktigt för hälsan. Överskott kissar de ut, så det blir aldrig farligt mycket.

Vi hade Marsvins uppfödning i nästan 10 år. Det var främst min fru, men jag har snappat upp en del.

Lycka till med dina keldjur!

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #123 skrivet: 14 aug-17 kl 21:51 »
Skulle gärna vilja veta vad Trollmor och ni andra tycker om det som tropfrog skrev om att jag inte ska ta upp dom, ska jag göra som han säger?


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #124 skrivet: 14 aug-17 kl 22:01 »





Några bilder från vår hemmagjorda och tillfälliga ute bur.


Postat med Alternativ.nu´s app


Marsvinen skall inte vara ute utan ett gömsle. Någon stans de kan krypa in om de känner sig nervösa eller rädda. Dessutom bör varje ute hägn ha skydd uppåt för att hindra fåglar från att ta dem. Marsvin är bytesdjur. Det är viktigt att förstå för att ge dem ett bra liv.

Mvh
Magnus

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #125 skrivet: 14 aug-17 kl 22:06 »
Hur pass tam en marsvinsunge är beror nog mest på erfarenhet, och vad den lärt sig av mamman.  Att ta det lugnt är förstås en bra idé, liksom att gärna sitta på golvet när du kelar med dem.  Om någon skulle sprätta iväg så blir inte fallhöjden lika stor.

  Jag skulle vilja veta hur mycket topfrog och hans fru hanterade ungarna medan de var så små att de diade?  Jag fick en enda kull, och dem smekte jag dagligen från början.  De ungarna blev tama.  Men olika.  Så det är förstås även individuella skillnader!

  Linnea444, jag ser fyra marsvin på dina bilder!  Är alla fyra dina?  Det vore intressant att se dem på lite närmare håll alla fyra!   :-*

  Som topfrog nämner, så är marsvin bytesdjur, och har en stark instinkt att gömma sig.  Din idé med ett hus till visade sig ju effektiv.  Jag skulle även föreslå att du alltid lägger något över din utebur innan du tar dit "svinen", dels för att de ska känna sig trygga, och dels för att skydda dem mot verkliga faror, exempelvis fåglar, som tycker att ett litet marsvin skulle smaka mums!

  - Aha, nu hann topfrog skriva samma sak, men det tål nog att upprepas!  Skydda dem alltid mot katter, hundar och fåglar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #126 skrivet: 14 aug-17 kl 22:16 »
Vi sitter ute med dom i utebruken för att vi skulle vara säkra på att dom inte rymmer. Vi har ett hus i buren där dom kan vara. Ska tänka på att ha ett litet tak i ena hörnet men vi vill sitta inne hos dom. Alla är inte mina två är killarna som min storebror fick. Dom är för unga för att kunna para sig. Kan säkert visa fler bilder på dom.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #127 skrivet: 14 aug-17 kl 22:17 »
Vi har börjat träna dom att komma upp i handen så om vi lägger en pellets i den så vågar dom långsamt upp.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #128 skrivet: 14 aug-17 kl 22:19 »
Jag har Instagram där det kommer upp bilder varje dag på dom men alla har inte det så ska ladda upp här ofta så ofta jag kan, men just nu är det mest bilder ni sett. Jag heter Junison på Instagram.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #129 skrivet: 14 aug-17 kl 22:41 »
Min fru hanterade ungarna varje dag. Då är det inga problem.....För den som hanterar dem. När jag hanterade dem, en person de inte var van vid så visade de tecken på rädsla.

Linnea är en ny människa för dessa djur. Då är det viktigt att ta det varsamt och skapa förtroende.

Jag hade en favorit som hette Leif, honom hanterade jag nästan varje dag. Han kom när jag kallade och kurrade när jag kelade med honom.

Om ett marsvin står still när man kelar med det så visar det rädsla. Om det kurrar och vickar på kroppen så visar det tillgivenhet. Om det visar rädsla så kan det komma att försöka att fly. Om det då är långt till golvet så blir det ett fall som resultat. Ett marsvin kan dö av ett fall på 30 cm.

Trollmor: mitt alias är tropfrog. Du är inte den första som missat ett r.

Mvh
Magnus




Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #130 skrivet: 14 aug-17 kl 22:57 »
Oj, förlåt en gammal Tollmor ...   :-[ :-[

  Mina gick raskt upp i min hand om jag satte ner den i buren.  De brukade sitta och säga m, m, m, m som jag uppfattade som ett kontaktljud inom flocken.  Kurrandet och vickandet på kroppen uppfattade jag mera som en sexuell signal.  Den kunde jag provocera fram genom att med fingrarna ruska på skinnet på baken.  Säkert är det olika på hannar och honor, jag hade honor.  Hotsignal verkar vara att hacka tänder och/eller att stå och kurra länge två och två.  Men ett kort kurrande uppfattade jag som ett tecken på trivsel.  Fast ibland kurrade de till av tillfällig skrämsel, t ex om något föll i golvet med ett bullrande.

  Men att ha dem ute utan tak är farligt på riktigt, om du skulle gå ifrån dem även en kort stund.  Någon med marsvin på menyn kan sitta och vänta länge på ett lägligt tillfälle.  Att sitta med dem är säkert bra för kontakten, särskilt om de under tiden kan äta av det goda gräs som syns på bilderna!  Du kan ju prova att säga m, m, m, m och se hur de reagerar.

  Det är riktigt, vi har inte instagram allihop, ej heller facebook.  På de fyra bilder du har lagt ut här, tycker jag att de ser mera nyfikna ut än rädda.   :) :)

  @ tropfrog Kan du berätta om det är allmänt hos marsvin att man kan se åldern på öronen?  Mina hade öronen tätt intill huvudet som unga, men när de blev gamla hängde öronen, ungefär som underläppen på en häst.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #131 skrivet: 15 aug-17 kl 08:06 »
Skulle gärna vilja veta vad Trollmor och ni andra tycker om det som tropfrog skrev om att jag inte ska ta upp dom, ska jag göra som han säger?

De har haft uppfödning av marsvin i nästan 10 år så tropfrog vet säkert vad han talar om  :)! Att tvinga sig på ett djur är aldrig bra. Lägg en skiva över hela uteburen när du går därifrån. Gärna med en tegelsten eller annat överst så skivan inte blåser av eller något annat djur knuffar bort den.

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #132 skrivet: 15 aug-17 kl 08:40 »
Nu satt jag där i en timme med dom sen kom min storebror och då var vi två en stund sen gick han och jag var kvar. När vi åt mat åt vi brevid dom men alltid när vi äter mat kommer våran tama kråka så då tog vi burslocket och satte dom under den. Satte in husen vi hade i ute buren som vi kunde sitta i. Och la en filt över i ena änden.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #133 skrivet: 15 aug-17 kl 08:41 »
Dom kurrar eller låter när jag klappar dom betyder det att dom inte gillar det eller gillar dom det.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #134 skrivet: 15 aug-17 kl 08:57 »
Tänk på att marsvin står på menyn för vilda kråkor. Lämna aldrig djuren så att de kan komma åt varandra utan uppsyn. Helst inte när du har uppsyn heller. Det kan gå fort om den får en idé/naturlig impuls.

Mvh
Magnus

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #135 skrivet: 15 aug-17 kl 09:13 »
Jag vet, tror inte våran tama kråka är någon fara han sitter bara på axeln och vill ha gurka men när han var med satte vi lock på.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vill bo på landet!
« Svar #136 skrivet: 15 aug-17 kl 09:28 »
Skulle tro att det är risken att tappa dem och att de som sagt kan bryta sig av ett väldigt litet fall som gör att man inte skall ta upp dem. Inte ha dem på axeln t ex. Marsvin är inget bra djur för små barn, våra barn vaktade svinen som hökar när de yngre kusinerna var på besök.

Du lär dig snart vilka ljud som betyder vad. Och lita inte på en kråka, det är ett ögonblicks verk att hacka ett öga.


Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #137 skrivet: 15 aug-17 kl 10:52 »
Tur att jag inte är ett litet barn då...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Linnea444

  • Inlägg: 211
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #138 skrivet: 15 aug-17 kl 10:53 »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vill bo på landet!
« Svar #139 skrivet: 15 aug-17 kl 13:06 »
Fin bild på Kola-tösen.  (Fast kanske hon känner sig lite oskyddad, säkert lät du henne komma under skydd så snart du hade tagit bilden!)  Om hon äter i det läget, så känner hon sig trygg.  Persilja är ju mums för ett marsvin!   :-*

  @ tropfrog:  Hör de öronen verkligen hemma på en 4-veckors unge?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 3 användare (1 dolda)
Pohja, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser