Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så och skörda korn på gammalt vis  (läst 7913 gånger)

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
Så och skörda korn på gammalt vis
« skrivet: 16 apr-17 kl 21:10 »
Tips på böcker eller någon som är klok som en bok? Gröngöling som tänker prova att så korn i hagen mina linderödare precis lämnat. ca 3000 kvm stor hage. Hoppas få ut både halm o grismat. Slå med lie, göra hässjor o skulltorka. Någon som har några råd att ge? Tänkte inte använda bekämpningsmedel. Ska bara ha till eget bruk men måste väl ändå registrera mig som producent på jordbruksverket? Tacksam för svar :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #1 skrivet: 16 apr-17 kl 21:56 »
Om det är lämpligt att odla korn efter gristräda, i allmänhet eller i ditt fall, kan jag inte uttala mig om, men jag kan tänka mig att jorden behöver harvas för att jämna till ojämnheter och få bort en del hårda kokor o.dyl.

Det är inte så lätt att slå mogen säd med lie. Det är hårda strån. Är det en kortstråig sort  blir det svårare. Stråna far lätt hit och dit eller viker sig utan att gå av ordentligt. Du bör slå lite före tröskmognad, vid s.k. bindarmognad. Det underlättar lite, för stråna är inte fullt så hårda då. Sen eftermognar säden i kärvar.

Man hässjar inte halm. Det funkar inte. Skulltorkning kan nog tänkas om det krävs, men säden bör tröskas innan, annrs får du nog en massa möss eller rättor i halmen.

Registrera för att odla säd? Tror jag knappast behövs.

Se även följande text av mig (med viss medverkan av Paul Teepen) om småskalig spannmålsodling. Den är främst inriktad på egen utsädesodling, men tar även upp småskalig spannmålsodling ganska allmänt.
http://froodling.se/pdf/sad.pdf

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #2 skrivet: 16 apr-17 kl 22:42 »
Tack så mycket för svaret och länken! :-)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #3 skrivet: 17 apr-17 kl 07:56 »
Inte vad du frågade om. Men jag läste en gång att sädesodlingen på det gamla sättet, då man bara hade hjälp av dragdjur för att plöja, harva och köra hem kärvarna, var så arbetskrävande att det gick åt lika mycket, eller nästan lika mycket, energi som säden gav. Fördelen var att säden kunde lagras under lång tid. Till och med sparas som reserv ifall det skulle komma ett nödår.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #4 skrivet: 17 apr-17 kl 14:09 »
Det är väl intressant, men mat och foder kan inte bara värderas efter energiinnehåll. Annars skulle man t.ex. bara ta smör och olja med sig på fjällvandring, för det ger mest kalorier per kg packning att kånka på.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #5 skrivet: 17 apr-17 kl 15:50 »
Slår man  med lie så bör man  ha en någon slags infångare av sädestråna och att slå mot den stående säden . och viktigt att lien är vass hela tiden . Här är ett par filmer som kan vara intressanta . https://www.youtube.com/watch?v=8m1xh1UWr4M     https://www.youtube.com/watch?v=ahbETxm5eZA

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #6 skrivet: 17 apr-17 kl 18:05 »
Jag har odlat råg, slagit den med lie, bundit, krakat, kört in och tröskat på stationär tröska. Du ska först få till en bra såbädd. Det här kan du kanske. Men jag tar det från början. Så fort jorden reder sig det vill säga, att när joden börjar torka till på våren så tar du en näve jord som du kramar inäven . Om den spricker upp och faller sönder när du öppnar handen reder sig jorden och det är dags att harva. Vänta tre fyra dagar och harva igen, om det går för om det har regnat så jorden inte reder sig längre så får du vänta ett tag till. Upprepa så du hinner harva tre gånger. Så ut säden efter sista harvningen. Kastar du ut säden för hand så rekomenderar jag att du går två gånger den sista vinkelrakt mot den första. Mylla nu ned säden. Har du en liten bit så kan du mylla för hand med en lövrefsa.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #7 skrivet: 17 apr-17 kl 18:33 »
Har du ringvält eller annan vält så använd den, annars får du vara mer noggrann med att plocka sten. Nu är det bara att vänta till säden kommer upp och börjar mogna. På korn syns det när axet böjer sig. När dom fleste axen är böjda är det dags att slå. Har du någon form av samlare på lien så underlättar det men det är inte nödvändigt. Du ska försöka ta långa svep men bara lite åt gången. När du slagit en skår, samlar du kärvar som du binder med snodd halm. Sätt upp krakar och kraka kärvarna. Bäst brukar det bli om du sätter en kärve var sida om kraken mot varann och sen trär på tre till korsvis ovanpå. När halmen är torr dvs när du kan ta ett knippe halm i näven om du vrider den och den inte bara snor sig utan ryker av då är säden torr och ska köras in på logen. Den är nu tröskefätdig och kan tröskas nu, eller när du har tid ett halvår framåt. Har du tröskverk eller hur har du tänkt göra?
kretslopp

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #8 skrivet: 17 apr-17 kl 19:34 »
Inte vad du frågade om. Men jag läste en gång att sädesodlingen på det gamla sättet, då man bara hade hjälp av dragdjur för att plöja, harva och köra hem kärvarna, var så arbetskrävande att det gick åt lika mycket, eller nästan lika mycket, energi som säden gav. Fördelen var att säden kunde lagras under lång tid. Till och med sparas som reserv ifall det skulle komma ett nödår.
Läste i en bok (tror det var "Från stall till maskinhall") att så sent som 1930-talet då det både fanns självbindare och tröskverk så krävdes det 130 timmar per hektar på de mindre gårdarna. På en modern gård ligger man på 4-5 timmar. Slår man ut det på avkastning så blir det ännu värre. Blandar man dessutom in lie och manuell trösking så har man nog uppe i ett halvtidsjobb...

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #9 skrivet: 17 apr-17 kl 20:53 »
Läste i en bok (tror det var "Från stall till maskinhall") att så sent som 1930-talet då det både fanns självbindare och tröskverk så krävdes det 130 timmar per hektar på de mindre gårdarna. På en modern gård ligger man på 4-5 timmar. Slår man ut det på avkastning så blir det ännu värre. Blandar man dessutom in lie och manuell trösking så har man nog uppe i ett halvtidsjobb...
På 30-talet?? På 50-talet var det fortfarande vanligt med både självbindare och stationärt tröskverk på de mindre gårdarna.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #10 skrivet: 17 apr-17 kl 23:49 »
Kretslopp! Tack vilka kanonbra tips! Jag tänkte försöka med någon form av såll och skaka. Inte säker på hur jag ska lösa det riktigt än. Gröngöling som jag är ;-)

Håkan B tack för filmtips!


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #12 skrivet: 18 apr-17 kl 09:38 »
Om du vill göra det riktigt enkelt för dej så ger du otröskad halm till grisarna don är ganska så bra på att tugga den. Men en hel del kärnor kommer att skitas ut hela förstås. Ett annat sätt år att du rullar ensilage av både halm och korn. Men då gör du det medan stråna ännu är gröna. Grisar som lärt sig äta sådant ensilage brukar älska det. Då får det också ersätta annat strö. Om du tröskar fram ren spannmål, är tekniken att kasta kornen över ett golv, kornen kommer att fara längst. Boss och agna hamnar på halva vägen. Vad gäller enklare tröskning så finns att banka axen med slaga eller riva kärvarna med pinnatröska.
kretslopp

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #13 skrivet: 18 apr-17 kl 13:44 »
Håkan B och Kretslopp tack ska ni ha! :-)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #14 skrivet: 18 apr-17 kl 13:53 »
Läste i en bok (tror det var "Från stall till maskinhall") att så sent som 1930-talet då det både fanns självbindare och tröskverk så krävdes det 130 timmar per hektar på de mindre gårdarna. På en modern gård ligger man på 4-5 timmar. Slår man ut det på avkastning så blir det ännu värre. Blandar man dessutom in lie och manuell trösking så har man nog uppe i ett halvtidsjobb...
Uppgiften 130 timmar på 30-talet var satt i relation till de större gårdarna som låg på 65 timmar. Gissningsvis hade smågårdarna på femtiotalet närmat sig de 65 timmarna eller tillhörde de som lagt ned eller snart skulle göra det.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #15 skrivet: 18 apr-17 kl 16:07 »
Jag har stationärt tröskverk till den som behöver.
kretslopp

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #16 skrivet: 18 apr-17 kl 16:24 »
Kretslopp, säljer du? Eller hyr ut? Finns du i Skåne?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #17 skrivet: 19 apr-17 kl 19:55 »
Jag säljer. Jag bor strax utanför Ljungby i sydvästra Småland.
kretslopp

Lotta78

  • Inlägg: 39
    • Skåne
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #18 skrivet: 19 apr-17 kl 20:37 »
Kretslopp det låter helt klart mycket intressant! Hur stort är det?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Så och skörda korn på gammalt vis
« Svar #19 skrivet: 20 apr-17 kl 09:25 »
Det stora är 3,70m x1,50 m. Det är helrensande, dvs säden som kommer ut kan malas direkt.. Den mindre pinnatröskan är betydligt mindre. Men den gör ett sämre jobb den varken sållar eller fläktar.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 6 användare (1 dolda)
Be, xaelanar, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser