Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lerklining vindstak  (läst 534 gånger)

Gorrgel

• Hälsingland
Lerklining vindstak
« skrivet: 02 apr-17 kl 02:38 »
Jag tänkte ha Lerklining i trossbotten innan isoleringen (lin), men jag har inte läst om att ha det ovanpå innertaket. Borde inte det vara en bra ide? Fukten stiger ju mot taket där då leran kan ta hand om, eller kanske bättre uttryckt, reglera fukten. Det kommer att bli 30 till 41 cm lin isolering i taket, det lutar lite så därför 11 cm skillnad i isolering.

Och sen skulle det väl egentligen vara lerklining på vindsgollvet som suger åt sig fukten ifrån trägolvet, fast då måste ju det behandlas på något sätt så att vinden kan utnyttjas utan att lerklining där blir förstörd.

kurt

SV: Lerklining vindstak
« Svar #1 skrivet: 02 apr-17 kl 04:17 »
Man har ofta haft lera som isolering mellan våningar, isolerar också bra mot ljud. Men då är det inte lerklining utan pulver av lera

Visionaryrealist

« Svar #2 skrivet: 29 jun-17 kl 01:52 »
Lerklining tar ju inte bort fukten utan har mer en förmåga att ta tills och avge. Buffra. Annars behövs nog lite mer detaljerad teknisk beskrivning för att förstå vad du verkligen vill göra

Postat med Alternativ.nu´s app

Gorrgel

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 28 jul-17 kl 20:00 »
Nu är taket på gång. Det blir ett flätat tak med leklining. Jag har inte sett något sådant, bara set väggar som är flätade och sen lerkining på det. Nu är det ribborna som ska upp på väggarna sen är det bara att börja lerklina.

Visionaryrealist

« Svar #4 skrivet: 29 jul-17 kl 21:30 »
Wow. Snyggt byggt! Hoppas verkligen det funkar. Berätta gärna mer om hur det går. Vad skall du ha som armering i lerklining en?  Lin?

Visionaryrealist

« Svar #5 skrivet: 13 aug-17 kl 14:11 »
Hur går det?

Gorrgel

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 15 aug-17 kl 17:33 »
Nu är allt klart för att lerkinas, både ribbor och träpluggar har kommit upp. Nu väntar jag på att få hem tvångsblandaren sen så ska jag börja med lerkliningen.
Jag kommer att använda hampa i första lagret för att det är kortare bitar så att det är lättare att komma in mellan alla kvistar i taket (Lättströ Granngården Hampa) sen blir det halm och hö. Som sista lager i taket blir det lerull. Kommer också att använda lerull runt fönster och andra ställen där det kan uppkomma sprickor. Ska iväg och hämta ullen nu i helgen, det är en som precis klippt får och ullen skulle han bara slänga, bra för mig  :) Annars var tanken att använda ett armeringsnät av lin

Visionaryrealist

« Svar #7 skrivet: 15 aug-17 kl 18:17 »
Dela gärna mer och lite bilder

Visionaryrealist

« Svar #8 skrivet: 15 aug-17 kl 19:23 »
Dela gärna bilder och lite tips erfarenheter om du kan. Jätteintressant att få följa

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser