Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??  (läst 8980 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« skrivet: 17 feb-17 kl 22:02 »
Någon som vet var det går att köpa? Typ pasta. Hittat något ekologiskt alt som måste vara ett skämt för när man kollar innehållet så är det bla gjort på återvunnen matolja?? Vem vill tvätta i det?? Inte jag iaf - Gud vet vad för kemiskt avfall som finns i det......FY! Finns det ingen tillverkning av ren tallsåpa längre??

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 22:29 »
Google föreslår tex
http://www.tallsapa.com/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #2 skrivet: 18 feb-17 kl 00:15 »
Gran- och tallsåpa är egentligen en kristidsprodukt från andra världskrigets dagar. Före kriget gjordes nästan all svensk såpa av importerad sojaolja, men när importen stoppades 1939-40 blev tillverkarna tvungna att försöka få fram något användbart rengöringsmedel av tallolja och andra biprodukter från dåtidens pappersmassafabriker. När väl den produktionen var igång så fortsatte den av bara farten efter kriget, tills massafabrikerna gick över till andra slags processer som inte gav lämpliga biprodukter till såptillverkningen.

Så anledningen till att det inte görs mycket gran- och tallsåpa idag är helt enkelt brist på lämpliga råvaror. Den tallolja som levereras från vissa massafabriker går numera mest till biodieseltillverkning.

Såpa har ju ändå ganska stora nackdelar jämfört med andra tvätt- och rengöringsmedel. Det är bara inom ett litet temperaturområde, dessutom olika för olika sorters såpa, som den har några större fettlösande egenskaper. Den är svår att skölja bort fullständigt.

Ett sätt att kolla om såpa är av bra kvalitet är att blanda litegrann såpa i ljummet vatten, då kommer blandningen förmodligen att bli grumlig. Värm sedan blandningen sakta och se om den plötsligt blir klar vid en viss temperatur (och grumlig igen när den kallnar). I så fall är såpan bra, men om blandningen fortfarande är grumlig när den börjar koka så är nog såpan inte av bästa sort.
Den bästa temperaturen för att använda såpan för tvätt är där den slutar att vara grumlig och upp till kanske 5-10 grader däröver.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #3 skrivet: 18 feb-17 kl 04:27 »
Varför skulle tvål från tallolja ge en mera "hederlig" tvål än tvål tillverkad från andra oljor? Det används ju oändligt mycket mera kemikalier för att utvinna tallolja än andra vegetabiliska oljor som kan pressas från fettrika växter:

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A5tallolja
http://preem.se/om-preem/hallbarhet/evolution-drivmedel/evolution-diesel/tillverkningsprocessen/

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #4 skrivet: 20 feb-17 kl 14:09 »
Jag är i detta fallet inte ute efter en tvål utan ren tallsåpa utan kemiska tillsatser. Eller såpa gjord på annat som matoljor och återvunnen plast. Tycker det är äckligt att rengöra med och fattar inte hur den får säljas över huvud taget!? Usch!!

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #5 skrivet: 20 feb-17 kl 14:23 »
Jag är i detta fallet inte ute efter en tvål utan ren tallsåpa utan kemiska tillsatser. Eller såpa gjord på annat som matoljor och återvunnen plast. Tycker det är äckligt att rengöra med och fattar inte hur den får säljas över huvud taget!? Usch!!

Såpa = Kaliförtvålad tallfettsyra = tvål!

Och tallfettsyran tillverkas från tallolja, som i sin tur utvinns från massaindustrins svartlut

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartlut

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #6 skrivet: 20 feb-17 kl 14:33 »
Såpa = Kaliförtvålad tallfettsyra = tvål!

Och tallfettsyran tillverkas från tallolja, som i sin tur utvinns från massaindustrins svartlut

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svartlut
Tvål är för mig något fast som du lägger i handen, en hel fast bit!
Såpa är ingen fast tvål i mitt tycke utan med geléaktig eller trögflytande konsistens. Kallas den för tvål rent kemiskt....sdå är det en annan sak. Jag har ingen aning om precis hur tallolja tillverkas. Du skriver från svartlut.....låter inte så hälsosamt direkt? Jag som trodde tallsåpa var helt ofarligt!? Yjaa lurad äbnnu en gång ner i en fallgrop...... får återgå till min ättika och potatismjöl....... ;D

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #7 skrivet: 20 feb-17 kl 14:38 »
Tvål är för mig något fast som du lägger i handen, en hel fast bit!
...
..... får återgå till min ättika och potatismjöl....... ;D
Tvål kan ju vara flytande oxå och du frågar efter nån slags pasta? Vad menar du med att återgå till ättika och potatismjöl?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #8 skrivet: 20 feb-17 kl 14:53 »
Jo iofs...... Jag städar bäst med ättika och potatismjöl! Men såpa luktar gott....särskilt på trägolv och hade kvar såpapasta sedan tidigare i gamla burkar med en ren på..... men nu är dom slut och ville få tag på såpapasta igen....för jag trodde det var "grönt" att städa med....... Dessa gamla såpaburkar hittade jag i ett outforskat hörn i min jordkällare som jag ännu inte använder.....

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #9 skrivet: 20 feb-17 kl 15:37 »
Jo iofs...... Jag städar bäst med ättika och potatismjöl! Men såpa luktar gott....särskilt på trägolv och hade kvar såpapasta sedan tidigare i gamla burkar med en ren på..... men nu är dom slut och ville få tag på såpapasta igen....för jag trodde det var "grönt" att städa med....... Dessa gamla såpaburkar hittade jag i ett outforskat hörn i min jordkällare som jag ännu inte använder.....
Hur och vad städar du med ättika och potatismjöl?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #10 skrivet: 20 feb-17 kl 16:12 »
Potatismjöl till fläckborttagning. Ättika går att använda till mycket. Golvtvätt och tar död på illaluktande golvmoppar bla! Ättikan utspädd med vatten såklart, ngn msk till en skurhink. Kastiltvål är också super till allt (Castille) och går att använda till allt. Kläder, städning, husdjur och dig själv! Vinäger, bakpulver, galltvål och Aleppo är också fint!
« Senast ändrad: 20 feb-17 kl 16:20 av Skogsbönan »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #11 skrivet: 20 feb-17 kl 16:19 »
Potatismjöl till fläckborttagning. Ättika går att använda till mycket. Golvtvätt och tar död på illaluktande golvmoppar bla! Ättikan utspädd med vatten såklart, ngn msk till en skurhink.
Hur går du tillväga med potatismjölet och vilka fläckar går att få bort?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #12 skrivet: 20 feb-17 kl 16:23 »
Hur går du tillväga med potatismjölet och vilka fläckar går att få bort?
Jag har använt till fettfläckar mest. Pudrar på och låter verka en stund sedan bara in i tvätten. Det ska funka till blod, bärfläckar också och gnida in men har bara använt till fett...... funkar i köket också. Strör på spisen, gnuggar och torkar av med varmt vatten. Bra att fräscha upp sängen också. Pudra potatismjöl på resårtyget om det är solkigt eller småfläckigt. Låt verka en stund och ta sedan dammsugaren. Ett tips jag ficjk och det funkar.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #13 skrivet: 20 feb-17 kl 16:27 »
Tack, ska testa lite  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #14 skrivet: 20 feb-17 kl 16:31 »
Tack, ska testa lite  :D
Bakpulver också bra och vinäger som tar bort vissa fläckar! Provar man sig fram brukar man kan komma på olika knep - annars kan jag varmt rekommendera Kastiltvål - Superbra till precis allt. Tvätt, disk, städ, tvål, hundshampo.....allt!

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #15 skrivet: 20 feb-17 kl 16:34 »
Googla på Städa med potatismjöl så får du fram massor med husmorstips!!

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #16 skrivet: 20 feb-17 kl 16:57 »
Potatismjöl till fläckborttagning. Ättika går att använda till mycket. Golvtvätt och tar död på illaluktande golvmoppar bla! Ättikan utspädd med vatten såklart, ngn msk till en skurhink. Kastiltvål är också super till allt (Castille) och går att använda till allt. Kläder, städning, husdjur och dig själv! Vinäger, bakpulver, galltvål och Aleppo är också fint!
Jag har aldrig hört talas om Castile tvål och gogglade och ser inte att det skall vara någon skillnad på vanliga olivoljetvålar, tillverkade i olika länder, de är ju också gjorda på olivolja .  Om den är outstanding som tvål var köper du den ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #17 skrivet: 20 feb-17 kl 16:59 »
Jag är i detta fallet inte ute efter en tvål utan ren tallsåpa utan kemiska tillsatser. Eller såpa gjord på annat som matoljor och återvunnen plast. Tycker det är äckligt att rengöra med och fattar inte hur den får säljas över huvud taget!? Usch!!

Som sagt, det var först på 1940-talet man började göra såpa av tallolja. Innan dess användes mest sojaolja, som ju numera ofta ingår i matoljor.

Det är egentligen bara här i Sverige som man skiljer på tvål och såpa, på så gott som alla andra språk används samma ord för båda produkterna. T ex soap på engelska och Seife på tyska.

Apropå språkfrågor, så se upp med engelskspråkiga recept och tips. Utspädd (5 %) ättika kallas nämligen vinegar på engelska. Ska man överföra ett sådant recept till svenska förhållanden så måste man försöka luska ut om författaren menar vinäger eller svag ättika.

En annan förbistringssak är att olivolja av billig sort förr kallades bomolja i Sverige.  Och rapsolja har tidigare kallats rovolja.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #18 skrivet: 20 feb-17 kl 17:03 »
Jag har aldrig hört talas om Castile tvål och gogglade och ser inte att det skall vara någon skillnad på vanliga olivoljetvålar, tillverkade i olika länder, de är ju också gjorda på olivolja .  Om den är outstanding som tvål var köper du den ?
Jag köper från Jordklok!

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #19 skrivet: 20 feb-17 kl 18:36 »
Potatismjöl till fläckborttagning. Ättika går att använda till mycket. Golvtvätt och tar död på illaluktande golvmoppar bla! Ättikan utspädd med vatten såklart, ngn msk till en skurhink. Kastiltvål är också super till allt (Castille) och går att använda till allt. Kläder, städning, husdjur och dig själv! Vinäger, bakpulver, galltvål och Aleppo är också fint!
Jag har aldrig hört talas om Castile tvål och gogglade och ser inte att det skall vara någon skillnad på vanliga olivoljetvålar, tillverkade i olika länder, de är ju också gjorda på olivolja .  Om den är outstanding som tvål var köper du den ?
Jag köper från Jordklok!
Och är det någon skillnad på Castille mot alla andra olivtvålar ?  Alltså blir det renare eller någon annan fördel ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #20 skrivet: 20 feb-17 kl 18:47 »
Jag köper från Jordklok!
Den är i plastflaska och innehåller bl a palmolja så miljömässigt är det ingen höjdare.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #21 skrivet: 20 feb-17 kl 20:14 »
Den är i plastflaska och innehåller bl a palmolja så miljömässigt är det ingen höjdare.
Palmolja kommer väl från oljepalmen? I kastiltvål är det kokosolja och den kommer från kokospalmen - Inte samma sak? Och kastiltvålen är dessutom rättvisemärkt. Den finns också som fast tvål. I pappfpn.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #22 skrivet: 20 feb-17 kl 20:27 »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #23 skrivet: 20 feb-17 kl 21:04 »
Palmolja kommer väl från oljepalmen? I kastiltvål är det kokosolja och den kommer från kokospalmen - Inte samma sak? Och kastiltvålen är dessutom rättvisemärkt. Den finns också som fast tvål. I pappfpn.
Jag skall ta  mig till Bromma och Jordklok och kolla förpackningarna med ett förstoringsglas.  Skall snacka med personalen också  ;)
Hade Castilletvålen fördelar gentemot olivoljetvål ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #26 skrivet: 20 feb-17 kl 21:55 »
Frön från frukten så det stämmer.....

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #27 skrivet: 20 feb-17 kl 22:05 »
Jag brukar dock köpa denna

http://www.jordklok.se/sv/articles/1.37.4782/dr-bronners-eucalyptus-pure-castile-soap
Och så i plastflaska.
Är det inte plastbantning som gäller  ???
Snälla du. Plast innehåller BARA konstiga saker och inget annat! Närmare bestämt kemikalier. Tom. livsmedelgodkänd plast, alltså nummer 1 har visat sig via diverse provtagningar lämna ifrån sig "avfall" till tex livsmedel. Vanligt vatten i PET flaska och läsk visar genom provtagning rester av plastapartiklar från tillverkning av produkt. Så INGEN plast är tyvärr bra på något vis. Men billig och bekväm och för att inga innovativa alternativ finns..... Plasten finns även i tetra så i princip finns plastpartiklar överallt bland våra livsmedel....... Plast som bla innehåller polyeten måste testas för att man ska vara säker på att den inte innehåller restavfall från petroleumindustrin tex. Vilket inte finns någon lagstiftning om. Så vilken plast som helst kan innehålla rester från bensintillverkning. Och detta är "bara" en äcklig sak i det hela! Och då pratar vi plast som din mat ligger i! Det är den främsta anledningen till att jag plastbantar. Sedan kommer självklart med hänsyn till vår jord som vi håller på att fördärva......Jag tycker alla borde plastbanta och vägra plast så vi tvingar fram friskare alternativ. Precios som att välja ekologisk mat. Så länge folk fortsätter att äta och köpa besprutad mat så kommer den ekologiska fortsätta som andra alternativ. Svårt för priset att gå ner till en nivå som passar när det knappt finns någon konkurrens...

Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #28 skrivet: 20 feb-17 kl 22:17 »
Och så i plastflaska.
Är det inte plastbantning som gäller  ???
Så bra att du har koll! Då vet du säkert också HUR länge jag plastbantat?? Inget man gör på en natt....byter ut hela hemmet och bara ändrar allt på en timme.....tjaa vissa kanske klarar det.....För min del är det en fas.... jag har massor av plast i hemmet som ska få alternativ.... Eller vad trodde du? Bara samla ihop allt och slänga ut och inte konsumera en enda plastbit till!? ;D

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #29 skrivet: 20 feb-17 kl 22:41 »
Denna tvål innehåller Potassium hydroxide så som all tvål även såpa gör. Stavas lut på ren svenska. Smakar mums i kistan och behövs för all tvålframställning.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kaliumhydroxid



tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #30 skrivet: 21 feb-17 kl 08:54 »
Palmolja kommer väl från oljepalmen? I kastiltvål är det kokosolja och den kommer från kokospalmen - Inte samma sak?


Nej inte samma sak. Palmoljan är just nu den största bidragande orsaken till avskogning i Sydostasien. Jag har själv suttit i bil i 4 timmar på fd regnskogsmark och inte sett något annat än oljepalmer. Kokospalmen odlas inte lika utbrett och förknippas inte med några ekologiska problem.

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/palmolja-soja-och-forandrade-marknader/1551360-palmolja

MVH
Magnus

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #31 skrivet: 21 feb-17 kl 18:07 »
Tvål var en nyhet på medeltiden. Olivtvål uppfanns i trakten av Aleppo. Korsfararna tog med sig receptet hem. De hade kommit till mellanöstern i sina yllekläder, som hunnit bli smutsiga och som kliade förfärligt i värmen. De lyckligt lottade fick bada och tvätta sig med tvål och sedan klä sig i sval och ren bomull. Inte att undra på att de blev entusiastiska. I Kastilien - en del av Spanien - började man en egen tillverkning av olivtvål. Den kallades Kastilientvål. I Marseille började man göra Marseilletvål på ungefär samma sätt.

Nästan tusen år senare kan vi köpa en utspädd och berikad Kastilientvål. Den kan innehålla allt möjligt: vatten och andra fetter, ekologiska eller biodynamiska eller ännu ädlare. Denna tvål är dyr men väldigt trevlig.
« Senast ändrad: 21 feb-17 kl 21:47 av Berberis »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #32 skrivet: 22 feb-17 kl 13:17 »
Tycker en ska undvika alla produkter med palmolja i - åtminstone om en tänker på miljön.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #33 skrivet: 22 feb-17 kl 17:41 »
Före kriget gjordes nästan all svensk såpa av importerad sojaolja, men när importen stoppades 1939-40 blev tillverkarna tvungna att försöka få fram något användbart rengöringsmedel av tallolja och andra biprodukter från dåtidens pappersmassafabriker.

Så anledningen till att det inte görs mycket gran- och tallsåpa idag är helt enkelt brist på lämpliga råvaror.

Såpa har ju ändå ganska stora nackdelar jämfört med andra tvätt- och rengöringsmedel.

Men sojaolja är knappast mer "original", har tillverkats såpa i Sverige innan vi importerade det.

Tror snarare det beror på de syntetiska tensiderna som kom och betraktades som "moderna" vilket automatiskt var bättre. Så att efterfrågan minskade.

Vill påstå att det finns olika för- och nackdelar beroende på användning och vilka egenskaper som prioriteras högst...

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #34 skrivet: 22 feb-17 kl 17:49 »
Tycker en ska undvika alla produkter med palmolja i - åtminstone om en tänker på miljön.

Det finns också palmolja som är certifierad: hållbart odlad och godkänd av en organisation där många medlemmar är odlare av palmolja.
KRAV godkänner också en del palmolja.

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #35 skrivet: 22 feb-17 kl 17:49 »
Citat från FårEtt

"Vill påstå att det finns olika för- och nackdelar beroende på användning och vilka egenskaper som prioriteras högst..."

Hos ett rengöringsmedel är det rengöringseffekten som är avgörande. Rengör det inte vad det skall är andra egenskaper helt ovesäntliga.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #36 skrivet: 22 feb-17 kl 17:56 »
Någon som vet var det går att köpa? Typ pasta. Hittat något ekologiskt alt som måste vara ett skämt för när man kollar innehållet så är det bla gjort på återvunnen matolja?? Vem vill tvätta i det?? Inte jag iaf - Gud vet vad för kemiskt avfall som finns i det......FY! Finns det ingen tillverkning av ren tallsåpa längre??

Jag tycker helsingesåpan fungerar jättebra. Både bättre och mer prisvärd än andra sorter som finns i vanliga affärer (typ Grummes vattninga blask)
https://www.halsingesapa.se/info/aterforsaljare/

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #37 skrivet: 22 feb-17 kl 18:07 »
Det finns också palmolja som är certifierad: hållbart odlad och godkänd av en organisation där många medlemmar är odlare av palmolja.
KRAV godkänner också en del palmolja.

Är det RSPO certifierad palmolja du menar så tycker inte Naturskyddsföreningen att det räcker med den certifieringen.
http://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

FårEtt

  • Inlägg: 51
    • -
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #38 skrivet: 22 feb-17 kl 18:20 »
Citat från FårEtt

"Vill påstå att det finns olika för- och nackdelar beroende på användning och vilka egenskaper som prioriteras högst..."

Hos ett rengöringsmedel är det rengöringseffekten som är avgörande. Rengör det inte vad det skall är andra egenskaper helt oväsentliga.

Det kan ju finnas flera alternativ som klarar av rengöringen bra nog, men som utöver det kan ha fler fördelar eller nackdelar som skiljer alternativen åt.
Exempelvis om det torkar ut huden mer, fel pH för det som ska rengöras, diverse miljöeffekter osv.

Tycker inte det finns ett rengöringsmedel som är bäst för alla tillämpningar.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Vanlig hederlig gran el. tallsåpa!!??
« Svar #39 skrivet: 22 feb-17 kl 18:38 »
Är det RSPO certifierad palmolja du menar så tycker inte Naturskyddsföreningen att det räcker med den certifieringen.
http://www.naturskyddsforeningen.se/palmolja


I så fall är det bäst att göra som du föreslog: undvika palmolja.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, magnus55, Gröfre Slissing, kretslopp, malle h

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser