Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?  (läst 2872 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
Hej

Jag håller på med årsslutet och läser på flera ställen att balansrapporten måste bli noll vid slut av året. Det blir inte min =)
Jag förstår inte varför.

Balansrapporten räknar ju bara in konton 1000-2999 vad jag förstår, ok.

Låt oss säga att vi har en företag vars bokföring för hela året består av en enda verifikation, en räntebetalning ur egen ficka.
2010   Eget kapital, ägare 1
8410   Räntekostnader för skulder

KontoDebetKredit8410100020101000

Eftersom konto 8410 inte räknas med i balansräkningen kommer balansen inte bli noll.

Hur kommer man runt det?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-17 kl 21:26 »
Uppställningen du gjort är felaktig. Konto 2010 krediteras aldrig vid en sådan transaktion. Det ska vara egen insättning konto 2017 kredit. 2010 används endast vid årsbokslutet.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-17 kl 22:37 »
Uppställningen du gjort är felaktig. Konto 2010 krediteras aldrig vid en sådan transaktion. Det ska vara egen insättning konto 2017 kredit. 2010 används endast vid årsbokslutet.

Tack för tipset, jag har åtgärdat det i min bokföring nu.
Frågan kvarstår dock.

mvh

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #3 skrivet: 12 jan-17 kl 08:17 »
Svaret är ja, balansräkningen måste bli noll. Blir den inte det har du kvar något fel i konteringarna av verifikaten under året.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #4 skrivet: 12 jan-17 kl 08:53 »
Svaret är ja, balansräkningen måste bli noll. Blir den inte det har du kvar något fel i konteringarna av verifikaten under året.

Jag försöker förstå vad bara, det är mina räntor och lite andra grejer på konton över 3000 som orsakar diffen. Mitt exempel ovan förklarar det bra tkr jag, en verifikation på hela året. Vad kan jag göra för att den ska bli noll? Kanske missförstår jag något grundläggande med hur man gör verifikationerna

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #5 skrivet: 12 jan-17 kl 09:00 »
Använder du kontona 8410 och 2017 i ditt exempel, så blir det balans.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #6 skrivet: 12 jan-17 kl 10:05 »
Använder du kontona 8410 och 2017 i ditt exempel, så blir det balans.

Jag får inte ihop det, eftersom det är en debet 1000 på 8410 och 8410 inte tas med i balansräkningen så blir det ju inte noll. =(

Här står det tex:


Citera
Använder du BAS‑kontoplanen från 2010 och framåt, eller standardkontoplanen i e-conomic bokföringsprogram, innebär det saldot på kontona 1000–2999.

https://www.e-conomic.se/bokforingsprogram/ordlista/ingaende-balans

Det verkar stämma med programmet, i fönstret för ingående balans listas inga konton över 2999

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #7 skrivet: 12 jan-17 kl 10:10 »
I balansrapporten finns inga konton över 2999, helt riktigt. Men i balansrapporten ingår ju konto 2019 - årets resultat, som bygger på resultatrapporten. Har du rätt i resultatrapporten?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #8 skrivet: 12 jan-17 kl 10:17 »
I balansrapporten finns inga konton över 2999, helt riktigt. Men i balansrapporten ingår ju konto 2019 - årets resultat, som bygger på resultatrapporten. Har du rätt i resultatrapporten?


Nu är vi nått på spåren! =) hittade precis en forum tråd om något liknande:
http://www.startaeget.se/forum/thread/byte_av_bokfoeringsprogram_-_ingaaende_balans/47084#post_51992

Där skriver Kristoffer
Bengtsson att siffran från resultatet ska räknas in i balansen. Så det är nog så. Konto 2019 alltså? Jag ska prova det.

Märkligt svårt att hitta denna bit av info om hur resultatrapporten ska behandlas, finns massor med info om balansen men ingenstans står hur man hanterar resultatet och konto 2019 som du nämnde när det gäller ingående balans.

Tack för hjälpen!!

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #9 skrivet: 12 jan-17 kl 10:56 »
Nu stämmer alla siffror! Stort tack för hjälpen Thomas

Låt det nya bokföringsåret börja!!

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföring: Varför måste balansen vara noll vid årsslutet?
« Svar #10 skrivet: 12 jan-17 kl 17:49 »
Nu stämmer alla siffror! Stort tack för hjälpen Thomas

Låt det nya bokföringsåret börja!!

Ingen orsak! Jag tycker om att hjälpa till där det går!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

827 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser