Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bokföring: Ingående balans (vid nytt bokföringsår)  (läst 1406 gånger)

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
Bokföring: Ingående balans (vid nytt bokföringsår)
« skrivet: 11 jan-17 kl 15:26 »
Hej

Jag försöker förstå detta med ingående balans.
Jag har gjort min bokföring för föregående år klar och ska börja med nytt år.

Men hur ska jag lägga upp ingående balans?
Vad jag förstått så finns den magiska siffran jag behöver i balansrapporten.

Jag har tagit fram en balansrapport för föregående år och "Beräknat resultat/Utgående Saldo" av den är ca -8000kr

Är det denna siffra jag ska föra in som ingående balans för det nya året?
Det som förvirrar mig är att jag måste jag välja ett konto att lägga de ingående balans på, kan välja på konton 1000-2900 i fönstret för ingående balans.

Fattar inte hur jag ska välja rätt konto, siffran från balansrapporten "-8000" är ju nånslags summering av flera olika konton.
Tycker det borde finnas ett konto som heter "Ingående balans".

Nånstans missförstår jag..


MVH

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Ingående balans (vid nytt bokföringsår)
« Svar #1 skrivet: 11 jan-17 kl 19:51 »
Nu tror jag jag förstår det. Varje konto ska var för sig föras in i ingående balansen för året. Dvs alla konton som listas i balansrapporten (1000-2999) ska föras rakt över till ingående balans.

Tydligen gör de flesta program detta åt en automatiskt vad jag kan läsa på nätet. Dock inte mitt.


torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Bokföring: Ingående balans (vid nytt bokföringsår)
« Svar #2 skrivet: 11 jan-17 kl 22:36 »
Även om du gör årsbokslut och startar ett nytt bokföringsår? Jag kör enklaste Visma och den gör det.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Ingående balans (vid nytt bokföringsår)
« Svar #3 skrivet: 11 jan-17 kl 22:39 »
Även om du gör årsbokslut och startar ett nytt bokföringsår? Jag kör enklaste Visma och den gör det.

Japp, händer inget. Använder fribok det är gratis men lite pilligt att få igång, men i övrigt mkt bra tkr jag

grangåva

  • Inlägg: 61
    • -
SV: Bokföring: Ingående balans (vid nytt bokföringsår)
« Svar #4 skrivet: 12 jan-17 kl 11:00 »
Rättelse: det går visst att föra över ingående balans i fribok, man måste skapa två bokföringsår så dyker det upp en knapp "Importera från föregående års balansrapport" i "Ingående balans" fönstret.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bokföring: Ingående balans (vid nytt bokföringsår)
« Svar #5 skrivet: 12 jan-17 kl 19:28 »
Rättelse: det går visst att föra över ingående balans i fribok, man måste skapa två bokföringsår så dyker det upp en knapp "Importera från föregående års balansrapport" i "Ingående balans" fönstret.

Tänkte väl det! Finns inte den funktionen i ett bokföringsprogram, så anser jag inte det värt namnet...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

945 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser