Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Malmedel/kemikalier i militärt överskott?  (läst 10578 gånger)

Moga

  • Inlägg: 23
    • Uppland
Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« skrivet: 03 jan-17 kl 22:05 »
Hej,
Någon som vet hur man kan ta reda på om det är kvar rester av malmedel (eller andra giftiga kemikalier) i gamla militärkläder? Typ m58 vadmalsbyxor som ju är väldigt praktiska (tillverkade mellan typ 40-70-talet tror jag).
Har mailat FMV men de kan inte ge ngt svar förutom att man förr behandlade ylle med Mitin, men de visste inte om militärkläder blivit behandlade eller inte. Mitin ska tydligen vara en ganska farlig kemikalie, och den var dessutom ganska resistent mot tvättning läste jag.
Skulle vara bra att veta säkert istället för att skippa allt bra militäröverskott pga noja. Någon som vet eller vet hur man kan ta reda på det?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-17 kl 10:51 »
Spekulation från mig.

Om ylltextilier legat orörda i 50 år i ett beredskapslager utan att bli naggade av mal ser jag det som ett tecken på att dom är väl behandlade.

Rimligtvis gjorde man det bästa av den tidens metoder för att utrustningen inte skulle bli förstörd.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #2 skrivet: 04 jan-17 kl 10:53 »
Hur luktar kläderna?  Jag är ju lastgammal och kommer ihåg hur malmedel, det man köpte över disk, luktade förr  både från kläder och som tabletter.  Det borde räcka med att tvätta kläderna även om de inte längre luktar något.  Idag har väl ÖB, (Överskottsbolaget för Militären) tyvärr slutat sälja kläder men jag minns att  det luktade unket av kläderna i deras butiker.

Vad det gäller giftiga tillsatser litar jag inte på några nyinköpta textilier.  Jag tvättar allt!   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #3 skrivet: 04 jan-17 kl 11:00 »
Spekulation från mig.
Om ylltextilier legat orörda i 50 år i ett beredskapslager utan att bli naggade av mal ser jag det som ett tecken på att dom är väl behandlade.
Rimligtvis gjorde man det bästa av den tidens metoder för att utrustningen inte skulle bli förstörd.
Tja om inte mal och andra insekter under den tiden  gillat ylletextilerna är de troligen behandlade med bekämpningsmedel som idag inte är godkända.  På museer med gammal textil har de problem med att rariteterna äts upp.  Det är möjligt att insekterna är  immuna för armens malmedel men det går inte heller att utesluta att medlen inte är godkända idag. 

Det var definitivt lättare förr att ta till nåt  som funkade utan hänsyn till människorna och djur som var berörda.



« Senast ändrad: 04 jan-17 kl 11:17 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #4 skrivet: 04 jan-17 kl 11:15 »
 Om man inte litar på att en tvätt är tillfredsställande får man ta till andra alternativ.  Nu är det väl så att solen bryter ner material men den  bleker  och gör ämnen spröda.   
Det brukar gå relativt snabbt här på forat tills folk delar med sig ur ett bredare perspektiv.  Jag kallar det "Torbjörn frågor och svar"
« Senast ändrad: 04 jan-17 kl 11:30 av knöcklan »
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Moga

  • Inlägg: 23
    • Uppland
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #5 skrivet: 04 jan-17 kl 11:47 »
Jo det stämmer ju att allt gammalt överskott luktar förjävligt, en speciell "militärförrådsdoft", sen om det är mögel eller malmedel vet jag inte. Allt luktar likadant, även om det är gjort i M90-tyg/bomull/ylle etc. Lukten brukar gå bort efter några 60-graders-tvättar, ylle är svårare då man bar kan köra 30 grader...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #6 skrivet: 04 jan-17 kl 19:49 »
Militärförrådslukten uppfattar jag som en kombination av tjära, läder, läderfett baserat på mineraloljeprodukter mm.

Som malmedel är det mycket möjligt att man har använt naftalin, en på sin tid billig biprodukt från stenkolseldade stadsgasverk (vissa kommunala gasverk hade problem med att gasledningarna blev igensatta av naftalin som stelnade på vintern). Naftalin är ganska flyktigt och borde dunsta bort fullständigt efter en tids vädring, i synnerhet om vädringen sker i varmluft. Ett tips är att låta misstänkta kläder hänga fritt och luftigt på en varm och ventilerad vind en sommar.

90svtgbenkke

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #7 skrivet: 15 mar-23 kl 20:57 »
Någon ny info kring detta? Sitter i samma sits och försöker lista ut ifall mina gamla militär kläder jag köpt innehåller kemikalier/malmedel, en ull tröja samt ull mc-luva, gissar på 70 tal men kan ha fel.

korren

  • Inlägg: 230
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #8 skrivet: 16 mar-23 kl 15:29 »
Äldre tråd där EvelinaS berättar om försvarets textiler,

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=80676.0

"Försvaret har användt Mitin, Eulan, DDT, Naftalin mm. De är ofta svåra att tvätta ur, så, som tidigare inlägg föreslår, var försiktig bebisarna! Och tvätta det ordentligt, gärna flera gånger i maskinen, innan du sätter dig och syr i det. Jag vet folk som har fått eksem. På museerna har vi vissa problem med bl.a. försvarets textilier eftersom de är kraftigt "malbehandlade", vilket innebär hälsorisker för personalen."

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #9 skrivet: 16 mar-23 kl 19:58 »
Långvarig vädring på ett varmt och torrt ställe med god luftväxling (typ väl ventilerad vind där sakerna får hänga fritt och öppet under minst en hel sommar) är nog minst lika effektivt som upprepad maskintvätt. Eftersom maskintvätt av ylle måste göras med låg temperatur och neutralt (ej alkaliskt) tvättmedel, så har nog den inte så goda chanser att bryta ner/lösa upp kemikalier.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Malmedel/kemikalier i militärt överskott?
« Svar #10 skrivet: 16 mar-23 kl 20:42 »
Äldre tråd där EvelinaS berättar om försvarets textiler,

https://www.alternativ.nu/index.php?topic=80676.0

"Försvaret har användt Mitin, Eulan, DDT, Naftalin mm. De är ofta svåra att tvätta ur, så, som tidigare inlägg föreslår, var försiktig bebisarna! Och tvätta det ordentligt, gärna flera gånger i maskinen, innan du sätter dig och syr i det. Jag vet folk som har fått eksem. På museerna har vi vissa problem med bl.a. försvarets textilier eftersom de är kraftigt "malbehandlade", vilket innebär hälsorisker för personalen."
Tack för info!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

771 gäster, 4 användare
xaelanar, Björkris, Tur-Johan, Evangeline

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser