Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  marsvin för kött  (läst 6763 gånger)

trassla

  • Gäst
marsvin för kött
« skrivet: 24 jun-16 kl 18:32 »
Jag undrar om ni vet om det finns något intresse för Marsvin till kött? Det är mycket prat om kaniner, och undrar därför om det finns något liknande intresse för marsvin?
« Senast ändrad: 24 jun-16 kl 18:46 av trassla »

Gilbert

  • Gäst
SV: marsvin för kött
« Svar #1 skrivet: 24 jun-16 kl 19:04 »
Jag har haft sådana funderingar efter att ha ätit Marsvin i Sydamerika. De måste ha precis samma lilla miljöpåverkan som med kanin och kanin finns på menu'n här. Vi äter när tillfälle ges.

Gilbert

  • Gäst
SV: marsvin för kött
« Svar #2 skrivet: 24 jun-16 kl 19:22 »
Gammal tråd med otroligt smaskiga bilder.

Någon som har ett stort matigt Marsvin till salu?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=164158.0

Gilbert

  • Gäst
SV: marsvin för kött
« Svar #3 skrivet: 24 jun-16 kl 19:24 »
Läckra bilder!!



kurt

  • Inlägg: 3488
SV: marsvin för kött
« Svar #4 skrivet: 24 jun-16 kl 19:49 »
Det som bla har begränsat försäljning av insekter är ju bla en EU-lag som säger att endast det som såldes som livsmedel före 1997 får säljas som livsmedel

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/forandrad-eu-lag-kan-ge-grashoppor-till-middag

Det är inte säkert att marsvin eller för den delen t ex hund, skulle klara det kravet?

Gilbert

  • Gäst
SV: marsvin för kött
« Svar #5 skrivet: 24 jun-16 kl 20:04 »
Men all forskning visar att vi bör äta mera insekter, mask och andra djur. Tänkte man på det 1997.
Fransmän äter grodor och grodlår, sniglar mm.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: marsvin för kött
« Svar #6 skrivet: 25 jun-16 kl 03:02 »
Det fanns en forummedlem som avlade på köttmarsvin (cuy?), men hän har försvunnit.  Dandelia eller nåt sånt.

  Jag har uppfattat köttmarsvin som den sydamerikanska motsvarigheten till Europas kanin.  Samma ekologiska nisch.

  Men de där gamla bilderna trodde jag att vi hade sett nog av!  De postades av ett sånt där äckligt NÄT-troll!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: marsvin för kött
« Svar #7 skrivet: 25 jun-16 kl 03:58 »
Men all forskning visar att vi bör äta mera insekter, mask och andra djur. Tänkte man på det 1997.
Fransmän äter grodor och grodlår, sniglar mm.

Dessa lagar hindrar inte att nya livsmedel tillkommer, men för att de skall få göra det så måste det göras en bedömning bla över ev säkerhetsrisker. Men jag vet som sagt inte om marsvin omfattas av denna begränsning, grodlår och sniglar är ju inte nya livsmedel.

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
SV: marsvin för kött
« Svar #8 skrivet: 19 dec-16 kl 13:16 »
Har också haft tankar på att föda upp cuy och äta. Men hur avlivar man på bästa sätt? De väger som en mindre köttkanin..
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: marsvin för kött
« Svar #9 skrivet: 19 dec-16 kl 14:01 »
Klarar marsvin att bo ute året runt? Tror inte det. I så fall är de kanske lite mer svåruppfödda.

Att de är mindre behöver inte vara ett (stort) problem. De kräver ju också mindre yta och, i alla fall honorna, ska ju bo i flock.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: marsvin för kött
« Svar #10 skrivet: 19 dec-16 kl 22:14 »
Har för mig att marsvin är känsliga för kallt vinddrag och sådant.
Jag har för mig att man till stor del odlar dem inomhus även i Sydamerika.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: marsvin för kött
« Svar #11 skrivet: 19 dec-16 kl 22:41 »
Japp, marsvin är känsliga för både kyla och drag. Bör få vara i rumstemperatur.

Mvh
Magnus

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
SV: marsvin för kött
« Svar #12 skrivet: 20 dec-16 kl 15:54 »
Har marsvin som hobby och de kan bo i stall ner till minusgrader utan problem. Får inte lägre än -2, då stallet värmdes upp av hästar.
Men hade då är det grupper på 3-6 marsvin i hästboxar med halm och spån som underlag. Spånet isolerar underifrån och halmen kryper de runt i för att de mår bra av det och det ger viss isolation. Fri tillgång på hö, som är bakom galler, så att ämnesomsättningen värmer upp de.
Men av logiska anledningar så ska de ha bott ute i boxen hela hösten, så att de vänjer kroppen. Stoppar man ut ett marsvin som är van med uppfödarens/djuraffärerens varma miljö till en kall bur, så är det väldigt logiskt att den antagligen kommer bli sjuk.
Det ska inte heller dra på de. Men det mår ju få varelser bra utav.

De mår mycket bra av att skutta runt på 9-12 m2.

Nu har jag bara två pga flytt och de bor i ett växtrum med ca 16 C.
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
SV: marsvin för kött
« Svar #13 skrivet: 20 dec-16 kl 16:07 »

Såhär bodde mina marsvin om vinterhalvåret och på sommarhalvåret så togs de ut i beteshagar.
Ingen av mina avled.
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

lillbeka

  • Inlägg: 11
  • De flesta lögner om blondiner är falska.
    • Norrbotten
SV: marsvin för kött
« Svar #14 skrivet: 20 dec-16 kl 16:09 »
Klarar marsvin att bo ute året runt? Tror inte det. I så fall är de kanske lite mer svåruppfödda.

Att de är mindre behöver inte vara ett (stort) problem. De kräver ju också mindre yta och, i alla fall honorna, ska ju bo i flock.

Hanar kan bo i flock de med, om de har yta att gå undan på :)
Jag gillar de flesta platser jag varit på, men jag har aldrig riktigt velat åka till Japan, helt enkelt för att jag inte tycker om att äta fisk, och jag vet att det är väldigt populärt där i Afrika.
 
Källa: Britney Spears

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: marsvin för kött
« Svar #15 skrivet: 10 jan-17 kl 13:48 »
... Men hur avlivar man på bästa sätt? De väger som en mindre köttkanin..
Jag använder bultpistol även till små djur.  Sitter de bara still så!  Smek, var vänlig, sätt dem på en bädd av hö eller gräs.  Håll om dem med ena handen, så att de känner att de har sällskap.  Sikta noga "mitt emellan ögon och öron"!  Extra smal stickkniv till små djur.  Resten är hantverk.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: marsvin för kött
« Svar #16 skrivet: 10 feb-17 kl 08:13 »
Bara man har utrymme så verkar det roligt att ha marsvin som mat. Haft kanin och jag trivdes aldrig riktigt med det. Men lite tveksam till renrasig cuy, hört de har ett ganska vilt temperament. Att det är bättre att ha blandras med cuy och vanligt marsvin (men då är det tydligen viktigt vilken som är mamman och pappan och jag minns inte vilken som skulle vara vilken).

En box i ett stall eller ladugård är ju idealisk. Då får de springa mycket och inte sitta i tråkig bur, och dessutom vara i stor flock vilket de tycker om. Jag skulle definitivt satsa på det om jag hade sådant utrymme. Jag hade kanin för att de inte gärna var inomhus ens på vintern. Det räckte med att de var drag- och vätskyddade så mådde de bra trots många minusgrader. Så på det sättet är det enklare med kanin.

Gillar dock marsvinens temperament. Jag har inga problem att fästa mig vid mammadjuren som INTE ska bli mat och inte fästa mig vid ungarna som ska bli det. Att slakta ett marsvin torde inte vara jätteolikt att slakta kanin.

Skulle jag ha dem skulle jag bara ha dem för egen komsumtion.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: marsvin för kött
« Svar #17 skrivet: 10 feb-17 kl 10:20 »
"En liten höna ska inte lägga stora ägg, för då blir hon slarvig i ändan!"  (Slarvig = trasig.)  Det är mamman som ska vara stor nog att föda utan problem.  Om fostrens storlek beror på föräldrarnas storlek, vilket jag inte är säker på när det gäller marsvin.  Men för hästar och hundar är det så.

  Du måste nog ordna med värme i hästboxen, och ta reda på om de trivs i större grupper, eller om de slåss "för principens skull".  Enligt vad jag har läst går marsvin på födosökspromenader familjevis: hanen och honan först och sist, och ungarna i mitten,

  Din idé låter jättetrevlig, lycka till!  (Och berätta gärna hur det går!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: marsvin för kött
« Svar #18 skrivet: 10 feb-17 kl 17:44 »
Ja det skulle vara intressant att se hur det går, eller höra från vemsomhelst som gjort detta! Det finns roliga klipp på Youtube där de har flockar antingen som turistattraktion eller som mat och då får de förflytta sig på en bana från ett utrymme till ett annat (för matning eller när det ska städas osv) och det ser verkligen roligt ut med alla marsvin som springer på led. Det är tydligen inte svårt att lära dem att göra så eftersom de har det i sig att springa på led redan. Men det ser så himla kul ut.

Jag kan tänka mig i teorin iallafall att man kan skaffa sig cuykorsningar och sedan korsa med vanliga marsvin av den större sorten och på så vis få lite storlek i dem trots att de blir mindre cuy genetiskt. Även vanliga marsvin kan ju ha lite olika storlekar. Jag har sett bjässar som inte är cuy.

Sedan tror jag inte man måste stirra sig blind på storleken. Jag hade två stora kaniner som skulle göra matkaniner till mig men jag fick två smygparningar dvs med fel hanne, en liten hanne. Ungarna blev inte jättestora men det blev bra med kött på dem iallafall. Det blev mer än jag hade väntat mig på en kanin som vägde under 3 kilo. Det räckte faktisk länge bara på en enda kanin.

Min hona vägde ca 5 och hannen som inte blev pappa vägde 6. Så om man jämför så blev ungarna småttiga. Jag vet inte om man får visa kött här? Så det syns hur mycket det blev av småkaninen.

Skillnaden är väl att det inte finns några drumsticks på ett marsvin. Utan att köttet mest sitter i själva kroppen och där finns det mindre kött än i kaninens ben. Jag har inte ätit marsvin men tycker de ser goda ut tillagade. Fast å andra sidan så såg jag en Youtube där de lagade råttor och jag tyckte de såg goda ut med! Så jag kanske är lite vrickad! Jag har inga spärrar vad om anses äckligt, enda är att jag inte vill äta mina djurvänner. Jag skulle inte kunnat äta mamma kanin men glatt hennes ungar. Man är som man är!

Jag hade en kompis som jobbade på djuraffär. Där fick de ibland beställning på döda djur som skulle bli mat till andra djur. Ofta ormar. Måste säga att jag tyckte dödandet verkade mer grymt än oss hemmaslaktare. Råttorna tog de i svansen och drämde i betonggolvet och dog de inte första gången så gjordes det om. Möss satte de levande i frysen (det är OK att göra med pinkis av råtta och mus för de tappar temp superfort och dör jättesnabbt, men med en vuxen mus?). Marsvin klubbades helt enkelt ihjäl eller de slog dem i väggen. Så mycket för djurskydd liksom. När jag hade kanin så tog jag dem med en speciell hammare och gav dem ett slag på rätt ställe och sedan var det slut omgående. Jag vet inte om det är tillåtet men det gick skitsnabbt.

Vad kostar en sådan där "avlivningspistol"?

Ursäkta trådnappningen men blev så himla fascinerad av det där med marsvinen. Det är en slags dröm för mig att föda upp marsvin men jag har ingen bra plats för det. Jag jobbade ett tag på en 4H-gård men de ville bara ha lantdjur som man hade förr. Dvs de hade en welshponny bland annat och det hade man ju jättemycket förr. Eller inte. Så de ville inte ha marsvin. Men de har lagt ner nu och jag har slutat hjälpa till där. Annars hade det varit perfekt för de hade lite värme i stallet/ladugården för att det skulle vara trevligare för besökare, så de hade temp på ca 12-14 grader om vintern, inte som vanliga stall som ofta ligger på ett par plus bara under vintern. Tempen hölls hög för att barnen som hade aktivitet där inte skulle frysa och för att besökare som bara ville titta inte skulle bli för kalla.

Om jag hittar en bonde att hjälpa då och då kanske jag kan ha marsvinen där? Finns en mjölkbonde nära mig men han har 150 djur och när jag jobbade med kor hade bonden 30 kor och 20 kvigor. Men antar att smågårdarna har försvunnit. Iallafall i närheten av mig.

Jag önskar alla som börjar med marsvin ett stort lycka till och hör jätte jättegärna hur det går!!!

Har bara haft marsvin som husdjur och trevligare djur får man leta efter!
Internet, katter, te och mysiga sockar!

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: marsvin för kött
« Svar #19 skrivet: 10 feb-17 kl 17:54 »
Så här mycket kött blev det på den lilla kaninen på kanske 2 kg. Jag lägger det som länk och inte som bild för de som inte vill se kött. Så därför tror jag det kan bli rätt mycket kött på ett marsvin som inte är jättestor med.

http://i5.photobucket.com/albums/y182/ripley666/SDC11853_zpsd3bb691a.jpg
Internet, katter, te och mysiga sockar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

789 gäster, 5 användare
xaelanar, von tratt, per.martinsson, polyamorista, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser