Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundras  (läst 3142 gånger)

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
Hundras
« skrivet: 01 maj-16 kl 22:58 »
Vi i familjen står i valet och kvalet om att skaffa hund nästa år men vi kommer inte överens om ras. Så jag undrade om folk här skulle vilja hjälpa till lite.
Det vi har kommit fram till är följande:
liten till stor hund, pälslängd antingen kort eller lång. Vi är en ganska aktiv familj och intresserade av agility och lydnad. det är nästan alltid någon hemma, mellan 3-4 timmar 4 dagar i veckan är det som det är tomt hemma.
Vi, eller jag, är intresserad av en vallhund då jag efter universitetet är klart kommer att skaffa bondgård. Så är det nåt jag ska ta med i beräkningen redan nu? Mamma vill så gärna ha en border collie men det kanske är lite för mycket? Vi bor på 120 kvadrat och har skogen just utanför dörren där det ränner harar ibland.
Ber om ursäkt om inlägget är lite rörigt, men jag hoppas någon kan komma med synpunkter och tips  :)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hundras
« Svar #1 skrivet: 02 maj-16 kl 09:49 »
Det blir lätt så att man talar sig varm för just sin hundras....Så även jag. Så det får bli en liten outsider, för sån är jag.... Pumi, en ungersk vallhund. En stor hund i en liten hunds kropp. Mycket lättlärd och nyfiken med tydliga av och på lägen. Måste aktiveras några timmar om dagen likt en bordercollie, motion i skogen, träning på lydnad eller bara lek och bus går bra. Kan slappa i timmar efter avklarat pass, men föredrar att göra det nära sin ägare och gillar att kela mycket. Avsevärt mycket lugnare i av läget än någon annan vallhund. Pumin fäller inte och måste därför klippas. Det finns många fantasifulla sätt att klippa, men inte i närheten av lika många som för pudlar. Vi kör med sporty look, klipper sällan och mycket, gärna innan långa skogsäventyr. Det är en relativt allergikervänlig hund, vi har inte träffat en enda allergiker som har problem med vår. Pumin är en vall/vakthund (gårdshund), så den skäller en del för att varna flocken och skrämma iväg "inkräktare". Det kan vara svårt att hitta bra uppfödare och de kostar en slant, men det är ju bara en gång och det är det alla gånger värt: "If it is not a Pumi it is just a dog".

MVH
Magnus

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Hundras
« Svar #2 skrivet: 02 maj-16 kl 11:09 »
Leonberger! Visserligen stor men är lugn . Kan valla och är supertrevlig.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Hundras
« Svar #3 skrivet: 02 maj-16 kl 11:16 »
Leonberger! Visserligen stor men är lugn . Kan valla och är supertrevlig.

Knappast något för agility eller tävlingslydnad, dock. Om det där med ingen pälsvården inte är så viktigt skulle jag säga mellanpudel, ingen vallare men oftast lätthanterlig och en bra sporthund, storpudlar har ingen jätteframgång i agility men lydnad funkar bra.

Att tänka på med vallare är att skotträdsla är relativt vanligt och kan bli ett verkligt problem om man bor i en tätort. Det är en ärftlig benägenhet så kolla hur det är med föräldradjuren.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hundras
« Svar #4 skrivet: 02 maj-16 kl 12:01 »

Att tänka på med vallare är att skotträdsla är relativt vanligt och kan bli ett verkligt problem om man bor i en tätort. Det är en ärftlig benägenhet så kolla hur det är med föräldradjuren.

Kan också vara betingad. Vår pumitjejs föräldrar är inte skotträdda, men hon är det. Redan från första året så stängde frugan in sig med henne på nyårsafton. De känner av att något är på tok och präglas av det. Är husse och matte lugn inför det så ökar chanserna för att de skall klara sig ifrån rädslan oavsett ärftligheten.

MVH
Magnus

Akuma no Kuro

  • Inlägg: 47
    • -
SV: Hundras
« Svar #5 skrivet: 12 maj-16 kl 14:48 »
Både Pumi och pudel går bort tyvärr då ingen i familjen är så förtjusta i dem. Även om jag inte har nåt emot lite päls  ;)
Leonbergers är grymt snälla dock gigantiska bredvid mej ::). Har en som granne  :)
Hur är sheltien som vallare? har mest sett sådana på utställning och agility men de va ju ursprungligen vallande hundar. Är det en ras som skulle passa?

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hundras
« Svar #6 skrivet: 12 maj-16 kl 19:01 »
Nu ska jag berätta om min sheltie,  som jag köpte som vuxen och har haft nästan 1½ år.  Hon bodde tidigare i stan, och kunde inte så mycket mer än att vara snäll och rolig och gosig. Nu kan hon massor, både som hon lärt sig själv och som jag lärt henne.

 Självlärt:  jaga möss och sorkar, leta upp kompishunden när han lagt sig  i skuggan och inte hört rop, valla hönsen (går sådär,  höns är svårvallade, och hon vallar dem inte alls dit JAG vill)  och reta gässen.
 Vad jag har lärt henne:  jaga bort skator,  vilket hon utsträckt till  alla besökande fåglar från sparvar till stora kråkor, bruksgrenarna spår och sök,  samt lite lydnad.

Kort sagt,  en jätterolig och trevlig och nyttig GÅRDSHUND,  som kommer från en av landets främsta utställningskennlar.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hundras
« Svar #7 skrivet: 13 maj-16 kl 05:32 »
Jack russel eller parson jack russel...
Stor hund i liten kropp och energi som en duracellkanin..
Fjäderfän och kaniner

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Hundras
« Svar #8 skrivet: 13 maj-16 kl 10:24 »
Det vi har kommit fram till är följande:
liten till stor hund, pälslängd antingen kort eller lång. Vi är en ganska aktiv familj och intresserade av agility och lydnad. det är nästan alltid någon hemma, mellan 3-4 timmar 4 dagar i veckan är det som det är tomt hemma.
Vi, eller jag, är intresserad av en vallhund då jag efter universitetet är klart kommer att skaffa bondgård.


Jag skulle välja vår inhemska ras västgötaspetsen  :). Kallades tidigare Svensk Vallhund.

http://www.skk.se/sv/hundraser/vastgotaspets/
« Senast ändrad: 13 maj-16 kl 10:33 av SussiloII »

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Hundras
« Svar #9 skrivet: 13 maj-16 kl 10:48 »
Och apropå jack russel,  frigående höns och frigående terrier KAN vara riskabelt.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

647 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser