Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinäger mot statisk elektricitet?  (läst 2654 gånger)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Vinäger mot statisk elektricitet?
« skrivet: 29 mar-16 kl 15:17 »
Att vinäger eller ättika funkar i stället för sköljmedel för att få tvätten mjuk, är välkänt. Men hur är det mot statisk elektricitet?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vinäger mot statisk elektricitet?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-16 kl 18:41 »
Om du vill få tvätten mindre benägen att ladda upp sig statiskt så måste du använda något sköljmedelsliknande, lite lätt elektriskt ledande som stannar kvar i den och inte låter sig sköljas bort helt och hållet av det sista sköljvattnet.
Ättiksyra är ju fullkomligt löslig i vatten och kommer alltså att följa med sköljvattnet ut, så ättikshaltiga blandningar är nog inte så lämpliga ur den synpunkten. Dessutom är det väl inte bra att ha kläderna ständigt inpyrda med något som är en aning surt och bidrar till att bryta ner fibrer och färgämnen.

Statiska laddningar brukar inte vara något problem ändå under sommarhalvåret då luftfuktigheten håller sig någotsånär hög även inomhus. Det är värre under långa, kalla vintrar som väl verkar bli mer och mer sällsynta.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Vinäger mot statisk elektricitet?
« Svar #2 skrivet: 30 mar-16 kl 10:02 »
Det bästa är väl att sluta använda såna obehagliga material som blir elektriska?

Skippa akryl och polyester så blir livet mycket trevligare.  :)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Vinäger mot statisk elektricitet?
« Svar #3 skrivet: 29 aug-17 kl 14:24 »
Jag råkade snubbla över den här tråden, helt glömt bort den. Men det verkar som att underrättelse via mejl vid svar inte funkar.

Det bästa är väl att sluta använda såna obehagliga material som blir elektriska?
Skippa akryl och polyester så blir livet mycket trevligare.  :)

Jo, jag har bestämt mig för det, så frågan är inte aktuell längre. Det har ju visat sig att ffa fleece, men även andra syntetmaterial släpper ifrån sig microplaster.  :(
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 6 användare (1 dolda)
Berberis, Okulärbesiktning av Byrålåda, xaelanar, ärt, Assa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser