Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring under vintern  (läst 1758 gånger)

corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
Utfodring under vintern
« skrivet: 14 sep-15 kl 12:54 »
Hur utfodrar ni era hästar under vintern?

Jag har tre hästar, alla gamla pensionärer som inte motioneras alls och som under vintern går utomhus mellan 0630-20, ungefär.
De får hö tre ggr om dagen. Tidigare gav jag dem havrekross, som senare byttes ut mot kornkross, samt extra vitaminer och mineraler.
Men jag tycker att de tappar lite för mycket i vikt under vintern. Jag tror inte att det är ngn idé att öka hömängden. Jag har testat det men då äter de inte upp. De har inte fri tillgång till hö i hagen, kanske kan det vara värt att testa?

Vad ger ni era gamla kusar? Hur kan jag förbättra förutsättningarna för dem att hålla hullet?
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Skärgårdsfrun

  • Inlägg: 97
    • Uppland
SV: Utfodring under vintern
« Svar #1 skrivet: 14 sep-15 kl 14:19 »
Mina 4 gamlingar har fri tillgång på hö under vinterhalvåret, inget kraftfoder, Är i gott hull, utom en som får en gröt av lusern, betfibermix och  musli 2 ggr dagligen. De går på lösdrift. därför vill jag att de ska kunna äta när de vill, för att hålla värmen. Sätter bra med päls, kallblod, tror aldrig jag sett dem frysa.

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: Utfodring under vintern
« Svar #2 skrivet: 23 sep-15 kl 12:54 »
när en häst börjar tunna ut är de första man kollar om de får rätt mängd grovfoder. hade jag varit du hade jag ökat och kanske matat fler ggr alt haft fri tillgång så de kan äta den mängden de förbrukar och har behov av.

ger du mycket grovfoder och de ändå tunnar ut hade jag gjort en analys av fodret,har de tillräkligt med näring?
Därefter konsulterat med en vetrinär och sett över tänder,mag och tarm kanal. mycket händer med gamla hästar.

kanske behöver du täcka upp dem om de förbrukar mycket energi för att hålla värmen.


corona

  • Inlägg: 94
    • -
    • Årbo Gård
SV: Utfodring under vintern
« Svar #3 skrivet: 05 okt-15 kl 16:07 »
Tack för era svar. Många bra tankar och idéer!

Den äldsta ska täckas för första ggn i vinter. Hon behöver lite "hjälp på traven" på äldre dar  :-[
Och så har vi börjat läsa på lite om att ge fri tillgång på grovfoder. Mycket intressant.
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

 

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: Utfodring under vintern
« Svar #4 skrivet: 06 okt-15 kl 07:35 »
hoppas ni får ordning på det  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

775 gäster, 6 användare
xaelanar, Trolle_85, Stengrim, Be, JuliaMF, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser