Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fri tillgång på både hö och halm?  (läst 3425 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Fri tillgång på både hö och halm?
« skrivet: 09 aug-15 kl 09:43 »
Ni som har erfarenhet av fri tillgång. Tror ni att man kan ha fri tillgång på hö/ensilage och samtidigt få hästarna att äta halm? Eller kommer de rata halmen om de har fri tillgång på hö/ensilage?
Anledningen till att jag vill få i dem halm är att höet vi får tag i i år inte är lika magert som förra årets hö och risken är att de kommer bli lite tjocka i år.
Jag vill helst ha dem på fri tillgång och inte portionera ut höet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-15 kl 09:49 »
Tror det blir svårt/omöjligt.

Men om du begränsar deras äthastighet med hönät? Inte har vatten och mat på samma ställe?

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-15 kl 09:52 »
Ja, jag kanske ska köpa ett sånt nät. Men jag har läst någonstans att näten bara begränsar äthastigheten men inte den totala mängden hästarna äter.
Har du erfarenhet av att hästarna får i sig mindre med näten?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #3 skrivet: 09 aug-15 kl 10:16 »
Vi har gjort så att påsarna laddas med en blandning av hö och halm, och det fungerar, men då är det ju inte riktigt fri tillgång eftersom vi laddar påsarna en gång per dag.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #4 skrivet: 09 aug-15 kl 10:49 »
Jag vill ha dem på helt fri tillgång då jag upplever att de blir mycket lugnare och inte stressar kring fodret. Hinner det ta slut emellan målen så blir det bråk och jagande vid varje utfodring.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #5 skrivet: 09 aug-15 kl 13:13 »
Det går att ha flera, eller större påsar så det aldrig tar slut. Håller med om att det är lugnast om de vet att de har mat.

Ett par vintrar hade shettishingstarna fri tillgång på magert ensilage, och de bråkade rejält de båda första dagarna, men sedan blev det ro i hagen.

Samma med fåren. När jag har dem inne på hö så har de fri tillgång (jag ligger ständigt en halv dagsranson före), utom när jag städar foderbordet. Man slipper bråk och trängsel, skrikiga djur och i värsta fall skador för att de har så bråttom.

Kirre

  • Inlägg: 42
    • Västergötland
    • min sällan uppdaterade blogg
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-15 kl 09:25 »
jag sätter upp slowfeeding nät på flera ställen i hagen med hö. då rör de sig för att äta naturligt. halmen har jag i lösdriften som de både kan sova i och äta.

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #7 skrivet: 10 aug-15 kl 10:12 »
Jag har gett Skjöldur hö i slow-feeding hönät ett par år nu och det har gått bra. Men jag har sett en skräckbild på facebook av en häst som skadat framtänderna på att äta ur hönät. Undrar om alla nät är farliga? För övrigt så har jag inget svar på din fråga om ifall dom äter halm också om dom får fri tillgång på hö i nät.

 

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #8 skrivet: 10 aug-15 kl 10:26 »
Enligt tandläkaren jag hade ute i våras så kan det slita lite på framtänderna om hästen står och drar i nätet men det är enbart kosmetiska skador och inget som påverkar hästen negativt över huvudtaget.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #9 skrivet: 10 aug-15 kl 11:15 »
En skada vi sett var när vi försökte ge en travare kraftigare hö än vad shettisen i samma hage fick. Då hängde vi upp påsen så högt att den lilla inte kunde äta normalt ur den stores påse. Det resulterade i att den lille stod som en ekorre under den stores nät och fick då bös i ögonen.

Är förresten förvånad över att näten håller så bra. Har testat lite till fåren och ser inga skador på näten som jag använt där heller, men det rörde sig bara om ett par månader som de fick låna påsarna.

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-15 kl 13:54 »
Vi gav våra hästar ensilage med nät förra året. De första vi köpte på granngården var rena skämtet och gick sönder efter två dagar typ. Sen betällde vi från en bekant som säljer. Dessa höll resten av vinter, och ser fortfarande jättefina ut. De har inte chans att äta så mycket från ett nät som de har om det är löst. Det blir också mycket mindre spill. Det är nästan obefintligt. Dock fick vi sätta ut två nät till tre hästar, annars blev det lite kiv. Att tänka på är att den naturliga ätpositionen för en häst är att äta från marken/lågt. Att försöka eftersträva det är därför önskvärt. Vi fyller näten så mycket vi kan och binder fast näten i en lastpall så att dom inte kan dra iväg nätet.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-15 kl 20:47 »
Sen betällde vi från en bekant som säljer.


Vill du tipsa om var man köper din bekants hönät?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Fritjof

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #12 skrivet: 13 aug-15 kl 15:47 »
Ja det kan jag nog göra. Har ju ingen egen vinning av det så det borde slinka igenom reklam/annnons-filtret förhoppningsvis. Här hemsidan: http://caisasshop.se/

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #13 skrivet: 13 aug-15 kl 17:06 »
Tror att det var de där priserna på de näten som frun köpte, men det var nog inte från den butiken. Såg att det fanns nätpåsar till betydligt lägre pris hos Börjes, http://webshop.borjes-tingsryd.se/sv/Sortiment/Stall_och_skotsel/Stallinredning/Ovrigt/HONAT_SLOW_FEEDER?id=5282

Någon som provat och kan säga något om kvaliteten? Billigt är ju bra, men inte om det är skit.

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #14 skrivet: 01 okt-15 kl 06:48 »
Börjes nät håller inte länge här. Jag användes också caisas nät och de är de enda som håller till mina hästar.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Fri tillgång på både hö och halm?
« Svar #15 skrivet: 21 okt-15 kl 16:09 »
Jag ger fri tillgång på halm i foderhäcken, och lägger dit grovfoderransonen morgon och kväll.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser