Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Huskurer med extremt bra effekt  (läst 6564 gånger)

theronin

  • Inlägg: 2
    • Uppland
Huskurer med extremt bra effekt
« skrivet: 22 aug-14 kl 20:17 »
Vid tidigt stadie på en förkylning (frisk på 4h):

- Koka te på Puh Erh (Pu'er), längre lagringstid på teet ökar den slemlösande effekten. Detta uppstår av en bakterie som äter växten under lagringsperioden och lämnar ett spårämne som är mycket effektivt mot förkylningar. Jag brukar även blanda med olika sorters grönt te.
- Ta även en tesked med Reshi svamp och blanda ut med 5cl vatten, stärker immunförsvaret omedelbart.
- Vid halsont, blanda i lite nigella sativa i teet eller drick/tugga separat med lite vatten.

Kurer mot gaser i magen:

- Gurkmeja, rikligt med salt och vatten
- Koka te på Ajowan och färsk salvia

Färsk salvia fungerar även hyfsat bra mot magsjuka men klassar inte in under kategorin "extremt bra effekt".

Potensbesvär:

- Horny goat weed

Huvudvärk och feber:

- Naga jolokia, salt, honung, mynta och rikligt med citronsaft i ett glas vatten. Naga jolokian begränsar huvudvärken samt sätter igång systemet i kroppen och för ut nyttoämnen från citron, honung och myntan i kroppen.
- Reshi svamp, salt och vatten.

Vid nästäppa fungerar det även att lukta på Naga jolokian - inte samma effekt som oxytocin men fungerar väl i alla fall.

NiklasTyreso

  • Inlägg: 40
    • Uppland
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #1 skrivet: 29 sep-14 kl 15:27 »
- Reshi svamp
Influensa
Jag använder te av sprängticka när jag får influensa. Två gånger per dag kokar jag 1,5 liter te med sprängticka i 20 + minuter och dricker detta. Även när jag haft 40 graders feber har jag blivit feberfri på 2 dygn. Sprängticka- funkar för mig! ;)
Klok gubbe i medelåldern. Gör egna naturmediciner och kompletterar med läsningar.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #2 skrivet: 29 sep-14 kl 18:49 »
Vid förkylning så kokar man the  eller svartvinbärssaft och fyller en mugg lite mer än hälften och fyller upp resten med hemkört av bra kvalitet.Man dricker sen ett par såna muggar och lägger sig i sängen med ett tjockt täcke på.Inom en snar framtid så kommer svettningen igång och den högre kroppstempen tar död på bacillerna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #3 skrivet: 30 sep-14 kl 07:40 »
När det gäller bruk av alkohol vid virus- eller bakteriella sjukdomstillstånd så ska man betänka att levern som deltar i immunförsvaret istället får ägna sig åt att förbränna alkohol  ;)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkoholmetabolisering
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fröken Löf

  • Inlägg: 15
  • Peace after revolution!
    • Övriga världen
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #4 skrivet: 03 okt-14 kl 15:13 »
Hej alla trevliga örtisar!

Fick några bitar Chaga (Sprängticka) av en väninna förra året. Har hört att vissa river den och andra kokar den hel. Hur många gånger kan man koka en bit och fortfarande ha effekt?

Tacksam för svar.

eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #5 skrivet: 03 okt-14 kl 18:34 »
Man brukar koka det tills det inte längre färgar vattnet. Sista koket kan ta en stund. Har du bara lite kan du sen lägga bitarna i alkohol för att få ut ämnen som inte är lösliga i vatten.  sedan torkar du bitarna och använder i rökpusten, till bina.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #6 skrivet: 03 okt-14 kl 19:12 »
Verkar inte ursprungsinlägget misstänkt googleöversatt?

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #7 skrivet: 03 okt-14 kl 19:25 »
Verkar inte ursprungsinlägget misstänkt googleöversatt?

Jag tror inte det, alternativt redigerat i efterhand. De gånger jag provat googleöversättning blir det sämre.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #8 skrivet: 03 okt-14 kl 19:43 »
Verkar inte ursprungsinlägget misstänkt googleöversatt?
Jo håller med och ts har varken gjort fler inlägg eller varit här inne sen det gjordes  ???
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

theronin

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #9 skrivet: 16 okt-14 kl 17:05 »
Verkar inte ursprungsinlägget misstänkt googleöversatt?

Kan bekräfta att mitt inlägg inte har något med google att göra. =)

Berätta mer om Changa är ni snälla! Funkar det varje gång eller bara vid enstaka tillfällen? När tar ni det och så vidare?

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Huskurer med extremt bra effekt
« Svar #10 skrivet: 04 dec-14 kl 11:51 »
Tja det verkar vara mycket googletips utan redogörelse för hur det fungerar i verkligheten.  Och kanske är det så många tänker jag slänger ut ett förslag och med de eventuella svaren får vederbörande svar på hur det i verkligheten fungerar. 
 :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Palle500, Själv är bäste dräng, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser