Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nypon  (läst 2235 gånger)

Prisma

  • Inlägg: 2
  • Det är i motvind drakar stiger ;)
    • Dalarna
Nypon
« skrivet: 12 aug-14 kl 20:51 »
Kan man dra upp nypon från frö, från nypon jag plockat själv? Kan man dra upp dem under vintern?
Tant Grun

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Nypon
« Svar #1 skrivet: 12 aug-14 kl 21:14 »
Det undrar jag med  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Nypon
« Svar #2 skrivet: 12 aug-14 kl 22:17 »
Så klart man kan dra upp dom från frö. Så sent på hösten eller tidigt på våren, januari - februari,  i krukor, som gärna placeras där regnet inte ständigt kommer åt,t.ex invid huset. Kolla så dom inte torkar ut. Snö är bara bra.
Lycka till.  :)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Nypon
« Svar #3 skrivet: 18 okt-14 kl 18:26 »
Beroende på vad du menar med "nypon", det finns många sorter, så är dom ju i regel förädlade. Det betyder att du inte säkert nedärver de egenskaper du vill ha med din frösådd. Dom kan bli mera tunnväggiga, mindre, större, få annan form eller blomfärg osv. Det kanske är bättre att föröka din favoritbuske vegetativt, alltså klona den med hjälp av en stickling på våren. Rotskott kan också gå bra, dom är mera sällan ympade (då får ju ju en annan sort än den förväntade). Ett knep är att gräva ned en gren delvis tills den skapar rötter. Sen kan du gräva upp den och skära av biten med rotsystemet.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser