Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovering utav timmersele  (läst 1626 gånger)

Larco

  • Inlägg: 8
    • Uppland
Renovering utav timmersele
« skrivet: 06 jun-14 kl 18:46 »
Hej
Jag har råkat köpa en tärnsjö timmersele som inte riktigt var i det skick jag förväntade mig. Den var torr och rejält smutsig när jag fick den. Har väl hängt i en lada i massa år. Nu har jag rengjort den lite hjälpligt samt smort lädret ett par gånger.

Draglädren har endast lite ytliga torrsprickor och de är fortfarande lite stela men har mjuknat ganska rejält. Kanske går att använda?

De övriga remmarna är rätt så illa åtgångna och jag vill byta dem.
De ena putan behöver också fixas då  den är sprucken i tyget/sömen.

Var får jag tag på remmar i rätt sorts material?
 Går det att köpa färdigt på metervara och fixa själv?

Jag är händig men har inte hållit på med läder eller sånt här tidigare.

Någon som har några förslag på hur jag kan/bör gå vidare?

Jag kan lägga upp lite bilder senare

Che Guevara

  • Gäst
SV: Renovering utav timmersele
« Svar #1 skrivet: 06 jun-14 kl 20:16 »
Ja har alltid bara tvättat av av sånna där doningar med såpvatten och dränkt in med olja  och  slutligen riktigt fett som man får jobba in  flera gånger.  Det har funka bra hittills .Men det finns säkert någon med annan åsikt.

Lavendel

  • Inlägg: 41
    • Södermanland
SV: Renovering utav timmersele
« Svar #2 skrivet: 08 jun-14 kl 19:25 »
hej
Torrsprickor i läder går aldrig att reparera, det innebär att fibrerna torkat ut och bryts itu. Därför ar det lädret osäkert vid timmerkörning som kräver styrka av lädret att inte plötsligt spricka och orsaka en olycka.
För att selen skall hålla för timmerkörning bör du byta ut allt läder med rätt sort. För sådana delar kan bara ryggläder användas av rätt tjocklek (ca4,5-6mm). Ibland måste det även vara skuret på rätt sätt ifrån huden för att hålla rätt styrka.

Visst kan du olja å olja men det gör bara lädret mer skört, det kommer att gå sönder förr eller senare. Är det någon genomngången spricka i dragläder eller gjord-delarna så kan dom spricka vid ett hastigt starkt igång ryck men tung last, varpå man kan få en olycka för både sig själv och häst.

Jag skulle rekommenderar att du tar kontakt med en sadelmakare som kan hjälpa dig med rätt sorts läder, själv kan du se på det och utesluta allt med fras under då det är fel sort.

ps är det sytt med bommulstråd eller lintråd så äter oljan upp tråden och stygnen går upp ett efter ett...

vill du veta mer om läder pma =)

Lavendel

PeoAkesson

  • Inlägg: 12
    • Skåne
    • Kolehus
SV: Renovering utav timmersele
« Svar #3 skrivet: 25 jun-14 kl 14:44 »
De mesta finns att köpa, men det kostar ju en del. Kolla på

http://www.svenljunga-sadelmakeri.se/default.asp?HeadPage=383&Reservdelar

/Peo
Hundpsykologi
Kan du inte äta det eller leka med det...pissa på det och dra vidare...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
Slowfox, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser