Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör du av gammalt bröd?  (läst 10928 gånger)

annepanna

  • Inlägg: 166
    • Västergötland
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #20 skrivet: 25 jul-14 kl 10:03 »
Nu sedan barnen flyttat ut och bara maken och jag äter bröd har jag nästan slutat att baka limpor. Istället bakar jag matbrödsbullar. Det går att göra av nästan alla vanliga degar. Bara att ändra tid och temperatur på gräddningen. Ca 10-15 min 225°. Lägger alla i frysen i en stor påse och sedan plockar jag bara upp de vi äter just då. På det viset får vi aldrig gammalt bröd.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Inga-Karin E

  • Inlägg: 413
    • Halland
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #21 skrivet: 25 jul-14 kl 18:08 »
Det är också ett bra sätt, annepanna!

ratatox

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #22 skrivet: 21 dec-16 kl 17:01 »
Jag bakar oftast limpor och ofta är det någon liten bit kvar när det vankas nytt (och godare) bröd. Dessa kanter brukar jag skära i små bitar och torka i ugnen (ca 100 grader) och vips har man krutonger som piffar upp vilken soppa som helst och kan sparas i evigheter.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #23 skrivet: 21 dec-16 kl 19:04 »
Hej!
Äter det, om det inte är mögligt! Köper alltid grovt bröd , vilket håller sig längre än finare varianter.

Hälsning!
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Naturliv83

  • Inlägg: 20
    • Västergötland
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #24 skrivet: 21 dec-16 kl 21:26 »
krutonger till soppa blir det här.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #25 skrivet: 22 dec-16 kl 00:02 »
Om man sen får "semmelknödel" över så kan man skära dem i skivor och servera dem med en vinägrett som semmelknödelsallad istället för potatissallad.
Skivor kan Du steka som stekpotatis. Mycket gott.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #26 skrivet: 22 dec-16 kl 14:44 »
Lite OT  men vi får aldrig brödkanter över. Dels är kanterna det som är godast och går först, dels så fryser jag in brödet skivat så vi kan ta fram det antal skivor vi vill ha för stundenoch låta resten bli kvar i frysen. Antingen mikrar vi de frusna skivorna lite försiktigt eller tar fram någon timme innan vi ska äta. På så sätt får vi alltid färskt bröd.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Berberis

  • Inlägg: 1595
    • Närke
SV: Vad gör du av gammalt bröd?
« Svar #27 skrivet: 22 dec-16 kl 16:57 »
Ett par bitar av gårdagens bröd med smör och skivat ägg ovanpå plus en rejäl kanna starkt te. Det är min bästa frukost.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser